Czy warszawskie Śródmieście dogoni Radom?
Pismo MDL-15-0284-01-MS
Do: Zarząd Terenów Publicznych.
W związku z aktualizacją rozporządzeń określających warunki dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych, zwracam się z wnioskiem o weryfikację kosztów realizacji najpopularniejszego śródmiejskiego projektu z Budżetu Partycypacyjnego 2015, czyli „Kontrapasów rowerowych” [zobacz >>>].
Projekt przewiduje zmianę organizacji ruchu na 11 ulicach lokalnych o łącznej długości 4 km, przy budżecie na poziomie 360 tys. zł.
Analogiczne zmiany przeprowadzone w Radomiu na 37 ulicach o łącznej długości ponad 10 km [zobacz >>>] kosztowały ponadczterokrotnie mniej.
Jako że koszt zmian organizacji ruchu zamknął się w 80 tys. zł, pozostałe 20 tys. zł z puli zarezerwowanej w budżecie obywatelskim przeznaczono na wdrożenie dodatkowych usprawnień rowerowych, takich jak brakujące łączniki i przejazdy.
Biorąc pod uwagę opóźnienie w realizacji projektu śródmiejskiego [zobacz >>>], należy już teraz oszacować rzeczywisty koszt zmian organizacji ruchu wykonywanych przede wszystkim przy pomocy oznakowania pionowego (prawdopodobnie nie przekraczający 1/4 przewidzianego budżetu), oraz rozszerzyć zakres prac o dodatkowe ulice jednokierunkowe, tak aby pula zarezerwowana na realizację projektu została efektywnie wykorzystana w całości. Przede wszystkim umowy na opracowanie projektów zmian organizacji ruchu powinny od razu objąć dodatkowe ulice, tak by możliwe było wdrożenie zmian na większej liczbie ulic bez konieczności powtarzania czaso- i pracochłonnej procedury przygotowywania projektów zmian organizacji ruchu. Listę ulic, na jednokierunkowych, na których powinien zostać dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy (głównie przy pomocy znaków T-22) przedstawiam w załączniku.
Do wiadomości:
Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej
Załącznik
Lista ulic jednokierunkowych w Śródmieściu, na których powinien zostać dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy, a które nie znalazły się w zwycięskim projekcie z 2014 r.
- Baczyńskiego,
- Bednarska,
- Boduena,
- Canaletta,
- Ciasna (Gomulickiego – Świętojerska),
- Dragonów,
- Elektoralna,
- Foksal,
- Franciszkańska (Koźla – Zakroczymska),
- Frascatti,
- Gałczyńskiego,
- Gęsta,
- Gomulickiego,
- Jaracza,
- Kawalerii,
- Konopnickiej,
- Kopernika (Karasia – Oboźna),
- Koszykowa (Mokotowska – Pl. Konstytucji),
- Kościelna,
- Kozia,
- Koźmińska,
- Kubusia Puchatka,
- Mariensztat,
- Miła,
- Moniuszki,
- Mysia,
- Natolińska,
- Niska,
- Nowiniarska,
- Nullo,
- Okólnik,
- Parkingowa,
- Poznańska (Hoża – Wilcza),
- Próżna,
- Przemysłowa,
- Przeskok,
- Przyrynek,
- Radna,
- Rajców,
- Sapieżyńska,
- Sewerynów,
- Sienna,
- Służewska,
- Smolna,
- Smulikowskiego,
- Śliska,
- Śniadeckich (plac Politechniki – droga dla rowerów),
- św. Barbary,
- Wałowa,
- Warecka,
- Wiejska (Frascatti – Prusa),
- Wilcza (Plater – Poznańska i al. Ujazdowskie – Mokotowska),
- Wiślana,
- Wspólna (Chałubińskiego – Poznańska).