Długi nos Ministerstwa Infrastruktury
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zorganizowało pod Ministerstwem
Infrastruktury happening „Dzień Długich Nosów”. Aby przypomnieć
ministrowi Krystkowi, że Narodowa Strategia Rozwoju Transportu na lata
2007-2013 powinna być konsultowana ze społeczeństwem, zanieśli mu
nietypową przesyłkę – długi na 7 metrów nos.
– Ten nos Pinokia symbolizuje manipulacje, jakie popełniło Ministerstwo
– powiedział Krzysztof Rytel z CZT.
Infrastruktury przy tworzeniu transportowej części Narodowego Planu
Rozwoju 2007-2013. Odbywa się to wbrew licznym zapewnieniom rządu
i prezydenta, że prace nad nowym NPRem mają być prowadzone z jak
najszerszym udziałem społeczeństwa
Rytel zwraca uwagę, że założenia NPRu miały być konsultowane w zakresie
transportu we wrześniu na spotkaniu w Toruniu, które jednak odwołano,
obiecując zorganizowanie konferencji w Ministerstwie. 28 pażdziernika 2004 r.
odbyła się konferencja, na której miano konsultować założenia do
Strategii Rozwoju Transportu – jednego z dokumentów związanych z NPRem
Tymczasem na konferencji tej minister Krystek oświadczył, iż nie będzie
kontynuował opracowywania dokumentów odziedziczonych po przednikach.
Zaś obecnie na stronach internetowych Ministerstwa przedstawiono
Strategię, zbliżoną z przesłanymi wówczas założeniami. W dodatku
napisano w niej, że Założenia Strategii były konsultowane na
październikowej konferencji.
– W rezultacie projekt Strategii jest bardzo zły. Jest to dokument
– mówi
opracowany źle metodologicznie i merytorycznie, sprzeczny z polityką
transportową Unii Europejskiej i szeregiem dokumentów rządowych
Rytel. Skandalem jest to, że nowy NPR przewiduje podział środków na
infrastrukturę drogową i kolejową w stosunku 80:20 (bieżący 60:40).
Jednym z celów „rozwojowych” w dziedzinie kolei jest zmniejszenie
długości czynnych linii z 19,5 tys km do 16 tys km. Oznacza to upadek
kolei w Polsce i znaczny wzrost ruchu na drogach (ponad dwukrotny), ze
wszystkimi tego konsekwencjami dla warunków życia ludzi, wydatków na
system zdrowotny i ochronę środowiska, zwiększeniem problemu korków.
Po happeningu przedstawiciele stowarzyszenia złożyli w ministerstwie
prostest przeciwko praktykom ministerstwa podczas konsultacji, a także
opinię o projekcie Strategii Rozwoju Transportu. Obydwa dokumenty
oficjalnie poparli:
– Urszula Burkot, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki;
– dr Andrzej Kassenberg, Instytut Na Rzecz Ekorozwoju;
– Jakub Majewski, Instytut Rozwoju i Promocji Kolei;
– Piotr Rymarowicz, Towarzystwo na rzecz Ziemi;
– Krzysztof Rytel, Centrum Zrównoważonego Transportu;
– Tomasz Wałkowicz, Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych;
– Magdalena Zowsik, stowarzyszenie Zielone Mazowsze.
Chcemy, aby Strategię Rozwoju Transportu napisano od nowa i
–
skonsultowano z organizacjami pozarządowymi
oświadczył Krzysztof Rytel.
Z każdym wypowiadanym kłamstwem nos ministra Krystka rośnie i rośnie…