Stanowisko KDS ws. organizacji ruchu na czas budowy II linii metra
Stanowisko nr 26 z dnia 24.02.2010 r. w sprawie założeń tymczasowej organizacji ruchu na czas budowy centralnego odcinka II linii metra (przyjęte jednogłośnie)
W związku z opracowywaniem na zlecenie Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym „Założeń tymczasowej organizacji ruchu na czas budowy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie” oraz opracowaniem „Założeń ZTM do czasowej organizacji ruchu w trakcie budowy centralnego odcinka II linii metra” Komisja przedstawia następujące stanowisko:
1.Popieramy pomysł skierowania części pociągów z linii wołomińskiej na linię średnicową w celu zagęszczenia oferty na „roboczej II linii metra”, czyli linii podmiejskiej Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, jak też zmniejszenia skali problemu z przesiadkami na Dworcu Wileńskim.
2.Wnosimy o przyznanie tramwajom kursującym w Al. Jerozolimskich rzeczywistego priorytetu zgodnie z założeniami opisanymi w projekcie o dofinansowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem z funduszy unijnych. Wnosimy również o dostosowanie ustawień sygnalizacji w ciągach, z których wg projektu ZTM ma być wycofana komunikacja autobusowa na rzecz wzmocnionej komunikacji tramwajowej, w taki sposób, aby przyznać rzeczywisty priorytet tramwajom.
3.Sugerujemy rozważenie utrzymania ruchu tramwajowego w relacji Al. Solidarności – Targowa, nawet z użyciem jednotorowego odcinka w okolicy Dworca Wileńskiego.
4.Jako że budowa II linii metra powinna posłużyć również jako okazja do usprawnienia komunikacji naziemnej, popieramy postulat ZTM w zakresie wytyczenia pasów dla autobusów w ciągach:
a)al. Zieleniecka – Targowa,
b)Al. Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego – Kopińska – Wawelska, z dodaniem pasa autobusowego do skrętu w prawo z Al. Jerozolimskich w Grzymały-Sokołowskiego,
c)Al. Jerozolimskich na odcinku pl. Zawiszy – Most Poniatowskiego w obu kierunkach,
d)Górczewska – Leszno w obu kierunkach,
e)Wolska – al. Solidarności – Radzymińska w obu kierunkach.
Wszystkie ww. pasy dla autobusów powinny mieć charakter trwały, czyli funkcjonować również po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra.
5.Niezależnie od decyzji o zamknięciu Trasy WZ dla komunikacji samochodowej za niezbędne uważamy sprawdzenie stanu technicznego Trasy WZ oraz wykonanie napraw gwarancyjnych. Z obserwacji wynika, iż napraw wymaga część dylatacji obiektów mostowych, krawędzie jezdni na styku z pasem tramwajowo-autobusowym oraz ubytki nawierzchni asfaltowej przy krawędziach skosów peronów przystankowych.
6.W przypadku ulic, na których mają zostać wytyczone pasy dla autobusów i pozostawiony ruch samochodowy, oraz znajdują się przy nich miejsca do parkowania samochodów, wnosimy o:
a)w przypadku ulic o trzech pasach ruchu w jednym kierunku, zwłaszcza wewnątrz obwodnicy śródmiejskiej, zastosowanie prezentowanego przez ZTM modelu organizacji ruchu polegającego na umieszczeniu pasów dla autobusów po wewnętrznej stronie jezdni, skierowanie ruchu samochodowego na pasy środkowe, gdzie też mieściłyby się przystanki, a na pasach zewnętrznych umieścić miejsca do parkowania oraz objazdy przystanków. Wskazane jest zastosowanie równoległych miejsc do parkowania ze względu na optymalną widoczność oraz minimalną zajętość przestrzeni. Chodniki powinny być przy tym wygrodzone dużymi betonowymi donicami lub metalowymi słupkami, np. U-12c (betonowe baby i mniejsze elementy są zbyt łatwe do przesunięcia). Rozwiązanie to umożliwi nie tylko uporządkowanie ruchu na ulicy i ułatwi przesiadki między autobusami i tramwajami, lecz również znacząco podwyższy jakość przestrzeni przeznaczonej dla pieszych, przy okazji uwalniając przestrzeń możliwą do wykorzystania na drogi dla rowerów (np. w Al. Jerozolimskich),
b)w przypadku ulic o przekroju węższym niż trzypasowy, gdzie pasy autobusowe zlokalizowane byłyby przy zewnętrznej krawędzi jezdni, uniemożliwienie parkowania na chodnikach za pomocą dużych betonowych donic i/lub metalowych słupków, np. U-12c, dbając przy tym o szczelność wygrodzeń (np. na przejściach dla pieszych i trawnikach).
7.Postulujemy ograniczenie parkowania samochodów i krańcowania autobusów na ul. Emilii Plater, na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Świętokrzyskiej. Obecnie zapotrzebowanie mieszkańców na miejsca parkingowe wynosi ok. 20% dostępnych miejsc. Działanie to spowoduje także ograniczenie źródłowo – docelowego ruchu samochodowego związanego ze Śródmieściem.
8.Wprowadzenie tymczasowych parkingów P&R w węzłach przesiadkowych, np. przy stacji WKD Al. Jerozolimskie, przy skrzyżowaniu Al. Solidarności/Okopowa.
9.Sugerujemy ograniczenie wykorzystania dróg dojazdowych do posesji do celów tranzytu lokalnego. Proponujemy przerwanie ciągłości dróg dojazdowych poprzez wyznaczenie odcinków przeznaczonych wyłącznie dla komunikacji zbiorowej i rowerowej, np. w ciągu ul. Grzybowskiej.
10.Wnosimy o pozostawienie części linii autobusowych (np. 162 i 174) na Moście Świętokrzyskim, co umożliwi zapewnienie obsługi Powiśla komunikacją zbiorową.
11.Opiniujemy negatywnie pomysł wprowadzenia ruchu samochodowego na Nowy Świat i/lub Krakowskie Przedmieście. Rozwiązanie to spowoduje niepotrzebne utrudnienia obecnie odbywającego się sprawnie ruchu komunikacji zbiorowej na tym odcinku Traktu Królewskiego. Jest to też sprzeczne z celem strategicznym 2.2., czyli konieczności usprawnienia transportu zbiorowego w poprzek II linii metra, określonym w prezentowanym projekcie organizacji ruchu.
12.W związku z brakiem etapowania budowy stacji Dworzec Wileński wnosimy o uwzględnienie chodników i pasa dla rowerów w ciągu al. Solidarności nad budowaną stacją metra, podobnie jak zrobiono to w ciągu ul. Andersa. Pozwoli to uniknąć nadkładania drogi pomiędzy dworcem kolejowym a ul. Jagiellońską.
13.Jednocześnie wnosimy o zachowanie przejścia dla pieszych przez al. Solidarności po wschodniej stronie skrzyżowania z możliwością jego przesunięcia w kierunku Targówka. W prezentowanym projekcie brak pasów uniemożliwi komunikację pieszą pomiędzy przystankami autobusowymi a dworcem kolejowym.
14.W przypadku zamknięcia Trasy WZ dla samochodów należy uwzględnić w organizacji ruchu dopuszczenie ruchu rowerowego. Jako że autobusy będą mogły korzystać z obecnego pasa tramwajowo-autobusowego przy wyprzedzaniu rowerzystów, nie ma ryzyka, że spowoduje to dostrzegalne utrudnienia w ruchu. W związku z trudnościami w rejonie ul. Świętokrzyskiej, na Powiślu oraz na ul. Sokolej, Trasa WZ będzie jedynym realnym połączeniem Pragi Północ ze Śródmieściem Północnym.
15.Wnosimy o rozważenie oznakowania obejść stacji metra jako ciągów pieszo-rowerowych w miejscach, gdzie place budowy przerywać będą ciągłość ulic. Umieszczenie znaków C-13/C-16 dopuści ruch rowerowy (np. w nocy czy w weekendy), równocześnie przyznając pierwszeństwo pieszym. Umożliwi to realizowanie zapisanej w dokumentach strategicznych promocji zrównoważonego modelu transportu, jak też zmniejszy obciążenie komunikacji publicznej.
16.W celu utworzenia dogodnej alternatywy zarówno dla komunikacji samochodowej, jak i zmniejszenia zatłoczenia w komunikacji zbiorowej, wnosimy o potraktowanie jako pilne przygotowań nowych dróg dla rowerów w centrum miasta opisanych w stanowisku KDS nr 23 z dnia 27.01.2010 r. w sprawie budowy i organizacji infrastruktury rowerowej. Za szczególnie ważne uznajemy realizację kontrapasa w ciągu ul. Zajęczej.
17.Zwracamy się z prośbą o rozważenie przebudowy dojazdów do mostu Śląsko-Dąbrowskiego z Wisłostrady, zgodnie z załączoną grafiką.
Prezydium Komisji
Jan Jakiel
Maciej Sulmicki
Witold Weszczak