O bezpieczeństwie ruchu drogowego w Sejmie
Dnia 2 czerwca 2005 odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury Sejmu nt. sprawozdania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pt. „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2004 roku”.
Dokument przedstawił w imieniu Ministra Infrastruktury Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – Andrzej Grzegorczyk. Wersję elektroniczną dokumentu można znaleźć na stronie:
www.krbrd.gov.pl/krajowa%20rada%20brd/sprawozdania/2004/2004.htm
Po prezentacji miała miejsce ciekawa dyskusja. Przede wszystkim przewodniczący Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński (PSL) skrytykował lekceważące postępowanie rządu i ministra infrastruktury wobec problemu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podkreślił, że programowi poprawy BRD w Polsce brakuje lidera i patrona, jakim jest np. we Francji Jacques Chirac. Piechociński postulował odrzucenie sprawozdania, jako przestroga dla decydentów, zwłaszcza w roku, w którym liczba wypadków drogowych i ich ofiar wyraźnie wzrosła. Zainteresowanie BRD w Polsce obrazowała zresztą także frekwencja na sali. W obradach wzięło udział kilku posłów, nie było żadnego przedstawiciela rządu, byli członkowie sekretariatu KRBRD oraz Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego MI, przedstawiciele policji, kilku działaczy organizacji pozarządowych (w tym Wojciech Szymalski z Zielonego Mazowsza), przedstawiciel GDDKiA oraz garstka dzienikarzy. Nie trudno zatem poprzeć rację przewodniczącego Komisji.
W dalszej dyskusji przedstawiciel Zielonego Mazowsza przypomniał postulaty Społecznego Rzecznika Niezmotoryzowanych dotyczące zmian prawnych złożone w Ministerstwie ponad 10 miesięcy temu. Postulaty można znaleźć na stronie internetowej:
www.zm.org.pl/rzecznik/index.php?artId=pord
Chodzi między innymi o sprzeczność PoRD z Konwencją Wiedeńską oraz problem dopuszczalnej odległości progów zwalniających od skrzyżowań i co za tym idzie sprawy związane z możliwościami budowy skrzyżowań podwyższonych. Podniesione zarzuty starał się sparować dyrektor Departamentu Transportu Drogowego MI – Maciej Wroński. Stwierdził, że ani on, ani prawnicy z nim pracujący nie widzą żadnych sprzeczności między PoRD a Konwencją Wiedeńską. Oznajmił także, że nie ma obecnie przeszkód prawnych uniemożliwiających budowanie podwyższonych skrzyżowań. Była to wypowiedź spod znaku skoro ja nie widzę problemów to może wy je sami stwarzacie
.
Poza dyskusją otrzymaliśmy zapewnienie od dyrektora Wrońskiego, że nowe projekty rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych niedługo będą gotowe i zostaniemy zaproszeni do ich zaopiniowania. Podobno do tego rozporządzenia ma być dostępna specjalna instrukcja napisana językiem niespecjalistycznym. Czy jednak nie lepiej byłoby napisać to rozporządzenie w sposób zrozumiały i jednoznaczny?
Podczas obrad dużym powodzeniem cieszył się nowy numer naszego biuletynu Zielone Światło
, poświęcony tym razem głównie ruchowi rowerowemu.