Czerwona fala zalewa pieszych
SRN/08/0420/02/MS
Do: Zarząd Dróg Miejskich.
Dotyczy: sygnalizacji świetlnej na Alejach Jerozolimskich.
W związku z funkcjonowaniem od kilku miesięcy nowej sygnalizacji świetlnej w Alejach Jerozolimskich, prosimy o odpowiedź na następujące pytania:
1. W jaki sposób uprzywilejowano ruch tramwajowy na skrzyżowaniach, gdzie nie następuje skrzyżowanie z inną linią tramwajową, w tym na skrzyżowaniach: Grójecka/Daleka, Al. Jerozolimskie/Żelazna, Al. Jerozolimskie/Chmielna, Al. Jerozolimskie/Emilii Plater, Al. Jerozolimskie/Krucza oraz na przejściu dla pieszych na wysokości południowego krańca dworca Warszawa Ochota. Prosimy o szczegółowy opis sposobu reagowania sygnalizacji na nadjeżdżający tramwaj, wraz z czasem oczekiwania na reakcję.
2. Kiedy zostanie skorygowana sygnalizacja dla pieszych na placu Zawiszy, gdzie czasy oczekiwania na zmianę światła z czerwonego na zielone wynosi od 15 do 20 sekund po włączeniu się światła czerwonego dla kolizyjnego strumienia samochodów. Rozwiązanie to nie tylko niepotrzebnie przedłuża podróże pieszych, lecz co gorsza uczy niezwracania uwagi na światła, jako że nie są one skoordynowane ze stanem rzeczywistym. Światło dla pieszych powinno się zmieniać na zielone maksymalnie 3 sekundy po zmianie światła dla samochodów na czerwone, oznaczające koniec czasu ewakuacji samochodów ze skrzyżowania (wjazd na nie jest zabroniony już w chwili zmiany światła na żółte).
Równocześnie wnosimy o weryfikację odstępów między zmianą świateł dla samochodów a zmianą świateł dla pieszych na pozostałych skrzyżowaniach, na których wymieniano sygnalizację w ramach tego samego projektu.
3. W jaki sposób naciśnięcie przycisku dla pieszych wpływa na cykl świateł na placu Zawiszy, w tym na przejściu przez tory tramwajowe po stronie wschodniej.
Do wiadomości:
Inżynier Ruchu m. st. Warszawy.