Dokumentacja fotograficzna planowanej drogi dla rowerów w ul. Dzieci Warszawy
Informacje ogólne
Odcinek Sławka – Ryżowa.
Droga powiatowa zbiorcza.
Natężenie ruchu w godzinie szczytu porannego:
– w kierunku centrum (wschodnim) ok. 1000 pojazdów umownych, 33 autobusy ZTM;
– w kierunku zachodnim ok. 400 pojazdów umownych, 21 autobusów ZTM.
Szerokość jezdni: ok. 9 m (2 pasy po 4,5 m).
Wydzielona dwukierunkowa droga dla rowerów przewidziana po południowej stronie jezdni, zgodnie z koncepcją układu ścieżek rowerowych na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy.
Na większości długości odcinka po południowej stronie znajduje się obecnie chodnik szerokości 2 m, bezpośrednio przylegający do jezdni, raczej w kiepskim stanie. Możliwe jest jego przekształcenie w ścieżkę rowerową, pod warunkiem:
– budowy nowego chodnika bardziej oddalonego od jezdni (jest to lepsze rozwiązanie niż budowa ścieżki rowerowej w oddaleniu od jezdni i pozostawienie chodnika w obecnej lokalizacji, gdyż z obserwacji wynika, że piesi wyraźnie preferują chodniki bardziej oddalone);
– zawężenia ponadnormatywnej jezdni o 1-2 m (dla jezdni klasy Z spokojnie wystarczy 7 m szerokości), tak by uniknąć lokalizowania znaków drogowych i ewentualnych wygrodzeń na ścieżce oraz poprawić bezpieczeństwo.
Zdjęcia i opracowanie: Aleksander Buczyński.
Konsultacja: dr inż. Tadeusz Kopta.
Zdjęcia
Zakończenie istniejącej ścieżki rowerowej w ul. Sławka przy Parku Achera, ok. 100 m przed skrzyżowaniem z ul. Dzieci Warszawy. Możliwe przedłużenie ścieżki zarezerwowanym pasem pomiędzy szpalerami drzew.
Skrzyżowanie ul. Dzieci Warszawy, Sławka i Poczty Gdańskiej, widok od strony Parku Achera. W tym miejscu należy przeprowadzić przejazd dla rowerów, tak by zapewnić połączenie ze ścieżką w ul. Sławka. Wskazane jest również wykonanie sięgacza do zespołu szkół zlokalizowanego po północnej stronie ul. Dzieci Warszawy. W 2005 r. planowana jest instalacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu, ale może być za późno, by wprowadzić zmiany w projekcie.
Na odcinku Sławka – Szancera stary chodnik dublowany jest przez nowy, poprowadzony za szpalerem drzew, również o szerokości 2 m. Piesi wyraźnie preferują nowy. Możliwa jest likwidacja chodnika przy jezdni i wybudowanie na jego miejscu ścieżki rowerowej. Wymagałoby to zwężenia ponadnormatywnej jezdni, tak by uniknąć lokalizowania znaków drogowych i ewentualnych wygrodzeń na ścieżce.
Skrzyżowanie z ul. Szancera. Dalej pojawia się najpoważniejszy problem – pomiędzy ul. Szancera i Tomcia Palucha zlokalizowany został parking, którego ogrodzenie dochodzi do krawędzi chodnika. Realizacja ścieżki rowerowej na tym odcinku wymagałaby przesunięcia płotu parkingu o 1-3 m (w zależności od zgody na zawężenie jezdni – możliwe jest też uzyskanie 2 m kosztem jezdni). Możliwe jest wygospodarowanie miejsca na ścieżkę przy okazji budowy zatoki przystankowej.
Przystanek ZTM Tomcia Palucha 01. Nie widać możliwości wykonania obejścia za wiatą. Wiatę należy przesunąć bliżej ul. Szancera, w rejon projektowanej zatoki przystankowej.
Między ul. Tomcia Palucha a Skoroszewską miejsca jest pod dostatkiem. Tutaj przenoszenie chodnika jest opcjonalne, ponieważ istnieje też dodatkowy chodnik wzdłuż budynków.
Przystanek ZTM Skoroszewska 01.
Przystanek Skoroszewska – widok na ul. Przy Forcie. Niewykorzystywany obecnie fragment ścieżki wzdłuż ul. Przy Forcie kończący się ślepo po północnej stronie ul. Dzieci Warszawy powinien być prawdopodobnie w przyszłości połączony ze ścieżką po stronie południowej. Na przeszkodzie stoi widoczny na zdjęciu pas do skrętu w lewo w ul. Skoroszewską.
Okolice kapliczki – wskazana likwidacja murków, ale kapliczka objęta jest ochroną konserwatorską. Istniejący chodnik powinien zostać zaadoptowany na ścieżkę rowerową, a nowy wybudowany w miejscu obecnego trawnika i częściowo również zieleńca.
Dalej przestrzeni jest pod dostatkiem. Teren został sprzedany deweloperowi, przy okaz ale sprawdzenia wymaga własność terenu.
Przystanek ZTM Skorosze 01 – odtąd do skrzyżowania z Ryżową ścieżka powinna raczej prowadzić dalej od jezdni, by uniknąć dodatkowego krzyżowania z chodnikiem. Konieczne usunięcie lub przeniesienie tablicy reklamowej.
Skrzyżowanie z ul. Ryżową – koniec wydzielonej ścieżki. Dalej ulica Dzieci Warszawy staje się drogą lokalną i ruch rowerowy powinien być prowadzony na zasadach ogólnych w jezdni.