Koordynator rowerowy z Hagi w Warszawie
Pełnomocnik rowerowy z Hagi w Warszawie
W dniach 3 – 6 grudnia Warszawę odwiedza pan Tristan Martin – koordynator rowerowy Hagi. Jest on haskim odpowiednikiem Stanisława Plewaki, pełnomocnika prezydenta Warszawy ds. rozwoju transportu rowerowego. Celem tej kilkudniowej wizyty była wymiana doświadczeń w projektowaniu i budowie infrastruktury rowerowej, czyli dróg rowerowych, pasów, kontrapasów, parkingów, przechowalni itp.
Trzeba ze smutkiem przyznać, że „wymiana doświadczeń” polegała głównie na uczeniu się od Hagi, która ma o wiele lepszą infrastrukturę rowerową niż Warszawa. Oczywiście, obecność tej infrastruktury owocuje tym, że w Hadze ruch rowerowy jest większy… około 30% wszystkich podróży odbywa się na rowerze. Mimo to w Hadze rocznie na drogach ginie tylko 2-3 rowerzystów – 3-4 krotnie mniej niż w Warszawie, która ma ten wskaźnik na poziomie 8 zabitych.
Ale przejdźmy do szczegółów wizyty. Plan obejmował wizytę w urzędach dzielnic Mokotów i Ursynów (w poniedziałek) oraz wizję terenową planowanej „velostrady” [zobacz >>>], która ma te dzielnice połączyć.
Wtorek upłynął zaś na Radzie Technicznej i prezentacji osiągnięć Hagi w warszawskim Zarządzie Dróg Miejskich. Pracownicy ZDM z niedowierzaniem oglądali kolejne zdjęcia asfaltowych, równych i bezpiecznych ścieżek, słuchali o uspokojeniu ruchu poprzez np. przedzielanie ulic słupkami, czy zwężanie ich miejscowo do jednego pasa, by samochody nie mogły się minąć. Chociaż największym szokiem był zdecydowanie asfalt 😉 Po południu Pan Tristan Martin złożył jeszcze wizytę w urzędzie Pragi Południe.
W środę odbyło się seminarium dla władz miasta, na które zaproszono burmistrzów i radnych dzielnic, dyrektorów zarządów m.st. Warszawy, komendanta SM i przewodniczących komisji Rady Warszawy. Można było zobaczyć zarówno prezentację dokonań Hagi, jak i problemów doskwierających rowerzystom w Warszawie.
Pani Grażyna Lendzion z ZDM uznała, że zdjęcia z Warszawy zostały dobrane tendencyjnie
. Ktoś, kto nie korzysta z tych ścieżek, może odnieść takie wrażenie i nie odbieramy mu prawa do subiektywnej opinii. Podkreślamy jednak, co zostało
wyraźnie powiedziane na wstępie, że celem naszej prezentacji było wskazanie problemów z punktu widzenia użytkownika, a nie obserwatora siedzącego w samochodzie. Wiadomo, że to utrudnienia mają decydujący wpływ na ocenę wypadkowej jakości infrastruktury i to od ich zdiagnozowania trzeba zacząć terapię, jeżeli naprawdę chce się osiągnąć poprawę. Nasze zdjęcia były więc tak samo tendencyjne, jak rentgen chorego narządu.
Od oburzania się na rowerzystów zmieni się tyle, ile od pomstowania na lekarza za rozpoznanie choroby.
Trzeba wreszcie zacząć ich słuchać.
Nie zabraniamy pani Lendzion wykonania w Warszawie zdjęć takich przykładów, jakie prezentował gość z Hagi: przechowalni rowerów, strzeżonych parkingów rowerowych, pasów rowerowych w jezdni, ścieżek rowerowych z asfaltu projektowanych dla prędkości 30 km/h, które nie mają ŻADNYCH krawężników w poprzek. Jeżeli uda się to wszystko uwiecznić w Warszawie, obiecujemy przyznać się do błędu 😉
Równie ciekawym punktem środowego planu dnia była przejażdżka rowerowa po Warszawie. M.in. po Emilii Plater, gdzie planowane są pasy rowerowe, Waryńskiego, gdzie ZOM sprzeciwia się budowie ścieżki wymagającej wycinki nielegalnie posadzonych przez nich krzaków, czy Bitwy Warszawskiej, gdzie kończy się budowa asfaltowej drogi rowerowej. Droga ta na pewno nie jest idealna, ale myślę, że różnicę pomiędzy nią a np. niedaleką ścieżką przez Pola Mokotowskie nietrudno będzie dostrzec. A jeśli komuś uda się jeszcze w tym tygodniu znaleźć na drodze rowerowej na BW1920 błędy wykonawcze (np. wystające krawężniki, nierówności nawierzchni, dziury itp.) i opisać to na forum, postaramy się, żeby te uwagi zostały zgłoszone podczas odbioru technicznego i usunięte przez wykonawcę.
Na koniec długiego dnia Pełnomocnik Rowerowy Hagi zawitał na spotkanie grupy rowerowej Zielonego Mazowsze. Zaprezentowaliśmy najważniejsze projekty stowarzyszenia, raport o bezpieczeństwie ruchu rowerowego w Warszawie, a także nowe wyposażenie Masy Krytycznej.
Zdjęcia
Rada Techniczna – Andrzej Czapski z firmy BAKS przedstawia projekt przebudowy ul. Przewodowej.
Tristan Martin (przy laptopie z lewej) w Zarządzie Dróg Miejskich opowiada o polityce rowerowej Hagi.
Podobna prezentacja w Ratuszu.
Wizyta koordynatora z Hagi cieszyła się dużym zainteresowaniem mediów. Na zdjęciu wywiad podczas wizji lokalnej projektowanego pasa rowerowego w ul. Emilii Plater.
Wspólny przejazd nową ścieżką rowerową przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
…zakończony przy szczytowym dokonaniu polskiego drogownictwa – schodach dla rowerów na rondzie Zesłańców Syberyjskich.
Pamiątkowa fotka na spotkaniu grupy rowerowej Zielonego Mazowsza.
Pobierz prezentacje
Tristan Martin, Koordynator ds. Transportu Rowerowego, Biuro Miasta Hagi, Departament Rozwoju Miejskiego. Rower w Hadze
(Cycling in the Hague). Tłum. Marek Utkin.
PDF, 943 kB