Alternatywna koncepcja połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą
Publikujemy materiał na temat alternatywnej wersji projektu
przygotowanej przez BP Metrpoprojekt, w której ciąg pieszo-rowerowy poprowadzono kładką na palach zamiast na nasypie. Dzięki temu redukuje się konieczność poszerzenia skarpy i zasięg wycinki drzew. Najistotniejszy końcowy fragment został przez autorów wytłuszczony.
Dla lepszej orientacji zamieszczamy fragment przekroju.
ZMID/DIPD/554/139/2008
Warszawa, dnia 25.07.2008 r.
Do: Biuro Drogownictwa i Komunikacji U.M.st. Warszawy
Dot. wykonania połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą i zapewnienia miejsc postojowych przy Wisłostradzie
W nawiązaniu do spotkania, które odbyło się w dniu 10 czerwca 2008 r.w siedzibie Urzędu m.st Warszawy przy Placu Bankowym 3/5, Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych jako nowo utworzona jednostka (Uchwała Nr XXXIV/1024/2008 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 29.05.2008 r.) kontynuująca zadania inwestycyjne prowadzone przez Zarząd Dróg Miejskich przekazuje w załączeniu opracowaną przez Wykonawcę dokumentacji projektowej kalkulację różnicy w kosztach budowy ciągu rowerowego i pieszego na kładce żelbetowej (dług 170 mb) i na nasypie w celu dokonania wyboru rozwiązania.
Andrzej Marecki
p.o. z-cy Dyrektora
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych
Załączniki
1. kalkulacja kosztów
2. plan sytuacyjny z gosp. zielenią- wariant na nasypie
3. plan sytuacyjny z gosp. zielenią- wariant na kładce betonowej
4. przekroje poprzeczne
5. typowy przekrój konstrukcyjny kładki żelbetowej
Kalkulacja
KALKULACJA RÓŻNICY W KOSZTACH BUDOWY CIĄGU ROWEROWEGO I PIESZEGO NA KŁADCE ŻELBETOWEJ (170 mb) W PORÓWNANIU Z POPROWADZENIEM TYCH CIĄGÓW W KORONIE DROGI NA NASYPIE
Różnica w kosztach dla wariantu przebiegu ścieżki rowerowej i chodnika w nasypie (na dług. 170 m) w poszczególnych pozycjach:
[składnik] | ilość jedn. | koszt jedn. | koszt |
---|---|---|---|
– Roboty ziemne | 2400m3 | 39,30 | 94.320 |
– Wykonanie koryta | 680 m2 | 4,70 | 3.196 |
– Podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie gr. 15 cm | 680 m2 | 28,50 | 19.380 |
– Obrzeże betonowe | 340 mb | 12,00 | 4.080 |
– Humusowanie z obsianiem przy gr. 5 cm | 1 400 m2 | 4,80 | 6.720 |
– Wycinka drzew | 30.000 | ||
– Poniesienie kosztów na Fundusz Ochrony Środowiska w związku z wycinką drzew, które zostaną oszczędzone w przypadku zastosowania kładki żelbetowej | 863.000 | ||
RAZEM | 1.020.696 |
Koszt kładki żelbetowej (szer. 4,50 m i dług. 170 m)
170 mb x 16.500 = 2.805.000 zł
RÓŻNICA W KOSZCIE 2.805.000 – 1.020.696 = 1.784.304.-
W przypadku wyboru wariantu z budową kładki żelbetowej, po której będzie odbywał się ruch rowerowy i pieszy, koszt będzie większy o około 1,8 MLN ZŁ: w porównaniu z wariantem poprowadzenia tego ruchu na nasypie. Jednak podstawową zaletą wariantu poprowadzenia ruchu na kładce żelbetowej jest bezkolizyjny przebieg drogi w stosunku do obszaru „Rezerwatu Las Bielański” i uchronienie 32 sztuk drzew przed wycinką. Ponadto rozwiązanie poprowadzenia ścieżki rowerowej i chodnika na kładce żelbetowej ma większe szanse na sfinalizowanie wydania decyzji lokalizacyjnej i uwarunkowań środowiskowych, które umożliwią wykonanie projektu budowlanego i projektów wykonawczych.
Fragment przekroju poprzecznego
Na rysunku widać fragment przekroju przez zachodnią skarpę nasypu (1 – jezdnia łącznicy, 2 – kładka p-r).
Kładka jest ,,zawieszona” na filarach osadzonych w skarpie, a więc nie wymaga usypywania pod nią dodatkowego ,,poziomego”, terenochłonnego poszerzenia.