Uszkodzone ekrany na Wale Miedzeszyńskim i Trasie S
Pismo do Biura Drogownictwa i Komunikacji
W związku z niebezpieczeństwem, jakie zagraża pasażerom na przystanku Strzygłowska, położonym u wylotu ul. Wał Miedzeszyński, spowodowanym możliwością wypadnięcia na nich wielkiej tafli ekranu o wym. ok. 12 x 1800 x 2300 mm i masie rzędu 100 kg, która jest elementem usytuowanego tam ekranu akustycznego, uprzejmie prosimy o natychmiastowe zabezpieczenie tego miejsca oraz ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za jego eksploatację.
Widoczne na zdjęciach szyby pozbawione są częściowo uszczelek, wskutek czego nie są dostatecznie solidnie zamocowane. Każdy podmuch wiatru może taką taflę wypchnąć, po czym może ona spaść na ludzi lub pojazdy.
Ponadto prosimy o dokonanie przeglądów wszystkich ekranów akustycznych wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego oraz Trasy Siekierkowskiej celem ustalenia ich stanu technicznego, a w szczególności stanu uszczelek i mocowania szyb. Nasza wizja lokalna stwierdziła dziesiątki takich miejsc, jak opisane. W przypadku Trasy Siekierkowskiej należy dodatkowo sprawdzić, czy do uszczelnienia elementów ramowych w szynach wsporników użyto właściwych materiałów. Według naszych informacji i wyników wizji lokalnej zamiast przekładek gumowych znalazły się tam rurki piankowe, przeznaczone na otuliny rur c.o. i c.w.u, stosowane wewnątrz budynków. Tego typu materiał ulega szybkiej erozji, co widać na fotografii, pod wpływem promieni UV i wykrusza się, powodując obluzowanie paneli. Wibrują one skutkiem wiatru i podmuchu przejeżdżających bardzo szybko samochodów. Wówczas ekrany mogą same wtórnie emitować hałas niskoczęstotliwościowy, propagujący w środowisku na znaczne odległości i niemożliwy do wytłumienia poza źródłem.
Prosimy także o przedstawienie założeń projektowych dla tych ekranów oraz wyników pomiarów potwierdzających osiągnięcie założonych parametrów akustycznych. Prosimy o udzielenie informacji, po jakim czasie od instalacji weryfikowano skuteczność tych ekranów, co jest szczególnie istotne wobec faktów przytoczonych powyżej. Prosimy również o udzielenie informacji, czy poziom hałasu na Wale Miedzeszyńskim jest obecnie taki, jak wynikało to z prognozy wpływu tej inwestycji na środowisko w czasie budowy? Postulat ten wynika z potrzeby dokonania oceny, czy zastosowane środki zaradcze są nadal adekwatne do potrzeb.
W załączeniu fotografie.
Opr. dr inż. Witold Jaszczuk, Zielone Mazowsze / Politechnika Warszawska.
Zdjęcia
Fot. 1.
Fot. 2.
Fot. 3.
Fot. 4.