Innowacje z InnoTrans
We wtorek 23 września odbyły się targi InnoTrans w Berlinie.
Na targach wystawcy prześcigali się w prezentacji premier najnowszych rozwiązań i nowoczesnych pociągów. Na każdym kroku podkreślano, że pociągi są najbardziej przyjazne środowisku spośród wszystkich środków transportu. Zaprezentowano wiele rozwiązań, które mają na celu udoskonalenie techniki projektowania pociągów, aby stały się jeszcze bardziej ekologiczne i atrakcyjniejsze dla pasażerów. Poniżej zamieszczamy zdjęcia z wystawy.
Pociągi podmiejskie Bombardiera dla Ile-de-France
Bombardier razem z SNCF oraz w porozumieniu z władzami aglomeracji paryskiej postanowił stworzyć pociąg maksymalnie przyjazny pasażerom. Na uwagę zwracają kolorowe siedzenia pociągów Spacium, które według przeprowadzonych badań, zmniejszą prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska wandalizmu. Te nowoczesne pociągi będą ponadto najszerszymi jeżdżącymi we Francji. W rzędzie zmieści się aż 5 siedzeń.
Na uwagę zasługują również nowoczesne systemy informacji pasażerskiej w pociągach Spacium.
A oto jeszcze bardziej odważne niż poprzednie rozwiązanie zastosowane przez SNCF w konstrukcji pociągów regionalnych MoovieTer dla Francji. Wygląd wnętrza będzie się zmieniał w zależności od pory roku lub dnia.
Dodatkowo w pierwszej klasie pasażerowie będą mogli grać w rożne gry na dotykowych monitorach zamontowanych w stołach pomiędzy siedzeniami.
Pomyślano też o specjalnym przedziale dla dzieci.
Francuskie pociągi TER zostały wyposażone w system informacji najnowszej technologii.
Bombardier Talent 2
Bombardier zaprezentował również pociąg Talent 2, zbudowany w oparciu o technologię eco4, dzięki której zużywał będzie do 50% mniej energii.
Dodatkowo pociąg ten jest zbudowany na zasadzie modułowej, co stanowi wielkie osiągnięcie firmy Bombardier. Dzięki temu rozwiązaniu, jeśli zajdzie potrzeba, można np. moduły z oknami wymienić na moduły drzwiowe. Takie rozwiązanie, jak zapewnił Bombardier, jest spowodowane faktem, że pociąg może być eksploatowany przez 35 lat, a czas typowej franczyzy operatorskiej dla rynku europejskiego to 10-12 lat. Bombardier liczy tym samym na wielkie zainteresowane ze strony prywatnych operatorów.
Pociągi Nocne
Firma Talgo jest uważana za producenta najlepszych pociągów nocnych na świecie. Pociągi te zapewniają bardzo duży komfort dla podróżujących nocą.
Na targach firma Talgo chwaliła się tym, że sprzedała ostatnio 10 kolejnych składów nocnych dla kolei Hiszpańskich Renfe oraz 10 składów dla kolei Bośni i Hercegowiny.
Koleje Rosyjskie
Rosjanie na targach zapowiedzieli, że staja się członkiem klubu państw posiadających koleje wielkich prędkości. Premierę w Berlinie miał pociąg „sokół wędrowny” wyprodukowany przez Siemensa (v max = 250 km/h).
Koleje RZD prezentowały zarówno projekt rozbudowy linii wielkich prędkości, jak i linii konwencjonalnych.
AGV
Najbardziej obleganym pociągiem bezkonkurencyjnie był AGV produkcji Alstom.
Alstom również zachwalał ekologiczny wymiar swojego produktu.
Railjet
Natomiast Railjet Siemensa…
…w środku prezentuje się bardzo komfortowo, zarówno w 1 klasie…
…jak i drugiej.
W pociągu Railjet przewidziano miejsce dla punktu informacyjnego, nie tylko na czas targów, a także dwa miejsca w kabinie sterowniczej. Zatem Siemens ma idealny produkt na nasz rynek, gdyż spełnia polskie archaiczne przepisy o obowiązku pracy 2 maszynistów w pociągach poruszających się powyżej 130 km/h 🙂
Polscy producenci pociągów
Niestety po obejrzeniu tych wszystkich nowinek propozycje polskich producentów pociągów nie robiły wrażenia.
Dodatkowo większość zwiedzających zwracała uwagę na błąd projektowy w nowy polskim pociągu Newagu… polegający na niewłaściwym umieszczeniu gaśnic.
Czyste koleje
Na targach prezentowali się również liczni producenci środków czystości, którzy przygotowali wielkie show, podczas którego sprejowali od zewnątrz pociąg…
…aby później zaprezentować jak łatwo, dzięki wymyślonemu przez nich rozwiązaniu, usunąć graffiti.
Trwałość szyb w oknach pociągu też była poddawana testom.
Słowo na zakończenie
Oprócz pociągów i nowoczesnych rozwiązań prezentowanych na targach, na wielu stoiskach rozdawano ekologiczne, płócienne torby (zamiast reklamówek).
Nie zabrakło koszy do segregacji śmieci. Dobrym pomysłem organizatorów było też to, że bilet wstępu na targi upoważniał do darmowych przejazdów berlińską komunikacją miejską w czasie trwania wystawy.