Burmistrz Bielan deklaruje brak ingerencji w ekosystem Lasu Bielańskiego
[śródtytuły od redakcji]
UD-111-WOS-MW-0701-1-1246-07
Warszawa, 5 czerwca 2007 r.
Do: Pan Artur Górski
Poseł na Sejm RP
W odpowiedzi na pismo syg. BPAG-169/07 dotyczące planowanych inwestycji w rezerwacie Las Bielański i inwestycji budowlanych, położonych w jego sąsiedztwie, uprzejmie informuję, że:
Dojazd od Wisłostrady
1. 30 maja 2007 r. Rada Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy przyjęła stanowisko w sprawie przebiegu linii autobusowej ulicą Dewajtis (w załączeniu). Stanowisko to wyraża także opinię Zarządu Dzielnicy Bielany i jest zgodne z opiniami przedstawicieli pomocniczych jednostek samorządowych, czyli samorządów mieszkańców bielańskich osiedli. Dzielnica Bielany m. st. Warszawy nie planuje żadnej przebudowy ulicy Dewajtis, związanej z jej dostosowaniem dla potrzeb uruchomienia komunikacji autobusowej od strony ulicy Marymonckiej.
Aktualnie Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje dokumentację budowy zjazdów z Wisłostrady od strony miasta wraz z miejscami parkingowymi pod estakadami. Prace projektowe powinny zakończyć się do końca br. Wprowadzenie w życie projektowanych rozwiązań umożliwi skomunikowanie ulicy Dewajtis z miastem od strony wschodniej, bez ingerencji w ekosystem Lasu Bielańskiego.
Osiedle przy ul. Tczewskiej
2. Decyzją nr 311/2006 z 23 listopada 2006 r. wydaną z upoważnienia Prezydenta m. st. Warszawy, zatwierdzono projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę firmie Ronson Development Properties Sp. z o.o. dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych z garażem podziemnym i infrastrukturą techniczną (bez zjazdu z ul. Tczewskiej na teren działki) usytuowanych na działce przy ul. Gwiaździstej/Tczewskiej w Warszawie.
Budowa budynków mieszkalnych, według przepisów obowiązujących w czasie przeprowadzania postępowania administracyjnego w ww. sprawie, tj.:
• rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (Dz. U. z 1993 r. Nr 98, poz. 589),
• rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2002 r. Nr 179, poz. 1490),
• rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 2573 ze zm.) nie była zaliczana do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Wobec tego nie zachodził obowiązek przeprowadzania postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko określony w ustawie Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627, ze zm.) i inwestor nie był zobligowany do dołączenia do wniosku o pozwolenie na budowę oceny oddziaływania na środowisko. Teren inwestycji znajduje się poza strefą Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, a więc nie obowiązuje tu zapis dopuszczający wyłącznie zabudowę jednorodzinną.
Inwestycja znajduje się na obszarze obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części rejonu urbanistycznego ZD Marymont – Marymont II część I uchwalonego 9 października 2002 r. przez Radę Gminy Warszawa-Bielany Uchwałą Nr 779/XXXVI/02. Wniosek inwestora o udzielenie pozwolenia na budowę dla dwóch budynków mieszkaniowych wielorodzinnych był zgodny z przeznaczeniem terenu na obszarze oznaczonym na planie symbolem MWU 1 określonym jako zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna o wysokości maksimum 3 kondygnacji naziemnych lub 12 m, przy zachowaniu co najmniej 70% powierzchni biologicznie czynnej. W zakresie ochrony przyrody plan określa, że fundamentowanie poniżej wód gruntowych nie może naruszyć równowagi hydrologicznej terenu. Wydając decyzję o pozwoleniu na budowę organ nie może kwestionować zapisów planu miejscowego, jeżeli zgłoszony projekt jest z nimi zgodny.
Wojewódzki Konserwator Przyrody w trakcie uzgodnień wyraził negatywne stanowisko w sprawie ww. inwestycji w formie pisma, tym niemniej nie mogło być ono uznane za powód wydania decyzji odmawiającej, ponieważ nie miało charakteru decyzyjnego. Inwestor, na skutek nałożonego na niego postanowieniem obowiązku przez Prezydenta m. st. Warszawy, do wniosku o pozwolenie na budowę wykonał i dołączył do wniosku „Analizę wpływu zmian stosunków gruntowo-wodnych na terenie zabudowy przy u!. Tczewskiej na stosunki wodne rezerwatu przyrody „Las Bielański”. W decyzji o pozwolenie na budowę nałożono na inwestora zastosowanie się do warunków pkt. 8 i 9 ww. analizy, określających warunki, jakie musi spełnić inwestor przy wykonywaniu ww. inwestycji:
• pkt 8 – Uwarunkowania realizacyjne; Przeć rozpoczęciem budowy należy założyć sieć obserwacyjną głębokości zalegania zwierciadła wody gruntowej składającą się z piezometrów w rozstawie co 20 m zlokalizowanych na terenie zabudowy wzdłuż granicy z rezerwatem. Ustanowić nadzór hydrogeologiczny budowy, który odpowiedzialny będzie za codzienny pomiar zwierciadła wody gruntowej i będzie prowadził bieżącą analizę stanu wody w korycie rzeki Wisły i związku tego stanu z położeniem zwierciadła wody gruntowej na terenie zabudowy. Przy wyższym stanie wody gruntowej niż 1.5 mnOW, należy roboty fundamentowe przerwać na okres do powrotu zwierciadła wody do ww. rzędnej. Wykopy pod szyby windowe należy wykonać przy niskich stanach wody gruntowej, dopuszcza się dla nich prowadzenie ograniczonego odwodnienia roboczego, gdyż zasięg tego odwodnienia wynosi kilka m i nie wychodzi poza granice działki. Monitoring zwierciadła wody gruntowej prowadzić do zakończenia budowy, a z istniejącej sieci obserwacyjne wydzielić 2 piez-metry do obserwacji stałej
,
• pkt 9 – Podsumowanie; Realizacja inwestycji nie może generować zmian warunków gruntowo-wodnych na terenie rezerwatu przyrody. Warunkiem podstawowym jest uruchomienie monitoringu zwierciadła wody gruntowej w założonej sieci piezometrów, ustanowienia nadzoru hydrologicznego budowy oraz przerwanie robót fundamentowych przy wyższym zwierciadle wody gruntowej niż 1.5 mnOW na czas powrotu do rzędnej
.
Mam nadzieję, że powyższe informacje uzna Pan za wyczerpujące
Burmistrz Dzielnicy Bielany
Zbigniew Dubiel