Prawo do udziału w postępowaniu obronione
Zielone Mazowsze zostało dopuszczone do udziału w postępowaniu w/s wycinki drzew w Lesie Bielańskim. W tej sprawie można znaleźć część odpowiedzi, dlaczego na decyzje środowiskowe czeka się w Polsce tak długo. Ministerstwo odmawia w tak niewinnej kwestii, jak dopuszczenie do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym. Odwrócenie skutków pochopnej decyzji trwa rok. I tak – zamiast upraszczać swoje działania Państwo samo przysparza sobie pracy.
Data publikacji tego materiału to przypadek. Ale dość dobrze wpisuje się on w dzisiejszą 20. rocznicę wyborów torujących Polsce drogę do pełnej wolności obywatelskiej.
Fragmenty postanowienia
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska
Michał Kiełsznia
Warszawa, dnia 14 maja 2009 r.
GDOŚ/DOPoc-412-100/412/09/mb
Na podstawie art. 138 § 1 pkt 2, art. 31 § 2, w związku z art. 31 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 15 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy organizacji społecznej Zielone Mazowsze z dnia 26 kwietnia 2008r., znak BIL-07-0009-14 o dopuszczenie do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie wszczętej na wniosek BP Metroprojekt Sp. z o.o. o wydanie zezwolenia na odstępstwa od zakazów obowiązujących na terenie rezerwatu przyrody ,,Las Bielański” [zobacz >>>],
postanawiam
Uzasadnienie
Wnioskami z dnia 27 marca 2008r., znak BIL-07-0009-12 i BIL-07-0009-11 organizacja społeczna Zielone Mazowsze zwróciła się o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz o dopuszczenie na prawach strony do udziału w postępowaniu administracyjnym w sprawie wszczętej na wniosek Biura Projektów Metroprojekt Sp. z o.o. z dnia 6 sierpnia 2007r., znak L.dz. 772/NS/2007 w imieniu Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie o wydanie zezwolenia na odstępstwa od zakazów obowiązujących na terenie rezerwatu przyrody ,,Las Bielański”. Organizacja społeczna uzasadniła wniosek o dopuszczenie do udziału na prawach strony celami statutowymi, wymienionymi w § 10 Statutu organizacji, tj. miedzy innymi przeciwdziałaniem zachowaniom, procesom i inwestycjom mogącym pogorszyć stan środowiska. Zgodnie natomiast z § 11 pkt 6 Statutu organizacja realizuje swoje cele m. in. poprzez występowanie na prawach strony reprezentującej interes społeczny uzasadniony ww. celami statutowymi w postępowaniach administracyjnych.
Postanowieniem z dnia 16 kwietnia 2008r. [zobacz >>>] Minister Środowiska odmówił dopuszczenia do udziału na prawach strony Zielone Mazowsze (…).
(…)
Od postanowienia Ministra Środowiska wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy z dnia 26 kwietnia 2008r., znak: BIL-07-0009-14 [zobacz >>>] złożyła organizacja społeczna Zielone Mazowsze. Organizacja wniosła o dopuszczenie jej do udziału w postępowaniu na prawach strony oraz wskazała następujące zastrzeżenia do postanowienia Ministra Środowiska:
1. Organ nie ma prawnych podstaw, aby porównywać aspekty udziału w postępowaniu przez kolejne organizacje społeczne.
2. Nie wskazał, że udział Zielonego Mazowsza w toczącym się postępowaniu nie będzie służył interesowi społecznemu.
3. Argument, że poszerzenie kręgu uczestników postępowania nie będzie spełniało wymogu racjonalnej kontroli organizacji społecznej, nie ma charakteru prawnego i wykracza poza przesłanki art. 31 § 1 k.p.a.
4. O właściwości organu co do rozpatrzenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na prawach strony decyduje data jego wniesienia.
W trakcie postępowania Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska zważył, co następuje:
Zaskarżone postanowienie należy uchylić w całości oraz dopuścić organizację społeczną Zielone Mazowsze do postępowania na prawach strony.
(…) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska jest właściwy do rozpatrzenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, w której kompetencje zostały mu przekazane. W związku z powyższym akta przedmiotowej sprawy zostały przekazane przez Ministra Środowiska, Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska.
Odnosząc się do argumentów organizacji społecznej Zielone Mazowsze należy uznać, że są zasadne. Faktycznie Minister Środowiska błędnie wskazał na pogląd Dawidowicza oraz, że postępowanie administracyjne nie jest w toku. Postępowanie administracyjne toczyło się bowiem z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. Organ administracji powinien bowiem przyjąć, że skoro toczy się postępowanie z powyższego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy to wniosek organizacji społecznej Zielone Mazowsze o dopuszczenie do postępowania na prawach strony przeszedł na organ II instancji. Na taką wykładnię wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 16 maja 2006r., sygn. akt IV SA/Wa 1104/05, w uzasadnieniu którego stwierdził, że ,,O właściwości organu co do rozpatrzenia wniosku o dopuszczenie organizacji społecznej do udziału w postępowaniu decyduje data jego wniesienia. Oznacza to, że jeżeli wniosek wpłynie w toku toczącego są postępowania pierwszoinstancyjnego, a więc przed wydaniem decyzji przez organ pierwszej instancji, to wniosek podlega rozpatrzeniu przez ten organ. Jeżeli Zaś wniosek wpłynie po dacie wydania decyzji w pierwszej instancji, to właściwym do jego rozpatrzenia jest organ odwoławczy„.
Podobnie należy stwierdzić, że pogląd Dawidowicza jest poglądem odosobnionym i zdaje się wykraczać poza przesłanki art. 31 § 1 k.p.a. Potwierdza to wykładnia zaprezentowana w wyroku WSA w Warszawie z dnia 14 października 2004r., sygn. akt I SA 1517/03, w uzasadnieniu którego Sąd ten stwierdził, że ,,Argument, że poszerzenie kręgu uczestników na tym etapie postępowania nie będzie spełniało wymogu racjonalnej kontroli organizacji społecznej nad postępowaniem, nie ma charakteru prawnego i wykracza poza przesłanki z art- 31 § 1 KPA. Minister Kultury winien ponownie dokonać oceny zasadności wniosku Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, o dopuszczenie jej do udziału w przedmiotowym postępowaniu na prawach strony, w aspekcie ustosunkowania się do wszystkich zarzutów skarżącej, a szczególnie wnikliwie ocenić przesłankę interesu społecznego„.
Reasumując organizacja społeczna Zielone Mazowsze spełniła wszystkie trzy przesłanki aby móc uczestniczyć na prawach strony w przedmiotowym postępowaniu. Postępowanie administracyjne jest bowiem w toku (na skutek wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy innej organizacji), natomiast udział organizacji uzasadniony jest celami statutowymi oraz interesem społecznym (ochroną przyrody).
(…)
Z up. Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
Dyrektor Departament Ochrony Przyrody
Sylwia Jurzyk-Nordlöw
Otrzymują:
1. Zielone Mazowsze
2. Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków
3. Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.
4. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
5. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
6. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie
Od redakcji
Postanowienie publikujemy bez obszernych fragmentów streszczających jedynie postanowienie MŚ z 16.04.2008 r. dostępne w całości na naszej stronie [zobacz >>>], oraz bez wyjaśnienia nowych podstaw prawnych przekazania sprawy do GDOŚ. Zainteresowani pełną wersją mogą pobrać jej skan spod adresu
wrzutnia.fz.eco.pl/dewajtis/gdos_dopuszczenie_ZM_2009_06.pdf
Wytłuszczenia w tekście zostały dodane przez redakcję.
Cieszy nas, że po trzynastu miesiącach sprawa doczekała się wreszcie pozytywnego zakończenia i że nasze argumenty zawarte w odwołaniu [zobacz >>>] okazały się pomocne dla Organu. Nie byłoby tak wielkiego opóźnienia i kosztów (sporządzenia i rozesłania pism), gdyby Ministerstwo Środowiska rozważniej potraktowało pierwszy wniosek o dopuszczenie do udziału na prawach strony. Mamy nadzieję, że dzięki tej sprawie i nowej ustawie udział społeczny nie będzie podlegać reglamentacji, a gdyby jakaś organizacja jednak tego doświadczyła, to opublikowane tutaj materiały pomogą jej wyegzekwować należne prawa.