COP27 – list do rządów i włodarzy miast

Redakcja

Z okazji konferencji klimatycznej COP27 nasze stowarzyszenie zostało sygnatariuszem listu do rządów oraz włodarzy miast sporządzonego przez koalicję PATH: https://pathforwalkingcycling.com/cop27/.

Treść listu

Wzywamy rządy i miasta do większych inwestycji w rozwiązania piesze i rowerowe, aby osiągnąć cele klimatyczne i poprawić jakość życia ludzi

Umożliwienie większej liczbie ludzi bezpiecznego poruszania się pieszo i na rowerze jest niezbędne do osiągnięcia porozumienia paryskiego w sprawie zmian klimatu, jednak piesi i rowerzyści nie mają priorytetu w transporcie i miksie mobilności oraz w szerszym programie klimatycznym.

Prawdziwie zrównoważony paradygmat mobilności musi obejmować znacznie większy udział inwestycji w ruch pieszy i rowerowy. Zwiększenie udziału ruchu pieszego i rowerowego w podróżach po mieście jest szybkim, niedrogim i niezawodnym sposobem na znaczne ograniczenie emisji pochodzących z transportu, zatorów w ruchu i liczby ofiar drogowych, a także zapewni poprawę zdrowia publicznego, silniejsze gospodarki oraz bardziej sprawiedliwe społeczeństwa.

Transport odpowiada za 27% światowej emisji dwutlenku węgla i jest sektorem o największym wzroście emisji. Pojazdy drogowe odpowiadają za prawie trzy czwarte emisji CO2 z transportu i liczby te nie maleją. Potencjał zastąpienia podróży zmotoryzowanych pieszą i rowerową jest jednak ogromny i w zasięgu ręki.

60% podróży miejskich na całym świecie jest krótszych niż 5 kilometrów, a ponad połowa z nich jest obecnie pokonywana pojazdami silnikowymi. Ruch pieszy i rowerowy mógłby zastąpić znaczną część tych krótkich podróży. Rowery elektryczne jeszcze bardziej zwiększają ten potencjał, a spacerowanie lub jazda na rowerze przez 30 minut dziennie wystarczy, aby spełnić minimalne wymagania zdrowotne WHO i zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci o 20 do 30%.

Biorąc pod uwagę fakt, że COP27 odbywa się w Afryce, warto zauważyć, że spacery po tym kontynencie są już podstawowym środkiem transportu dla większości ludzi. Nawet 78% spaceruje codziennie – często dlatego, że nie mają innego wyboru. Narażają swoje życie w chwili, gdy wychodzą z domów z powodu dróg zdominowanych przez pędzące samochody, brakujące chodniki, prowizoryczne przejścia i pojazdy powodujące duże zanieczyszczenie. Do 2050 roku kraje o niskich i średnich dochodach będą posiadały ponad dwie trzecie samochodów na świecie. Wraz z tym rośnie pilna potrzeba jeszcze większych inwestycji w bezpieczną infrastrukturę pieszą i rowerową.

Z tych wszystkich powodów Partnership for Active Travel and Health wraz z niżej podpisanymi organizacjami zdecydowanie apeluje do władz krajowych i miejskich, aby zobowiązały się do priorytetowego traktowania i inwestowania w pieszych i rowerzystów, poprzez składki ustalone na szczeblu krajowym oraz zintegrowane i spójne strategie, w tym plany, finansowanie i konkretne działania na rzecz:

  • Infrastruktura – aby spacery i jazda na rowerze były bezpieczne, dostępne i łatwe.
  • Kampanie – wspierające zmianę nawyków mobilności ludzi.
  • Planowanie zagospodarowania przestrzennego – zapewniające bliskość i jakość dostępu do codziennych usług pieszo i rowerem.
  • Integracja z transportem publicznym – aby wspierać zrównoważoną mobilność na dłuższe podróże.
  • Budowanie potencjału – aby umożliwić skuteczną realizację skutecznych strategii pieszych i rowerowych, które mają wymierny wpływ.

Jesteśmy przekonani, że umieszczenie ruchu pieszego i rowerowego w samym sercu globalnych, krajowych i lokalnych strategii przeciwdziałania zmianom klimatycznym nie tylko przyczyni się do realizacji pilnych celów klimatycznych, ale także poprawi jakość życia ludzi na całym świecie.