Poznań – Świnoujście: umowa na studium wykonalności
28 lutego 2005 r. w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie został podpisany kontrakt na realizację zadania TEN-T 2004-PL-92602-S Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań – Szczecin – Świnoujście
– pomoc techniczna – studium dotyczące przygotowania projektu.
W zakres zadania wchodzi:
– opracowanie studium wykonalności i syntezy studium dla odcinka E59 Poznań – Szczecin – Świnoujście,
– opracowanie technicznej, ekonomicznej i finansowej oceny wykonalności zalecanej opcji modernizacyjnej zdefiniowanej w poprzednim etapie,
– opracowanie projektu wstępnego wraz ze szczegółową koncepcją modernizacji oraz analizy wpływem przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenie wniosków o uzyskanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego wraz z wymaganymi załącznikami i uzyskanie w imieniu zamawiającego tych decyzji,
– przygotowanie wniosków o dofinansowanie realizacji inwestycji z funduszy Unii Europejskiej,
– przygotowanie dokumentacji przetargowej na zakontraktowanie robót modernizacyjnych i wybór inżyniera kontraktu.
Wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu jest firma Scetauroute SA Oddział w Polsce.
Wartość prac przewidzianych kontraktem wynosi 1,79 mln euro. Dofinansowanie
z funduszu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Trans-European Network – Transport) wynosi 50% wartości kontraktu.
Zgodnie z warunkami kontraktu, prace zostaną wykonane w terminie 10 miesięcy od daty podpisania umowy.
Magistrala kolejowa E 59 Poznań – Szczecin – Świnoujście stanowi fragment międzynarodowego ciągu transportowego z Malmoe i Ystad przez Świnoujście, Poznań, Wrocław i przejście graniczne w Chałupkach k. Raciborza do Wiednia i Budapesztu z odgałezieniem do Pragi. Jest najkrótszym i najdogodniejszym połączeniem Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Trasa ta została objęta europejską umową o głównych międzynarodowych liniach kolejowych.
Odcinek Poznań – Świnoujście ma długość 291 km. Obecnie linia ta pozwala na osiąganie prędkości maksymalnej 100 – 120 km/h. Jej stan techniczny spowodował konieczność wprowadzenia licznych ograniczeń prędkości. Założeniem jest uzyskanie po modernizacji prędkooeci maksymalnej do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 200 km/godz. dla pociągów z wychylnym pudłem, przy dopuszczalnym nacisku na oś 225 kN, co pozwoli na znaczne skrócenie czasu przejazdu między Szczecinem, Poznaniem i Wrocławiem. W trakcie przyszłych prac modernizacyjnych nastąpi wymiana lub naprawa nawierzchni kolejowej (torów, rozjazdów), podtorza, obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów itp.), budowli, urządzeń sterownia ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej i urządzeń elektroenergetycznych.
Planuje się, że modernizacja linii kolejowej Poznań – Szczecin – Świnoujście będzie realizowana w ramach budżetu Unii Europejskiej w latach 2008 – 2015.
Źródło: informacja prasowa PKP PLK SA.