Dokumentacja zdjęciowa drogi dla rowerów w ul. Gierdziejewskiego
Informacje ogólne
Odcinek Lalki – Konotopska.
Droga powiatowa. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy planowane jest przedłużenie ulicy na północ do ul. Połczyńskiej, wybudowanie nowego połączenia z ul. Jagiełły w rejonie skrzyżowania z ul. Warszawską oraz podniesienie klasy ulicy na jej północnym odcinku do „G”.
Dwukierunkowa droga dla rowerów powinna powstać po zachodniej stronie ulicy. Na odcinku Lalki – Balicka można rozważyć przejście na stronę północną-wschodnią lub wykonanie dwóch jednokierunkowych dróg dla rowerów po obu stronach ulicy.
Funkcja: trasa wzdłuż ul. Gierdziejewskiego jest przedłużeniem trasy rowerowej w ul. Cierlickiej [zobacz >>>]. Obecnie głównym celem podróży jest bazar w rejonie skrzyżowania z ul. Warszawską. W przyszłości ścieżka stanowić powinna trasę zbiorczą dla Gołąbek oraz wyjazd dla południowej części dzielnicy w kierunku Puszczy Kampinoskiej. Południowy odcinek drogi może być również wykorzystywany w podróżach z osiedla Niedźwiadek w kierunku centrum Warszawy (dojazd ul. Warszawską [zobacz >>>]), a północny – po zagospodarowaniu szerokiego pasa zieleni – pełnić także funkcje rekreacyjne.
Zdjęcia
Widok z ronda na skrzyżowaniu ulic Cierlickiej, Lalki i Gierdziejewskiego (zakończenie ciągu pieszo-rowerowego po wschodniej stronie ul. Cierlickiej) na północny-zachód. Możliwe kontynuowanie drogi dla rowerów po północno-wschodniej stronie ulicy…
…lub przejście na rondzie na widoczną na zdjęciu stronę południowo-zachodnią. Uwaga: kąt pomiędzy ul. Gierdziejewskiego a Lalki wynosi ok. 45 stopni, nie wiadomo czy zmieści się pomiędzy nimi dodatkowe włączenie dla ruchu rowerowego.
Wąskie gardło trasy: skrzyżowanie z ul. Balicką. Z obu stron jezdni ulicy Gierdziejewskiego do dyspozycji jest ok. 3 m. Dlatego na odcinku Lalki – Balicka warto rozważyć rozdzielenie kierunków jazdy na ścieżki jednokierunkowe po obu stronach ulicy.
Ponownie skrzyżowanie ul. Gierdziejewskiego i Balickiej. Samochody wyjeżdżające z szerszego (północnego) odcinka ulicy Gierdziejewskiego często poruszają się tutaj z dużą prędkością (na zdjęciu widać „ścinanie” zakrętu). Z punktu widzenia ruchu rowerowego optymalnym rozwiązaniem byłoby tu prawdopodobnie małe rondo, ale znikome natężenie ruchu na ul. Balickiej może stanowić przeciwskazanie dla równorzędności skrzyżowania. Do sprawdzenia: czy w przypadku realizacji ronda pozostałoby pod dostatkiem miejsca na chodniki.
W przypadku wyboru wariantu z drogą dla rowerów po stronie południowo-zachodniej alternatywne obejście wystającego rogu można wykonać wykorzystując zagrodzony ślepy kawałek ulicy. W takim wariancie konieczny byłby demontaż płotu, być może również usunięcie jednego z krzewów.
Widok na ślepy odcinek ulicy od ul. Balickiej.
Widok na skrzyżowanie ul. Gierdziejewskiego i Balickiej od strony ul. Balickiej.
Od ul. Balickiej dwukierunkowa droga dla rowerów powinna prowadzić po zachodniej stronie ul. Gierdziejewskiego. Możliwe jest zaadaptowanie istniejącego asfaltowego chodnika (szerokość 3 m, konieczność przesunięcia znaków drogowych) na drogę dla rowerów i budowa nowego chodnika dla pieszych lub budowa nowej drogi dla rowerów, w zależności od przyjętego rozwiązania w rejonie przystanku autobusowego Gierdziejewskiego 01 (patrz niżej).
Przystanek autobusowy Gierdziejewskiego 01. Ze względu na lokalizację wiaty konieczne jest przeprowadzenie drogi dla rowerów przed wiatą. Nie powinno to jednak być specjalnie konfliktowe, ze względu na niewielkie wykorzystanie przystanku (1-2 autobusy na godzinę). Do ustalenia pozostaje kwestia, czy lepiej przeprowadzić drogę dla rowerów bliżej wiaty czy bliżej jezdni (w tym drugim przypadku konieczne byłoby przeniesienie ławek).
Widok na północ ze ślepego zakończenia ul. Siłaczki – wskazane zamiana bramy na zwykłe wygrodzenie oraz wykonanie krótkie łącznika do drogi dla rowerów w ul. Gierdziejewskiego.
Na wysokości bazaru trasę można przeprowadzić przez parking.
Na północ od skrzyżowania z ul. Warszawską pas zieleni jest bardzo szeroki.
Skrzyżowanie z ul. Czerwona Droga – konieczne wyznaczenie przejazdu dla rowerów i powiązanie ze ścieżką rowerową po południowej stronie ul. Czerwona Droga. Na widocznym za skrzyżowaniem odcinku (Czerwona Droga – Leszczyńskiego) do ustalenia pozostaje, czy lepiej poprowadzić drogę dla rowerów (ciąg pieszo-rowerowy) pomiędzy linią wysokiego napięcia a jezdnią, czy w większym oddaleniu od jezdni, w pasie za linią wysokiego napięcia.
Pas za linią wysokiego napięcia (widok w kierunku południowym). Do sprawdzenia: co leży pod tym betonem.
Zakończenie drogi na skrzyżowaniu z ul. Leszczyńskiego. Przy obecnym układzie ulic warto wykonać skrót rowerowy do ul. Konotopskiej. Do sprawdzenia: czy działka na rogu ul. Leszczyńskiego i Konotopskiej nie jest przeznaczona pod zabudowę. W przypadku przedłużenia ul. Gierdziejewskiego należy odpowiednio przedłużyć również drogę dla rowerów.