KDS Mobilności: Uwagi ws. rozszerzenia SPPN na Mokotowie
Uchwała nr 7/2023 Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Mobilności z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie planów rozszerzenia strefy płatnego parkowania niestrzeżonego na Mokotowie
Na podstawie regulaminu działania Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Mobilności z dnia 22.02.2023 r. oraz Programu współpracy m.st. Warszawy w 2023 roku z organizacjami pozarządowymi, w ramach konsultacji społecznych Komisja uchwala następujące
Komisja przypomina, że celem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego jest efektywniejsze wykorzystanie ograniczonej miejskiej przestrzeni. SPPN pomaga kierowcom, zwiększając dostępność miejsc parkingowych. Jednak wprowadzanie SPPN powinno dawać korzyści wszystkim mieszkańcom, w tym niezmotoryzowanym. Jest to okazja do zadbania o jakość przestrzeni publicznej, o bezpieczeństwo, a także o warunki ruchu pieszego czy rowerowego.
Dlatego celem kolejnego rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Mokotowie nie powinno być jedynie uzyskanie maksymalnej możliwej liczby miejsc parkingowych. Ważniejsze jest chociażby zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu poruszania się różnym grupom wiekowym pieszych.
Projekty organizacji ruchu powinny przede wszystkim poprawiać bezpieczeństwo ruchu. Przy okazji wprowadzenia SPPN należy od razu zabezpieczyć skrzyżowania i przejścia dla pieszych przed nielegalnym parkowaniem poprzez osłupkowanie. Komisja sugeruje też stosowanie „esowania” toru jazdy (wyznaczanie miejsc parkingowych raz przy jednej, raz przy drugiej krawędzi jezdni) w celu ograniczenia prędkości samochodów.
Miejsca parkingowe powinny być umieszczane poza chodnikami, w zatokach parkingowych lub pasach postojowych na jezdni. Przykłady ulic, na których powinno się wyznaczyć miejsca postojowe na skrajnych pasach jezdni to szczególnie ulice Wołoska, Woronicza, Puławska. Nie powinno się stosować, znanych z innych dzielnic „stref mieszkańca” umożliwiających parkowanie posiadaczom stosownych identyfikatorów na chodnikach odcinków ulic oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju”.
Komisja sprzeciwia się także wyznaczaniu nowych miejsc parkingowych kosztem zieleni, nawet gdy została już zdewastowana np. przez nielegalnie parkujących. Zniszczone zieleńce powinny być zabezpieczone przed wjeżdżaniem autami i odtworzone.
Naprawa zaniechań
Trwający proces powiększenia SPPN powinien również zostać wykorzystany do równoczesnej naprawy błędów z poprzednich etapów. Należy objąć SPPN lokalne ulice wewnątrz obecnej strefy (przykład: ul. Wybieg). Ulice takie stanowią w obrębie SPPN okazję do omijania opłat za postój i darmowe parkowanie wewnątrz istniejącej SPPN. Na ulicach jednokierunkowych na obszarze objętym już strefą należy również wprowadzić kontraruch (np. na ul. Racławickiej).
W obowiązującej dotychczas SPPN na Mokotowie należy dostosować wyznaczone miejsca postojowe na chodnikach do obecnie obowiązujących przepisów z uwzględnieniem szerokości miejsc postojowych i szerokości chodnika dostępnego dla pieszych (2 metry, w wyjątkowych sytuacjach zwężenie do 1,5 m). Powyższe przepisy powinny być skrupulatnie przestrzegane przy wyznaczaniu miejsc postojowych na obszarach nowej SPPN.
Wraz z wprowadzaniem nowych organizacji ruchu, na obecnie istniejących ulicach jednokierunkowych powinien powstać kontraruch rowerowy. To rozwiązanie powinno być też zastosowane na ulicach zmienianych na jednokierunkowe w wyniku wyznaczenia na danej ulicy miejsc parkingowych. Przykładowe zmiany:
- Powinien powstać kontraruch na ul. Olkuskiej. Należy poprawić oznakowanie poziome od strony ul. Puławskiej
- Należy wyznaczyć kontraruch na części ulicy Konduktorskiej od Dolnej do Ludowej analogicznie do skrzyżowania Pięknej z Mokotowską (w stronę pl Trzech Krzyży).
Zmiany organizacji ruchu na jednokierunkową z tzw. kontaruchem (jednokierunkowa z wyłączeniem rowerów) pomogą ograniczyć natężenie ruchu na obszarach mieszkalnych.
Co w kolejnych etapach?
Komisja postuluje, aby uwzględnić głos wielu mieszkańców i objąć SPPN dalsze obszary dzielnicy Mokotów: Służew i Służewiec. To rozszerzenie może spowodować jednak zwiększoną presję nielegalnego parkowania na okolice Dworca Południowego. Dlatego obszary te powinny być konsultowane oraz objęte Strefą łącznie i pilnie.
Komisja przypomina, że niezbędne jest też egzekwowanie prawa o ruchu drogowym w zakresie postoju pojazdów. Często w SPPN kierowcy parkują nielegalnie, poza miejscami wyznaczonymi, w tym w obrębie skrzyżowań i przejść dla pieszych, lub na pasach rowerowych, mimo wolnych wyznaczonych miejsc parkingowych.
Ze względu na stosunkowo niskie opłaty za postój w SPPN niewystarczająco obniżające popyt na parkowanie, Komisja postuluje wprowadzenie w centralnych dzielnicach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
W imieniu Komisji Przewodnicząca – Agnieszka Nowak