Przetarg na zakup nowych pociągów elektrycznych dla Mazowsza i Śląska
W związku z informacją o planowanym przetargu na zakup nowych 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska, Centrum Zrównoważonego Transportu pragnie zwrócić uwagę na nieracjonalność tej inicjatywy.
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne a modernizacja
Kupno nowego składu kosztuje ok. 20 mln złotych i jest to bardzo wysoka suma w porównaniu do efektu i innych, bardziej efektywnych możliwości wykorzystania pieniędzy. Modernizacja starego składu (m.in. nowe okładziny wewnętrzne, tapicerowane siedzenia jak w nowych autobusach miejskich, nowa wykładzina podłogowa, grzejniki, toalety, drzwi i malowanie zewnętrzne) kosztuje 1,5 mln (13 razy mniej).
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne a szynobusy
Nowy autobus szynowy kosztuje 2,5 mln (40 miejsc siedzących + 50 stojących) lub 5 mln (90 miejsc siedzących + 100 stojących) – 8 lub 4 razy mniej. Autobus taki z uwagi na 3 razy mniejsze zużycie paliwa od lokomotywy i co za tym idzie zmniejszenie kosztów eksploatacji z ok. 25 do 12 zł za 1 km (o połowę!), przynosi konkretne oszczędności finansowe (ok 2 mln zł rocznie przy wykorzystaniu na poziomie 600 km dziennie). Zakup nowego pociągu EZT nie przynosi żadnych oszczędności w eksploatacji, może co najwyżej przyciągnąć nowych podróżnych dzięki podniesieniu komfortu jazdy. Efekt ten będzie jednak bardzo ograniczony, gdyż 10 nowych pojazdów będzie niezauważalnych pośród 180 starych, jakie kursują po Mazowszu. Autobus szynowy przyciąga więcej nowych pasażerów, gdyż zwykle obsługuje on wszystkie kursy na danej linii przynosząc widoczną poprawę komfortu.
Kwestia czasu
Kolejną sprawą jest czas realizacji zamówienia. Budowa nowych pociągów elektrycznych trwa około 3 lat. Obecnie czas oczekiwania na nowy autobus szynowy, czy wykonanie modernizacji EZT nie przekracza pół roku.
Jak można było sensownie zagospodarować 200 mln na Mazowszu?
– Przeznaczyć 20 mln zł na zakup 2 autobusów dwuczłonowych i 4 jednoczłonowych, co pozwoliłoby utrzymać lub przywrócić ruch na liniach: Nasielsk – Sierpc, Radom – Tomaszów, Tłuszcz – Ostrołęka, Łuków – Pilawa, a tym samym zachować tysiące klientów.
– Wykorzystać pozostałe 180 mln zł na kompleksową modernizację EZT. Wspomniana suma pozwoliłaby zmodernizować ok. 120 pociągów – czyli liczbę niemal wystarczającą do obsługi wszystkich kursów na Mazowszu (przy racjonalnym zarządzaniu taborem). Efekt byłby widoczny i co równie ważne – szybki.