Uwagi do projektu przejścia podziemnego pod Dworcem Gdańskim
Do: Metro Warszawskie Sp. z o.o.
Dotyczy: budowy przejścia podziemnego pod Dworcem Gdańskim.
Wnioski
W związku z konsultacjami społecznymi planowanej budowy przejścia podziemnego pod stacją kolejową Dworzec Gdański postulujemy co następuje:
Pochylnia na Żoliborz
1. Poszerzenie pochylni przy wyjściu z przejścia podziemnego w kierunku północnym (na Żoliborz) i rezygnację z budowy schodów, aby utworzyć wyjście podobne jak po stronie południowej stacji Imielin. Szeroka pochylnia znacznie ułatwi dostęp osób niepełnosprawnych, matek z wózkami, osobom z ciężkimi walizkami (często na kołach) oraz rowerzystów do przejścia podziemnego. Windy często mają zbyt małą przepustowość w stosunku do potrzeb, a w projekcie nie przewiduje się po stronie północnej schodów ruchomych, które także ułatwiają dostęp niektórym wymienionym kategoriom osób. Przypominamy, że w wyniku budowy przejścia podziemnego pod ulicą Słonimskiego zlikwidowano przejazd rowerowy przez tę ulicę, który zapewniał bezpieczny i łatwy dostęp rowerzystów do stacji Dworzec Gdański. Pochylnia zrekompensuje te niedogodności i umożliwi dostęp do stacji przynajmniej dla rowerzystów jadących od strony północnej Warszawy.
Bike and Ride
2. Przeznaczenie miejsca na lokalizację parkingu rowerowego typu bike&ride, który byłby zlokalizowany w przejściu podziemnym i objęty systemem monitoringu stacyjnego, co zwiększyłoby bezpieczeństwo przechowywania w nim rowerów. Parking proponujemy zlokalizować w części przejścia znajdującej się pod planowaną ulicą Rydygiera, dokąd rowerzyści mogliby dojechać postulowaną powyżej pochylnią. Parking powinien zapewniać możliwość zaparkowania minimum 20-30 rowerów poprzez bezpieczne zapięcie ramy i jednego z kół do stojaka rowerowego. Parkingi bike&ride są powszechnie stosowane w Europie Zachodniej i ich popularność bywa znacznie większa, niż popularność parkingów Park&Ride. Na przykład w Helsinkach pojemność całego systemu Park&Ride dla samochodów wynosi 3800 miejsc, podczas gdy system bike&ride to ponad 5000 miejsc parkingowych dla rowerów. Nawet w sezonie zimowym korzysta tam z bike&ride ponad 1000 osób dziennie. Ponadto zintegrowana realizacja bike&ride w ramach budowy nowych obiektów stacyjnych i przystacyjnych metra pozwoli obniżyć koszty realizacji całego systemu bike&ride dla metra w Warszawie.
Dodatkowe uwagi
Poza wnioskami prosimy o wyjaśnienie następujących wątpliwości:
Lokalizacja przejścia podziemnego
A. Czy przejście podziemne nie mogłoby być zlokalizowane po wschodniej stronie tuneli metra?
Wtedy postulowana pochylnia mogłaby być poprowadzona znacznie dogodniej – wzdłuż ulicy Andersa. Ponadto lokalizacja przejścia po stronie zachodniej tuneli metra znacznie wydłuża drogę przejścia od hali dworca kolejowego na perony. Ponieważ przejście podziemne jest dłuższe, to z pewnością także podwyższa koszty jego budowy.
Integracja z innymi inwestycjami
B. Czy przejście podziemne będzie realizowane razem z remontem wiaduktów nad torami stacji Dworzec Gdański oraz przebudową stacji kolejowej zgodnie z rysunkiem zamieszczonym na stronie internetowej Metra Warszawskiego?
Uważamy, że jednoczesna realizacja tych wszystkich projektów pozwoli na kompleksowe rozwiązanie węzła przesiadkowego Dworzec Gdański oraz znacznie obniżenie kosztów realizacji każdego z tych przedsięwzięć.
Koszt realizacji
C. Dlaczego koszt realizacji przejścia podziemnego pod Dworcem Gdańskim jest tak wysoki?
Planowane 70 mln złotych to wartość porównywalna z kosztem budowy stacji metra Plac Wilsona (92 mln zł) oraz Mostu Świętokrzyskiego (ok. 120 mln zł). Wskazana cena naszym zdaniem jest nieadekwatna ani do zakresu robót, ani do korzyści, jakie przyniesie to przejście podziemne miastu. Podobne korzyści za wiele mniejsze pieniądze można by osiągnąć sprowadzając schody na perony kolejowe z wiaduktu drogowego nad torami stacji, a z uwagi na niewielki obecnie ruch kolejowy na stacji prawdopodobnie najtańszym rozwiązaniem byłoby stworzenie przejścia pieszego w poziomie szyn.
Procedura konsultacji
Na koniec pragniemy zwrócić uwagę, że w informacji nt. konsultacji społecznych dotyczących przejścia podziemnego zamieszczonej na stronie internetowej inwestora brak jest terminu, do którego można zgłaszać uwagi do projektu. Brak jest także daty umieszczenia treści ogłoszenia, według której można byłoby ustalić wspomniany termin. Ze względu na równość stron postępowania konsultacyjnego wskazane byłoby także umieszczenie informacji o sposobie rozpatrzenia zgłoszonych uwag i możliwości zapoznania się z wynikiem konsultacji po ich zakończeniu. Nieumieszczenie wymienionych informacji w ogłoszeniu powoduje niespełnienie wymagań art. 32 ustawy Prawo Ochrony Środowiska (Dz.U.2001.62.627 z dnia 20 czerwca 2001 r. z późn. zm.) dotyczącego udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach ochrony środowiska.