Zbudujmy ekologiczny stadion na Euro 2012 w Warszawie
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze ostrzega przed paraliżem komunikacyjnym Euro 2012 w Warszawie, jaki może wywołać budowa stadionu narodowego w Łomiankach. Fakty są takie:
Al. Zieleniecka
1. Stadion Narodowy przy al. Zielenieckiej na Pradze może być obsłużony następującymi środkami komunikacji publicznej:
– koleją regionalną i Szybką Koleją Miejską na dworcu Stadion ze wszystkich kierunków w Województwie Mazowieckim, w tym z lotniska Okęcie i lotniska Modlin z częstotliwością kursowania pociągów średnio co 3,5 minuty, co oznacza nawet 14.000 pasażerów na godzinę.
– koleją dalekobieżną, w tym pociągami międzynarodowymi z Niemiec, Czech, Ukrainy, Rosji, z częstotliwością co 2,5 minuty na Dworcu Wschodnim, co oznacza nawet 20.000 pasażerów na godzinę.
– metrem – II i III linią, jeśli zostaną wybudowane, z częstotliwością nawet co 2 minuty na stacji Stadion, co oznacza nawet 15.000 pasażerów na godzinę.
– tramwajami ze wszystkich kierunków w Warszawie, w tym zmodernizowaną linią tramwajową w Alejach Jerozolimskich, co oznacza dalsze co najmniej 12.000 pasażerów na godzinę.
– autobusami miejskimi, w tym dodatkowymi liniami autobusowymi, których pojemność ZTM szacuje na 35.000 pasażerów na godzinę.
Łącznie potencjał przewozowy komunikacji miejskiej w Al. Zielenieckiej przekracza 90.000 pasażerów na godzinę (bez metra 75.000), czyli planowaną pierwotnie liczbę miejsc na stadionie.
Łomianki
Czym może być obsłużony Stadion Narodowy w Łomiankach?
– Do Łomianek nie ma żadnej komunikacji szynowej. Czy Warszawa zamierza przedłużyć linię metra z Młocin do Łomianek zamiast budowy II i III linii metra?
– Linia podmiejska ZTM 701 kursuje z częstotliwością trzech autobusów na godzinę.
– Komunikacja miejska miasta Łomianki to trzy niskopojemne linie autobusowe.
– Główny potencjał komunikacyjny Łomianek to Trasa S7 na Gdańsk, której maksymalna przepustowość w kierunku z Warszawy to 3000 pojazdów na godzinę, czyli przy założeniu zapełnienia samochodów osobowych w ilości 2,5 osoby na miejsce około 7.500 osób na godzinę. Jej poszerzenie może zwiększyć przepustowość do 15.000 pasażerów na godzinę, ale…
Na świecie
Dotychczasowe imprezy tej rangi co Mistrzostwa Europy lub Świata w Piłce Nożnej były w ponad 60% obsługiwane komunikacją publiczną. Tak było w Niemczech w 2006 roku, tak ma być w Austrii i Szwajcarii w 2008 roku.
W pobliżu Olympic Park w Londynie, gdzie w 2012 roku odbędą się letnie igrzyska olimpijskie, nie przewiduje się ani jednego ogólnodostępnego miejsca parkingowego dla samochodów w pobliżu obiektów olimpijskich. Za to stacja kolejowa Olympic Park obsługiwana będzie pociągami kursującymi co 15 sekund.
Niech zwycięży zdrowy rozsądek
Wspólnie z Koalicją Lanckorońska apelujemy o zdrowy rozsądek i realizację ekologicznej strategii Mistrzostw Europy Euro 2012, która zakłada maksymalną możliwą obsługę stadionów komunikacją publiczną. [zobacz >>>]
Co na 2012 rok planują londyńczycy, można zobaczyć w witrynie: