EuroVelo
Projekt EuroVelo
EuroVelo to projekt sieci 12 wysokiej jakości międzynarodowych tras rowerowych o łącznej długości ok. 62 tys. km, zaakceptowany do realizacji w roku 1997. Sieć ma połączyć duże miasta i atrakcyjne tereny turystyczne wszystkich krajów Europy. Autorem projektu jest Europejska Federacja Cyklistów, patronat objęła Komisja Europejska. Celem jest promocja roweru i zachęcanie do rezygnacji z samochodu. Już 30% podróży w Europie to podróże związane z rekreacją i turystyką, ten odsetek będzie rósł wraz z zamożnością społeczeństwa – a jaki środek transportu lepiej nadaje się do rekreacji i turystyki niż rower?
Orientacyjny termin zakończenia budowy sieci to rok 2011, gotowe jest już 22.670 km. W czerwcu 2001 r. oddano do użytku, jako pierwszy kompletny, szlak nr 12 – Obwodnicę Morza Północnego o długości 5932 km, przebiegającą przez 7 krajów: Belgię, Holandię, Wielką Brytanię, Danię, Szwecję, Norwegię, Niemcy. Wydano foldery informacyjne w sześciu językach. Najważniejsze punkty na szlaku to: przeprawa przez Kanał La Manche Dover – Calais, Middelburg, Rotterdam, Hook of Holland , Haga, Amsterdam, Hamburg, Esbjerg, Hirtshals, Federikshavn, Goteborg, Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Wyspy Szetlandzkie, Thurso, Inverness, Aberdeen, Edinburgh, Newcastle, Hull, Harwich, Londyn, Canterbury i Dover.
Wszystkie drogi EuroVelo są wyznaczane i budowane wg jednolitych kryteriów technicznych. Kraje zachodnio – europejskie mają ułatwioną sytuację, bo w dużej mierze korzystają z już rozwiniętych sieci regionalnych i narodowych dróg rowerowych.
Według planów przez Polskę przebiegają odcinki szlaków nr 2, 4, 9, 10 i 11. Najlepsze tempo prac w przygotowaniu dróg jest w Wielkopolsce i na Śląsku. Śląski Związek Gmin i Powiatów oficjalnie otwiera na wiosnę przyszłego roku swój odcinek szlaku nr 4.
Przez Mazowsze przechodzą dwie z planowanych tras: Szlak Stolic (nr 2, Galway – Kijów/Moskwa) oraz Szlak Europy Wschodniej (nr 11, Ateny – Nordkapp). W ramach projektu VeloMazovia chcemy opracować propozycje szczegółowego przebiegu tych tras przez Warszawę i województwo mazowieckie.
Ważniejsze wymagania dla tras EuroVelo
– przechodzą przez centra miast;
– przystosowane do ruchu rowerów z ciężkim bagażem;
– co najmniej 80% nawierzchni asfaltowej;
– zmiany rodzaju nawierzchni nie częściej niż co 2 km;
– jeżeli szlak prowadzi jezdnią, ruch na jezdni nie powinien przekraczać 1,000 samochodów dziennie;
– jeżeli szlak prowadzi wydzieloną ścieżką rowerową wzdłuż jezdni, ruch na jezdni nie powinien przekraczać 10,000 samochodów dziennie;
– umożliwiają jazdę 2 osób obok siebie;
– nachylenia nie przekraczają 6%;
– dostępne przez cały rok i przy każdej pogodzie;
– sklepy nie rzadziej niż co 30 km, noclegi co 50 km, transport publiczny co 150 km.