Zaproszenie na dyskusję o hałasie lotniczym
Zapraszamy na referat i dyskusję: Hałas lotniczy, jego skutki zdrowotne i aspekty prawne.
Autorami i prowadzącymi spotkanie będą: dr inż. Witold Jaszczuk z Politechniki Warszawskiej oraz dr Marek Dul – z Zielonego Mazowsza.
Spotkanie odbędzie się w środę 15 grudnia 2010 r. o godz. 18 w siedzibie Zielonego Mazowsza w Warszawie, ul. Nowogrodzka 46 lok 6 (w bramie lewa klatka schodowa, II piętro, sala spotkań w Hostelu ZM).
O czym będziemy mówili?
O nowych procedurach lotniczych startów i lądowań samolotów, które zostały wprowadzone na warszawskim lotnisku Okęcie z dniem 17 grudnia 2009 r. Wprowadzono wówczas m.in. nowe standardowe procedury odlotowe (SID) oparte na metodzie precyzyjnej nawigacji obszarowej (P-RNAV).
Czy rzeczywiście uczyniono to ze względów środowiskowych?
Wszystko wskazuje na to, że w ten sposób szukano tylko dodatkowego, nośnego społecznie uzasadnienia dla wprowadzenia nowych procedur lotniczych. Faktyczną była potrzeba dalszego zwiększenia przepustowości przepływów ruchu lotniczego oraz inne, jak podniesienie dokładności nawigacji, optymalizacja profili zniżania i wznoszenia, itd.
Prognoza przewozów pasażerskich i operacji lotniczych na Okęciu – porównanie do stanu z 2001 r.
Co oznaczają wprowadzone zmiany dla mieszkańców tych terenów?
Zamiast koncentracji korytarzy startów nad terenami o najmniejszym stopniu gęstości zaludnienia, wprowadzono korytarze bezpośrednio nad dzielnicą Ursus i miastem Piastów – najgęściej zaludnionymi obszarami w tej części aglomeracji warszawskiej.
Główne problemy obszaru ograniczonego użytkowania wokół lotniska Okęcie.
Nasze zapytania o strefę
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zwróciło się z pytaniami w sprawie strefy ograniczonego użytkowania do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego – Wojewoda Mazowiecki ustanowił przecież obszar ograniczonego użytkowania, a także do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego – Sejmik Województwa Mazowieckiego może to obecnie uczynić. W odpowiedzi otrzymaliśmy wykluczające się opinie: podmiot, który wydał rozporządzenie wprowadzające obszar uznał, iż ten akt prawa miejscowego stracił moc obowiązującą. Podmiot, który wobec tego powinien obszar ponownie ustanowić, uważa, że przecież istnieje on nadal, jako że został on ustanowiony przez wciąż obowiązujące rozporządzenie nr 50 Wojewody mazowieckiego z 2007 r.
A co z odszkodowaniami?
Mieszkańcy zagrożonych hałasem lotniczym obszarów, których docelowo pozbawia się niezbędnej infrastruktury w zakresie budynków użyteczności publicznej, powinni otrzymać jakąś rekompensatę – odszkodowania za spadek wartości nieruchomości, łącznie z prawem do wykupu ich nieruchomości lub jej części, czy też środki na wyciszenie domów (wymianę okien, izolację akustyczną stropów itp. – jako odszkodowanie za poniesioną szkodę). Sądy jednak masowo oddalają powództwa zasądzając koszty postępowania od poszkodowanych.
Pytanie najważniejsze – czy hałas lotniczy szkodzi ludziom?
Niestety hałas lotniczy powoduje poważne zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu człowieka:
wpływa destabilizująco na psychikę, pogarsza samopoczucie, wywołuje stany lękowe, wzmaga agresję i pobudliwość, podnosi ciśnienie krwi, zaburza rytm serca i rytm oddechu, zakłóca pracę narządów wewnętrznych, zaburza sen, obniża sprawność pracy mózgu, wymusza przyjmowanie leków, psychotropowych, obniża ogólną odporność organizmu, jest powodem wypadków przy pracy i wypadków komunikacyjnych, jest przyczyną zwiększonej liczby zawałów serca i chorób wieńcowych. Groźne? Bardzo, bo skraca życie od 8 do 12 lat.
O tym wszystkim, a także o wyrokach sądów oddalających powództwa w sprawie odszkodowań będziemy chcieli porozmawiać z mieszkańcami Warszawy i okolic, poprzedzając dyskusję godzinną prezentację problemu.
Zapraszamy na to spotkanie nie tylko mieszkańców, ale też lokalne media pragnące włączyć się w problematykę niezwykle ważną dla mieszkańców paru dzielnic Warszawy.