Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w/s połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą
Do: Burmistrz Dzielnicy Bielany
WNIOSEK
o uznanie za stronę w postępowaniu administracyjnym w/s wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą i zapewnienia miejsc postojowych przy Wisłostradzie (numer umowy DIZP/225/PN/127/06) (dalej zwanych Postępowaniem, Wnioskem i Przedsięwzięciem)
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze wnosi o
1. uznanie za stronę w wymienionym wyżej Postępowaniu administracyjnym;
2. przeprowadzenie rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa po jej uprzednim ogłoszeniu w prasie i Internecie z wyprzedzeniem nie mniejszym niż 21 dni;
3. zamieszczenie na stronie internetowej Dzielnicy Bielany i w prasie lokalnej informacji o Wniosku, dostępności materiałów o Przedsięwzięciu i raportu o oddziaływaniu Przedsięwzięcia na środowisko (dalej Raportu) oraz możliwości zgłaszania uwag przez społeczeństwo.
Uzasadnienie
Ad 1. Wojewoda Mazowiecki wydał 22 sierpnia 2007 r. postanowienie o konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu Przedsięwzięcia na środowisko. Zgodnie z Art. 53. Ustawy [1] w postępowaniu, które wymaga sporządzenia takiego raportu, Organ wydający decyzję zapewnia możliwość udziału społeczeństwa, a w tym uczestniczenia na prawach strony przez organizacje ekologiczne powołujące się na miejsce swego działania (Art. 33. Ustawy [1]).
Siedzibą Stowarzyszenia Zielone Mazowsze jest Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Do celów statutowych Stowarzyszenia należy m.in. propagowanie idei proekologicznych, wpływanie na poprawę stanu środowiska naturalnego i zdrowia ludzi, informowanie społeczeństwa o stanie i zagrożeniach środowiska naturalnego, przeciwdziałanie zachowaniom, procesom i inwestycjom mogącym pogorszyć stan środowiska, inspirowanie i wspieranie aktywności obywatelskiej w dziedzinie ochrony środowiska, ochrona obiektów i zespołów cennych ze względów przyrodniczych. Stowarzyszenie Zielone Mazowsze jest organizacją ekologiczną w rozumieniu Art. 3. p.16 Ustawy [1] i na mocy Art. 33. p. 1. tejże Ustawy przysługuje mu prawo uczestniczenia na prawach strony w postępowaniach wymagających udziału społeczeństwa.
Ad 2. Art. 32. p. 1. Ustawy [1] pozwala organowi administracji właściwemu do wydania decyzji wymagającej udziału społeczeństwa na przeprowadzenie rozprawy administracyjnej, otwartej dla społeczeństwa. Przedsięwzięcie dotyczy terenów o dużym znaczeniu dla lokalnej społeczności, szczególnie cennych przyrodniczo, krajobrazowo i historycznie, pełniących ważne funkcje rekreacyjnie i badanych naukowo. Rezerwat Las Bielański (unikalna, reliktowa pozostałość Puszczy Mazowieckiej) jest od dawna przedmiotem troski mieszkańców Bielan, samorządów, organizacji społecznych i naukowców domagających się jego skuteczniejszej ochrony i ograniczania ruchu samochodów ulicą Dewajtis.
Decyzje o dotychczasowych inwestycjach i zabudowie otuliny Lasu Bielańskiego (dwa gmachy i parking podziemny UKSW, osiedle przy ul. Tczewskiej czy projekty przebudowy ul.Dewajtis i wprowadzania na nią komunikacji autobusowej) zapadały bez żadnego udziału społeczeństwa, ku jego zaskoczeniu i zaniepokojeniu. Odbijało się to negatywnie na postrzeganiu przez ludność działań urzędów budząc niekiedy rozgoryczenie brakiem troski organów władz o dobro przyrody, mimo ustawowych obowiązków ochrony. Należy wyciągnąć wnioski z popełnianych wcześniej błędów i zaniedbań.
Przedsięwzięcie wprowadza zasadnicze i daleko idące zmiany na styku Lasu Bielańskiego, obszaru Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły i obszaru chronionego krajobrazu Skarpy Warszawskiej. Ukształtuje na dziesiątki lat warunki komunikacyjne i przyrodniczo-środowiskowe, wpłynie na dostępność, dojazd, nasilenie ruchu i sposób poruszania się ludzi i zwierzyny, na krajobraz, szatę roślinną i warunki siedliskowe. Decyzje o ostatecznym kształcie Przedsięwzięcia będą więc niezwykle brzemienne w skutkach, co nadaje im ogromną wagę. Liczny i aktywny udział społeczeństwa w Postępowaniu ma kluczowe znaczenie dla eliminacji błędów w projektach i procesie decyzyjnym oraz wypracowania rozwiązań optymalnych, które społeczność lokalna przyjmie z aprobatą i satysfakcją, a nie jako narzucone przez urzędników.
Latem tego roku szerokim echem odbił się konflikt o wycinkę 170 drzew w parku Kępa Potocka na Żoliborzu. Zawarte w projekcie Przedsięwzięcia ingerencje w rezerwat i wycinka około 300 drzew, a z drugiej strony pominięcie kwestii wyłączenia z ruchu zachodniego odcinka ul. Dewajtis mogą wywołać silny sprzeciw społeczny. Zaniedbania dotyczące udziału społeczeństwa na wstępnym etapie Postępowania mogą spowodować odwołania do kolejnych instancji i bardzo opóźnić inwestycję. Należy dążyć do rozstrzygnięcia wszelkich wątpliwości jeszcze przed wydaniem decyzji w pierwszej instancji. W tym celu niezbędne jest pełne i szerokie rozpoznanie opinii społeczeństwa oraz wnikliwe wzięcie pod uwagę wszelkich alternatywnych możliwości osiągnięcia celów, którym ma służyć realizacja Przedsięwzięcia. Rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa jest bardzo pożądanym, a w tej sytuacji wręcz koniecznym elementem udziału społeczeństwa w Postępowaniu. Potwierdza to kilka poświęconych problemom Lasu Bielańskiego posiedzeń Komisji Ekologii Rady Dzielnicy Bielany z ostatnich lat. Na każdym z nich sala konferencyjna była wypełniona po brzegi, mieszkańców nie trzeba było zachęcać do wypowiedzi, wręcz przeciwnie, słyszało się z sali skargi na niemożność zabrania głosu w dyskusji.
Ad 3. Z punktu widzenia społecznego kluczowe znaczenie dla jakości Postępowania ma dotarcie do jak największej grupy zainteresowanych z informacjami o celach i zakresie Przedsięwzięcia oraz o przebiegu Postępowania i możliwościach wzięcia w nim udziału, jakie daje Ustawa [1]. Dlatego wskazane jest, po sporządzeniu Raportu przez inwestora, podjęcie możliwie szerokiej akcji informacyjnej skierowanej zwłaszcza do lokalnej społeczności, ale także do innych miłośników Lasu Bielańskiego, niezależnie od miejsca zamieszkania. Pozwoli to Organowi na pozyskanie dużej ilości uwag, dzięki czemu wzrośnie prawdopodobieństwo wydania trafnej decyzji, opartej na szerokich i dobrze zbadanych podstawach. Analiza tych uwag zwiększa pracochłonność Organu w porównaniu z postępowaniem prowadzonym bez udziału społecznego. Ale z szerszego punktu widzenia staranne traktowanie udziału społeczeństwa zapobiega konfliktom i innym negatywnym następstwom decyzji, na której podjęcie obywatele nie mieli wpływu. Dobre przygotowanie udziału społecznego leży więc nie tylko w interesie społeczeństwa, ale zwłaszcza w perspektywicznie postrzeganym interesie Organu.
Stowarzyszenie zamierza aktywnie włączyć się w informowanie społeczeństwa o Przedsięwzięciu, tak jak to czyni do tej pory, i oferuje współpracę w tym zakresie. Postulujemy wydłużenie terminu na wnoszenie uwag z 21 dni do 30 dni.
Przypisy:
[1] Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001 r.)