Czy uda się uniknąć dalszych slalomów?
Notatka ze spotkania
W Biurze Drogownictwa i Komunikacji, w siedzibie Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy w sprawie projektu ścieżki rowerowej przy Al. Jana Pawła II na odc. od Ronda ONZ do Al. Solidarności (wg projektu firmy KOM-PROJEKT).
W spotkaniu wzięły udział następujące osoby:
Lp. | IMIĘ I NAZWISKO | INSTYTUCJA |
---|---|---|
1 | Marcin Czajkowski | Biuro Drogownictwa i Komunikacji/BR |
2 | Juliusz Grzybowiecki | Biuro Drogownictwa i Komunikacji/IG |
3 | Aleksander Buczyński | Zielone Mazowsze |
4 | Maciej Sulmicki | Zielone Mazowsze |
5 | Józef Mrugalski | KOM-PROJEKT |
6 | Michał Lesiński | KOM-PROJEKT |
Na spotkaniu ustalono:
1. Zielone Mazowsze postuluje o rozszerzenie zakresu opracowania o ścieżkę rowerową prowadzono również po stronie wschodniej Al. Jana Pawła II na odcinku od Ronda ONZ do ul. Nowolipki,
2. Pozostałe uwagi Zielone Mazowsze przedstawi w piśmie.
Na tym spotkanie zakończono i podpisano w 4 egz.
Wnioski ZM
ROW/08/0023/01/AB
1. Postulujemy rozszerzenie zakresu zakresu opracowania o drogę rowerową po stronie wschodniej na odcinku rondo ONZ — Nowolipki. Jest to konieczne ze względu na rozmieszczenie celów podróży — po obu stronach ulicy — oraz kilkukrotnie zmieniający stronę ulicy przebieg kontynuacji ścieżki rowerowej na odcinku Solidarności — Słomińskiego [zobacz >>>]. Doprojektowanie drogi rowerowej po stronie wschodniej na odcinku rondo ONZ — Nowolipki pozwoli zmaksymalizować długość odcinka możliwego do przejechania bez zmiany strony ulicy. Warunki terenowe po stronie wschodniej są sprzyjające, brak istotnych przeszkód. Większość kosztów budowy i tak będzie prawdopodobnie stanowiła modernizacja sygnalizacji świetlnej, niezależnie od tego czy droga rowerowa będzie jedno- czy dwustronna, koszty inwestycji będą zatem podobne. Zwracamy uwagę, że deklarację ,,wyprostowania” drogi dla rowerów w al. Jana Pawła II poprzez doprojektowanie brakujących odcinków Zarząd Dróg Miejskich składał już dwukrotnie — w 2003 i 2004 r. (patrz np. Wyprostują ścieżkę rowerową w al. Jana Pawła II
, Gazeta Stołeczna 2003-12-23; Nowy bubel: ścieżka rowerowa w al. Jana Pawła II
, Gazeta Stołeczna 2004-08-10).
2. W przypadku nieuwzględnienia uwagi nr 1, należy poszerzyć zaprojektowaną drogę dla rowerów do 2,5 m.
3. Przejazdy przez wjazdy bramowe (2 szt.) powinny być poprowadzone z zachowaniem ciągłości nawierzchni drogi rowerowej.
4. Wskazane byłoby ograniczenie stosowania łuków przed przejazdami: wzdłuż Jana Pawła II przez al. Solidarności, Krochmalną i Ogrodową, przez Jana Pawła II przy Grzybowskiej. Wygięcie drogi rowerowej przed przejazdem dezorientuje kierowców co do kierunku, w którym porusza się rowerzysta, a rowerzystom utrudnia obserwację kierunku, z którego może nadjechać samochód. Częściowo można problem ograniczyć, odsuwając na odcinku Krochmalna — al. Solidarności drogę rowerową dalej od jezdni. Wskazane jednak byłoby także przysunięcie przejazdu przez al. Solidarności bliżej skrzyżowania, gdyż w obecnym położeniu trafia on prosto w podcienia, co — niezależnie od zastosowanego dalej rozwiązania — ogranicza wzajemną widoczność pieszych i rowerzystów.
5. W południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania z ul. Ogrodową proponujemy zamianę chodnika na trawnik ze względu na brak przejścia dla pieszych po południowej stronie skrzyżowania. Podobnie między Ogrodową i Elektoralną można ograniczyć powierzchnię chodnika przy jezdni.
6. Na odcinku Grzybowska — rondo ONZ można rozważyć prowadzenie ruchu rowerowego projektowaną drogą przeciwpożarową.
7. Na całej długości trasy należy przewidzieć wygrodzenia uniemożliwiające nielegalne parkowanie.