Czy Nadwiślański Szlak Rowerowy faktycznie zmieni się na lepsze?
Zarząd Mienia m.st. Warszawy wyraźnie ma uraz do cyklistów. Działalność swą nad Wisła rozpoczął od postawienia ławek w skrajni jednej z najstarszych warszawskich ścieżek rowerowych, po fakcie wyrażając zdziwienie, że tu w ogóle jest jakaś ścieżka rowerowa (a wydawać by się mogło, że epoka wielkich odkryć geograficznych już minęła). Następnie na odcinku śródmiejskim zaprojektował budowę nowej ścieżki według zasady falowanie i spadanie
[zobacz >>>]. Niestety, teraz kontynuuje radosną twórczość dla dalszych odcinków ścieżki w oderwaniu od obowiązujących miejskich dokumentów strategicznych.
Efektem dotychczasowej działalności Zarządu Mienia na bulwarach wiślanych jest ustawienie ławek w miejscu maksymalizującym konflikty pomiędzy próbującymi z nich skorzystać a rowerzystami. Niestety, kolejne projekty idą w tym samym kierunku.
Pismo ws. projektu Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego
Warszawa, 2011.03.02.
Do: Jacek Wojciechowicz, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Szanowny Panie Prezydencie,
Wyrażamy zaniepokojenie treścią Opisu Przedmiotu Zamówienia (OPZ) załączonego do przetargu na opracowanie dokumentacji budowlano – wykonawczej dla zadania p.n.: Nadwiślański Szlak Rowerowy oraz pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie trwania budowy i odbioru, ogłoszonego 11 lutego br. przez Zarząd Mienia m.st. Warszawy.
1. W Opisie Przedmiotu Zamówienia jako dokument obowiązujący przy wykonywaniu zadania zostało wymienione Zarządzenie nr 5523/2010 Prezydenta m.st. Warszawy z dn. 18.11.2010 r. Tym niemniej wymagania przedłożone w dalszej części OPZ są z nim sprzeczne, np. (cyt.): Ze względu na turystyczno-rekreacyjny charakter Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego, nie jest na nim preferowany agresywny ruch kołowy […] Dotyczy to również codziennego ruchu rowerowego o charakterze tranzytowym (dojazdy obligatoryjne). […] Dopuszczone zostały także niskie parametry geometryczne (zwłaszcza promienie łuków poziomych), a w warunkach leśnych, także mniejsze szerokości drogi.
2. Niezrozumiałe jest uznanie rowerowego ruchu komunikacyjnego za ruch agresywny
, zaś wymagane w dokumentach przetargowych zaniżenie parametrów technicznych drogi utrudni lub wręcz uniemożliwi korzystanie z Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego rodzicom z dziećmi (w fotelikach, przyczepach lub na osobnych rowerach dziecięcych), turystom z obciążonymi rowerami (sakwy, przyczepki), jak i użytkownikom rowerów dłuższych, jak np. tandemy (wg Prawa o Ruchu Drogowym zespół rower + przyczepa może mieć do 4,0 m długości).
3. Nadwiślański Szlak Rowerowy zgodnie z treścią dokumentów przetargowych nie będzie drogą rowerową (cyt.): Poza miejscami, w których ze względów bezpieczeństwa przewidziano odseparowanie od siebie chodniki i drogi dla rowerów, nie przewiduje się oznakowania NSR jako drogi rowerowej
. Oznacza to obniżenie standardu NSR w stosunku do stanu obecnego i budzi wątpliwości co do zgodności z celami projektu Pedałuj i płyń
.
4. Wyżej zacytowane stwierdzenia, jak również załączniki graficzne, są sprzeczne także z obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy [zobacz >>>], które dla centralnego odcinka Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego wyznacza parametry głównej ścieżki rowerowej.
5. Załączona do Opisu Przedmiotu Zamówienia Koncepcja programowo–przestrzenna Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego
, opracowana na zamówienie Zarządu Mienia m.st. Warszawy (umowa ZMW/66/2010/I3/AK/C), częściowo dubluje, ale nie wykorzystuje opracowanej w 2008 r. na zlecenie Biura Drogownictwa i Komunikacji Analizy możliwości modernizacji Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego (NSR) na odcinku od ul. Dziwożony w Łomiankach do granicy między Dzielnicą Śródmieście i Dzielnicą Mokotów na wale przeciwpowodziowym
. Rodzi się wątpliwość, czy Zarząd Mienia nie marnotrawi środków publicznych zlecając opracowanie o bardzo zbliżonym zakresie do wykonanego już na zlecenie innej jednostki miejskiej.
6. Wymienione wyżej Zarządzenie nr 5523/2010 Prezydenta m.st. Warszawy z dn. 18.11.2010 r. w § 5 mówi, że Przy planowaniu systemu dróg dla rowerów jak również przy przygotowywaniu konkretnych rozwiązań należy włączać do opiniowania grupy użytkowników rowerów
. Informujemy, że OPZ nie był konsultowany ze środowiskiem rowerzystów, co w związku z napiętym harmonogramem może spowodować opóźnienia na dalszych etapach przygotowania dokumentacji, na których wprowadzanie poprawek będzie znacznie trudniejsze.
W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o zweryfikowanie działań Pełnomocnika ds. zagospodarowania brzegów Wisły oraz dyrekcji Zarządu Mienia m.st. Warszawy pod kątem zgodności ze strategicznymi dokumentami miejskimi, jak np. Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 r. – przede wszystkim w zakresie celów operacyjnych 2.3.1; 1.6 i 5.4.2. Jest to szczególnie istotne w związku z faktem, iż zadanie Nadwiślański Szlak Rowerowy jest finansowane z Funduszy Europejskich w ramach projektu Pedałuj i płyń
, a nieprawidłowości w jego przygotowaniu mogą skutkować wycofaniem dofinansowania.