Wnioski do przebudowy ul. Gwiaździstej
Uwagi i wnioski do postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przebudowy ul. Gwiaździstej – dzielnica Bielany.
Wnioski
Wnioskujemy o wpisanie do Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia następujących warunków:
1. Inwestycję należy projektować w sposób zapewniający jak najmniejsze straty w istniejącej zieleni miejskiej oraz jak najbardziej ograniczone zmniejszenie powierzchni biologicznie czynnej na terenie objętym inwestycją
Uzasadnienie: Zgodnie z ustawami: o ochronie przyrody, prawo ochrony środowiska, prawo budowlane inwestycje powinny być realizowane przy możliwie najmniejszej ingerencji w stan środowiska oraz przy możliwie najmniejszych stratach w systemie przyrodniczym, w tym zieleni miejskiej. Teren inwestycji znajduje się w rejonach objętych formami ochrony przyrody, w tym Warszawskim Obszarem Chronionego Krajobrazu. rezerwatem przyrody Las Bielański, zapisami MPZP Marymont II (tereny zieleni miejskiej) a także w rejonie terenów rekreacyjnych o dużym znaczeniu dla rekreacji mieszkańców Bielan i Żoliborza. Stąd rozwiązania projektowe powinny być staranie dobierane pod kątem ograniczania strat w systemie przyrodniczym miasta.
W szczególności inwestycja powinna być jak najstaranniej projektowana w taki sposób, aby przy pełnym respektowaniu przepisów dotyczących infrastruktury drogowej, w tym zapewniających bezpieczeństwo ruchu drogowego, spowodować jak najmniejsze straty w drzewostanie.
Ponadto inwestycja powinna w jak najmniejszym stopniu powodować zmniejszenie powierzchni biologicznie czynnych. Powierzchnie te stanowią o intensywności i jakości zieleni na terenie. Od ich ilości zależy produkcja tlenu, regeneracja powietrza w mieście, pochłanianie pyłów i innych szkodliwych dla zdrowia ludzi i środowiska zanieczyszczeń. Ilość tych powierzchni wpływa także na warunki klimatyczne w mieście, gdyż powierzchnie wybetonowane znacznie szybciej nagrzewają się, co jest zjawiskiem niekorzystnym.
Ponadto powierzchnie biologicznie czynne pochłaniają wody opadowe, które z powierzchni utwardzonych kierowane są do kanalizacji przez co powodują zwiększone koszty systemu kanalizacyjnego, a także zmniejszenie retencji i zmniejszenie nawodnienia roślinności.
Aby zapewnić powyższe wnosimy o zapisanie następujących warunków szczegółowych:
2. Obowiązek zastosowania pasów ruchu o szerokości zasadniczo nie przekraczającej 3,0 m na ul. Gwiaździstej, odcinek od trasy AK do ul. Podleśnej, a co za tym idzie ustalenie typowego przekroju jednojezdniowego o 3 pasach ruchu o szerokości 9,0 m oraz w ciągu: Podleśna – Gwiaździsta – węzeł Wisłostrady pasów ruchu o szerokości zasadniczo nie przekraczającej 3,25 m.
Uzasadnienie: Rozporządzenie w sprawie warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie określa dla dróg klasy L (jakimi wg MPZP jest ul. Gwiaździsta do skrzyżowania z Podleśną) szerokość pasa ruchu 3,0 m. Zastosowanie szerszych pasów ruchu spowoduje zbędne straty w powierzchni biologicznie czynnej a także w drzewostanie. Natomiast dla ulic zbiorczych (ciąg Podleśna – Gwiaździsta – łącznice Wisłostrady) dopuszczalne jest w przyapdku przebudowy lub remontu zastosowanie pasów szerokości 3,25 m.Uzycie słowa zasadniczo
pozwala lokalnie dopuścić szersze pasy – np. w miejscach gdzie jezdnia jest podzielona na 3 pasy ruchu, a nieco dalej tylko na 2.
3. Obowiązek realizacji pętli autobusowej na istniejącej ulicy parkingowej na koronie wału przeciwpowodziowego, bez istotnego zmniejszania powierzchni biologicznie czynnych i wycinki istniejącego drzewostanu.
Uzasadnienie: W przedstawionym projekcie słusznie przyjęto wykorzystanie w/w uliczki na pętlę autobusową. Rozwiązanie to minimalizuje straty w powierzchni biologicznie czynnej i drzewostanie. Celem wprowadzenie takiego zapisu do Decyzji byłoby zapobieżenie ewentualnej zmianie tego rozwiązania na dalszych etapach procesu inwestycyjnego.
4. Obowiązek lokalizacji w rejonie skrzyżowania ul. Gwiaździstej z ul. Podleśną dwóch przystanków autobusowych – obu na ul. Gwiaździstej na odcinku pomiędzy ul. Tczewską i Podleśną. Nakaz realizacji obu przystanków bez zatok na zewnętrznych pasach ruchu.
Uzasadnienie: Rozwiązanie polegające na budowie dla autobusów wyjeżdżających z pętli dwóch osobnych przystanków – na ul. Gwiaździstej i Podleśnej – za skrzyżowaniem, należy uznać za niekorzystne dla pasażerów, zwłaszcza dla tych, którzy mogą korzystać zarówno z autobusów jadących Podleśną, jak i Gwiaździstą (np. w relacji do pl. Wilsona). Dlatego też domagamy się realizacji jednego, wspólnego przystanku przed skrzyżowaniem.
Przystanki w obu kierunkach powinny być zrealizowane bez zatok – na skrajnych pasach ruchu ze względu na to, że na tym odcinku przewiduje się aż po 2 pasy ruchu w każdym kierunku, w związku z czym zatrzymanie autobusu na przystanku nie spowoduje utrudnień w ruchu innych pojazdów, a dzięki temu autobus nie będzie miał problemów z włączeniem się do ruchu. Należy nadmienić, że w krajach zachodnich od wielu lat z tego powodu nie stosuje się zatok autobusowych. Na przykład w Londynie zatoki autobusowe można policzyć na palcach jednej ręki. Ponadto wynika to z postulatu ochrony powierzchni biologicznie czynnych i istniejącego drzewostanu. Bez tego warunku niemożliwe byłoby zachowanie cennego dębu D4A.
5. Obowiązek bezwzględnego zachowania i ochrony następujących elementów drzewostanu:
5.1. Grupy 3 drzew przy Wisłostradzie oznaczonych na załączniku graficznym do niniejszego wniosku symbolem D1.
5.2. Szpaleru drzew po północnej stronie uliczki parkingowej adaptowanej na pętlę autobusową, oznaczonych symbolem D2.
5.3. Drzewa oznaczonego symbolem D3.
5.4. Szpaleru drzew po wschodniej stronie ul. Gwiaździstej przy dawnej pijalni, oznaczonego symbolem D4, a zwłaszcza niezwykle cennego dębu oznaczonego symbolem D4A.
5.5. Szpaleru drzew po wschodniej stronie ul. Gwiaździstej na wysokości szkoły, oznaczonego symbolem D7 wraz z grupami drzew D6, D11 i D11A oraz drzewami D7A i D7B.
5.6. Szpalerów drzew po wschodniej stronie ul. Gwiaździstej na wysokości szkoły i osiedla mieszkaniowego, oznaczonych D8, D9, D10, D12.
Uzasadnienie: Wszystkie powyższe elementy drzewostanu są możliwe do zachowania pod warunkiem racjonalnego zaprojektowania inwestycji. Skoro jest to możliwe to powinno być to wymogiem zapisanym w Decyzji.
Odnośnie grupy D1 możliwe jest zaprojektowanie zjazdu z łącznicy Wisłostrady na projektowaną pętlę bliżej w kierunku północnym w sposób niekolidujący z drzewami. Przy okazji zwiększony zostanie promień skrętu co poprawi funkcjonalność pętli.
Odnośnie grupy D2 należy tak zaprojektować przystanki na pętli, aby uniknąć wycinki drzew.
Odnośnie grup D6, D7, D7A, D7B i D11 proponujemy w rejonie tych drzew umiejscowienie wschodniej krawędzi jezdni w istniejącej lokalizacji i poszerzenie jezdni po stronie zachodniej, gdzie nie nastąpią kolizje z drzewostanem. Zaznaczony w projekcie wjazd na ul. Gwiaździstą pomiędzy grupą D9 i D10 jest ślepy i stanowi obecnie wyłącznie zatokę parkingową. W tej sytuacji projektowanie pasu do skrętu w lewo w ten wjazd uważamy za zbędne i proponujemy zrezygnowanie z niego, co umożliwi zwężenie jezdni na tym odcinku do dwóch pasów ruchu i pozwoli zachować grupy drzew D11 i D11A. W miejscu obecnej ślepej zatoki proponujemy natomiast zlokalizować przystanek autobusowy, co z kolei pozwoli ochronić wszystkie drzewa w grupie D10.
Odnośnie szpalerów drzew D10 i D12 to proponujemy z kolei w rejonie tych drzew umiejscowienie zachodniej krawędzi jezdni w istniejącej lokalizacji i poszerzenie jezdni po stronie wschodniej, gdzie dojdzie do niewielkich strat w drzewostanie o stosunkowo niskiej wartości.
6. Obowiązek zachowania jak największej liczby drzew ze szpaleru po południowej stronie ulicy Podleśnej – D5 wraz z grupą drzew przy skrzyżowaniu z ul. Gwiaździstą – D5A
Uzasadnienie: Skrzyżowanie ul. Gwiaździstej z ul. Podleśną powinno być zaprojektowane w sposób ograniczający zmniejszenie powierzchni biologicznie czynnej i straty w drzewostanie. Ponadto zapisy MPZP Marymont II nakazują ochronę istniejącego szpaleru drzew (ciągu ekologicznego). Proponujemy rozważenie zaprojektowania małego ronda (średnica zewnętrzna ok. 30m), które przy zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i płynności ruchu powoduje mniejsze zajęcie terenu.
Preferujemy wariant zakładający rondo o wszystkich wlotach jednopasowych. Rozwiązanie to jest najbardziej oszczędne pod względem zajęcia terenu i strat w drzewostanie. Ponadto oznacza zwiększenie bezpieczeństwa ponieważ wloty wszystkich pasów ruchu są bliżej osi ronda, a więc wymuszają większe ograniczenie prędkości. Rondo takie cechuje się wyższą przepustowością i płynnością ruchu w porównaniu do stanu istniejącego. Oczywiście miałoby ono niższą przepustowość niż rondo dwupasowe czy rozwiązanie zaproponowane w projekcie. Jednak jak stwierdzono w pkt. 2.1. Raportu, badania ruchu wykazują tendencję spadkową, a zaprojektowane rozwiązanie wykazuje zapasy przepustowości. Naszym zdaniem niecelowe byłoby poświęcanie stanu środowiska dla zbędnego zwiększania przepustowości, która nie będzie wykorzystana.
W przypadku wyboru innego rozwiązania w celu ograniczenia strat w szpalerze drzew wzdłuż ul. Podleśnej sugerujemy przeanalizowanie możliwości umieszczenia pasów ruchu w kierunku ul. Gwiaździstej po południowej stronie szpaleru (szpaler na pasie dzielącym), gdzie znajduje się szeroki pas terenu bez cennego drzewostanu. Alternatywnie proponujemy redukcję pasów ruchu do 2-3, co umożliwi ich zmieszczenie po północnej stronie szpaleru, bez strat w drzewostanie.
7. Obowiązek kompensacji przyrodniczej za usunięte drzewa w postaci uzupełnienia szpaleru drzew po wschodniej stronie ul. Gwiaździstej na odcinku od przystanków przed budynkiem Gwiaździsta 29 do budynku Hector. Szpaler powinien być złożony z drzew gatunków rodzimych odpornych na warunki miejskie w odległości co 5-6 m oraz zieleni niskiej – np. krzewów.
Uzasadnienie: Wszelkiej działalności inwestycyjnej powodującej straty w układzie przyrodniczym powinny towarzyszyć działania kompensujące w innym miejscu w pobliżu inwestycji. Ze względu na nieuniknione usunięcie drzew po północnej stronie ulicy w rejonie osiedla mieszkaniowego Ruda konieczne jest odtworzenie i uzupełnienie szpaleru drzew, choćby ze względów krajobrazowych – przysłonięcia drogi, która bez drzew zza zbiornika wodnego będzie wyglądała bardzo agresywnie. Ze względu na czas wzrostu drzew wskazane jest wzbogacenie szpaleru o zieleń niższą lub nawet pergole z pnączami.
8. Obowiązek realizacji jezdni w rejonie trasy AK jako jednojezdniowej – modernizacja (remont, odtworzenie) istniejącego odcinka drogi.
Uzasadnienie: Obecny układ ulicy Gwiaździstej w rejonie wiaduktu trasy AK jest w pełni funkcjonalny – posiada po jednym pasie do jazdy na wprost w każdym kierunku, pas do skrętu w prawo od strony północnej i pas do skrętu w lewo od strony południowej (do nowego zespołu mieszkalnego). Rozbudowa tego układu funkcjonalnie nie wniesie nic nowego poza umożliwieniem wyjazdu z zespołu mieszkalnego w kierunku północnym, co nie ma dużego znaczenia, gdyż jest to kierunek przeciwny do centrum, ponadto w tę stronę można zawrócić na pobliskim rondzie na skrzyżowaniu z ul. Potocką.
Realizacja tego odcinka w wariancie dwujezdniowym spowoduje znaczne ograniczenie powierzchni biologicznie czynnej, a także znaczny wzrost zużycia materiałów i energii na etapie budowy – a więc zbędny wzrost kosztów środowiskowych na etapie produkcji i transportu materiałów budowlanych.
Ponadto realizacja wariantu dwujezdniowego powoduje znaczne problemy w zgraniu z inwestycją na terenie dzielnicy Żoliborz, na co zwrócono uwagę w Raporcie Oddziaływania na Środowisko.
9. Obowiązek lokalizacji miejsc parkingowych na odcinku na południe od wyjazdu z parkingu osiedla Ruda wyłącznie pod wiaduktami trasy AK w formie wydzielonego parkingu.
Uzasadnienie: Postulowane rozwiązanie spowoduje ograniczenie strat w powierzchni biologicznie czynnej. Miejsca parkingowe powinny być zlokalizowane pod wiaduktami, gdzie i tak nie ma warunków dla wzrostu roślinności.
10. Obowiązek realizacji ścieżki rowerowej na całym odcinku objętym inwestycją co najmniej po stronie wschodniej wraz z przejazdami rowerowymi na wszystkich skrzyżowaniach, w tym przez wszystkie ramiona skrzyżowania z ul. Podleśną i przy wszystkich przejściach dla pieszych oraz rozwiązaniami umożliwiającymi bezpieczne wyjechanie i wjechanie na uliczki wewnętrzne osiedla Ruda (przy budynku Hector oraz przy szkole).
Uzasadnienie: W przedstawionym projekcie zaplanowano na całej długości inwestycji ścieżkę rowerową po stronie wschodniej. Jest to rozwiązanie właściwe. Dodatkowo konieczne jest zapewnienie bezpiecznego skomunikowania tej ścieżki ze źródłami podróży znajdującymi się po stronie zachodniej (przede wszystkim osiedle mieszkaniowe Ruda). Wzrost ruchu rowerowego spowodowany powstaniem bezpiecznej i atrakcyjnej infrastruktury rowerowej, będzie miał wpływ na zmniejszenie emisji z ruchu samochodowego.
Uwagi
1. Prosimy w miarę możliwości o realizację na odcinku na północ od ul. Podleśnej ścieżki rowerowej także po zachodniej stronie ulicy. Umożliwi to komunikację rowerową w ciągu Podleśna – Dewajtis bez zbędnego dwukrotnego przekraczania ulicy. Naszym zdaniem byłoby to możliwe np. w wyniku rezygnacji z pasa do skrętu w lewo w ul. Tczewską. Według przesłanego do nas pisma Dzielnicy Bielany, inwestor zespołu mieszkaniowego na północ od ul. Tczewskiej nie posiada zezwolenia na wjazd do zespołu od ul. Tczewskiej. Nie ma zatem żadnych podstaw do realizacji specjalnego pasa. W przypadku rezygnacji z tego pasa lub nieuwzględnienia naszego wniosku o lokalizację przystanku autobusowego w tym rejonie, możnaby uzyskać miejsce po zachodniej stronie ulicy na ścieżkę rowerową.
2. Zwracamy uwagę, że informacje zawarte na rysunku MPZP Marymont II takie jak geometria układu drogowego i lokalizacja przystanków autobusowych nie są wiążące: nie są poparte zapisami w tekście planu, a na legendzie rysunku są zatytułowane: oznaczenia informacyjne i postulatywne
. W związku z tym niniejsze wnioski pod względem prawnym nie stoją w sprzeczności z MPZP mimo, że postulują inne rozwiązania w zakresie lokalizacji przystanków, czy rozwiązania ulicy na wysokości trasy AK niż to przedstawia rysunek planu.
3. Zdanie z pkt. 7 Raportu: Jak wynika z przedstawionych wcześniejszych opisów, przebudowa ul. Gwiaździstej nie będzie wpływać niekorzystnie na żaden z elementów środowiska – rozpatrywanych łącznie, jak i pojedynczo.
jest bezpodstawne i gołosłowne. W tekście Raportu większość zapewnień o braku wpływu na środowisko (np. na jakość powietrza – str. 49) jest gołosłownych i nie popartych żadnymi danymi liczbowymi (analizami ilościowymi, symulacjami, prognozami emisji).
4. Sformułowanie z rozdziału 4.7 Raportu: W związku ze wzrostem przepustowości przebudowywanej ulicy należy liczyć się z nieznacznym wzrostem emisji substancji do powietrza. Należy jednak zauważyć, że wzrost przepustowości będzie skompensowany projektowanym przebiegiem linii metra
jest kuriozalne. Rozwój przyjaznych środowisku form transportu nie może być uzasadnieniem dla nadmiernego zwiększania ruchu samochodowego.
Załączniki graficzne
Gwiaździsta, arkusz 1 (odc. Wisłostrada – Podleśna).
Gwiaździsta, arkusz 2 (skrzyżowanie z Podleśną), wariant 1 (preferowany).
Gwiaździsta, arkusz 2 (skrzyżowanie z Podleśną), wariant 2.
Gwiaździsta, arkusz 3.
Gwiaździsta, arkusz 4.
Gwiaździsta, arkusz 5 (pod Trasą AK).