Integracja systemu komunikacji kolejowej z systemem transportu publicznego w Warszawie i aglomeracji warszawskiej
System transportowy Warszawy zdecydowanie wymaga szybkich działań
naprawczych.Działania te powinny być prowadzone zgodnie z postanowieniami
przyjętymi przez Radę Warszawy w listopadzie 1995r. Polityki Transportowej
dla m. st. Warszawy. Szczególne znaczenie ma praktyczne wprowadzenie w życie
strategii zrównoważonego rozwoju, której podstawowym elementem jest
zapewnienie priorytetu transportu zbiorowego, zwłaszcza w strefie centralnej
i wybranych korytarzach.
Większość opracowań studialnych dotyczących rozwoju systemu komunikacji
zbiorowej w Warszawie (także tych wykonanych przed uchwaleniem Polityki
Transportowej) wskazywało na konieczność integracji sieci transportu
publicznego z podsystemem kolejowym. Podkreślano przy tym, że istniejąca
bogata infrastruktura kolejowa daje możliwość stworzenia nowoczesnego,
zintegrowanego systemu transportu szynowego w mieście, obejmującego metro,
tramwaj (klasyczny i szybki) oraz kolej PKP i WKD zmodernizowaną do
standardu szybkiej kolei miejskiej (typu berlińskiego S-Bahn-u) obejmującej
swym zasięgiem stolicę i jej aglomerację.
Zarząd został zobowiązany do wykonania analiz funkcjonalno-ruchowych
elementów systemu transportowego zaproponowanych w Studium. Obecnie trwa
procedura zamówienia publicznego na wykonanie takich analiz. Celem zlecanych
opracowań w tym zakresie jest uzyskanie programu działań na rzecz integracji
systemu komunikacji kolejowej z pozostałymi elementami transportu
publicznego w Warszawie i aglomeracji warszawskiej do 2005r., zawierającego
odpowiedzi na wyżej opisane problemy. Musi on uwzględniać stosunkowo proste
i tanie działania organizacyjne, modernizacyjne, i w wyjątkowych sytuacjach,
inwestycyjne, które mogą zahamować degradację systemu i odpływ pasażerów.
Szczególnie ważne wydaje się pilne ich wyspecyfikowanie i konsekwentna
realizacja. Należy przy tym mieć świadomość kosztów i mechanizmów
finansowania tych poczynań oraz uwarunkowań prawnych ich realizacji.
Program ten przy uwzględnieniu efektywnego funkcjonowania systemu
powinien być w sposób szczególny ukierunkowany na przekształcanie stanu
istniejącego komunikacji kolejowej w system SKM o wysokim stopniu:
– bezpieczeństwa ruchu,
– osobistego bezpieczeństwa pasażerów i personelu,
– częstotliwości i punktualności ruchu,
– możliwości stworzenia zintegrowanych węzłów przesiadkowych,
– estetyczności i czystości stacji, przystanków i taboru,
– integracji taryfowej.
Zakres terytorialny opracowania ma objąć system komunikacji kolejowej na
obszarze Warszawy i aglomeracji warszawskiej a dotyczyć działań
podejmowanych w okresie 2000-2005r.
Przeprowadzona analiza uwarunkowań prawnych, organizacyjnych i
finansowych możliwości przekształcenia linii kolejowych PKP i WKD do
standardu szybkiej kolei miejskiej przy wykorzystaniu koncepcji systemu
komunikacji szynowej w Warszawie oraz wyników warszawskiego Badania Ruchu
1998 powinna przedstawiać wnioski istotne dla sformułowania działań programu
na rzecz integracji systemów komunikacji kolejowej w Warszawie i aglomeracji
warszawskiej w omawianym okresie.
Podjęte przez Zarząd m. st. Warszawy i Dyrekcję Generalną Polskich Kolei
Państwowych przedsięwzięcia związane z przygotowaniem tego programu są
efektem wspólnej troski o kształt i zakres działania obu kompatybilnych
systemów transportowych działających w obszarze aglomeracji warszawskiej.
Podpisane porozumienie przez obie strony, którego jednym z efektów będzie
wspólne sfinansowanie, a następnie realizacja przygotowanego programu
integracyjnego powinno stać się przykładem właściwie pojmowanej idei
współpracy na rzecz nadrzędnego celu, jakim jest dobro mieszkańców.
Kazimierz Kulig, Zarząd Transportu Miejskiego