Stanowisko KDS ws. placu Trzech Krzyży
Stanowisko nr 39 z dnia 04.08.2010 r. ws. koncepcji odnowienia i przebudowy Placu Trzech Krzyży (przyjęte jednogłośnie – 7:0:0)
W związku z ogłoszeniem wyników konkursu urbanistyczno-architektonicznego na koncepcję odnowienia i przebudowy Placu Trzech Krzyży w Warszawie oraz rozpoczęciu prac zmierzających do realizacji projektu Komisja Dialogu Społecznego przedstawia następujące uwagi i postulaty:
1) Postulujemy ograniczenie prędkości ruchu pojazdów na obszarze Placu Trzech Krzyży poprzez wprowadzenie rozwiązań fizycznych (zmiana geometrii jezdni) oraz organizacyjnych
(wprowadzenie strefy zamieszkania). Przypominamy, że „Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne” zakłada
utworzenie strefy I-OR 20 z ruchem pieszym, rowerowym i ograniczonym ruchem samochodowym, o maksymalnej dopuszczalnej prędkości w strefie 20 km/h, m.in. na obszarze
Placu Trzech Krzyży.
2) Zgodnie z zapisami „Strategii…” przekroje Placu Trzech Krzyży, objęte Stefą I-OR 20, powinny zostać przeznaczone do wspólnego użytkowania przez pieszych i rowerzystów oraz
przez pojazdy komunikacji indywidualnej – tzw. shared space. [zobacz >>>] Obszary tego typu charakteryzują się brakiem różnic wysokościowych pomiędzy jezdnią i chodnikiem, a zaznaczenie poszczególnych ciągów odbywa się poprzez dobór materiałów nawierzchni o różnej kolorystyce i fakturze. Rozwiązanie to niesie ze sobą duże ryzyko nielegalnego parkowania, dlatego też należy wprowadzić estetyczne wygrodzenia jezdni za pomocą
elementów małej architektury (słupki typu „Syrenka”, donice, latarnie, ławki).
Należy zwrócić uwagę, że z treści „Strategii…” można wywnioskować, że obszar placu Trzech Krzyży powinien zostać objęty strefą I-PR, przeznaczoną wyłącznie dla ruchu
pieszego i rowerowego, jednak ze względu na niemożliwość całkowitego wyłączenia obszaru z ogólnego ruchu zdecydowano się utworzyć „przejściową” strefę I-OR 20, która dopuszcza
ruch komunikacji indywidualnej, ale przy zachowaniu jako priorytetowego ruchu pieszego i rowerowego. Stąd też postulujemy zawężenie przekrojów jezdni na obszarze Placu do nie więcej niż 2 pasów ruchu.
3) Wnosimy o zwężenie jezdni i wytyczenie ścieżki rowerowej w ciągu ulicy Nowy Świat na odcinku od Ronda de Gaulle’a do placu Trzech Krzyży. Zwężenie jezdni jest szczególnie
ważne ze względu na przekrój ulicy Nowy Świat, który liczy tylko 22 m szerokości. Po wydzieleniu jezdni o szerokości 14 m nie jest możliwe wydzielenie ścieżki rowerowej zgodnie
z obowiązującymi Standardami oraz zabezpieczenie na potrzeby pieszych chodnika o odpowiedniej szerokości.
Przewidywane natężenia ruchu na obszarze placu Trzech Krzyży już w najbliższym czasie będą niższe niż obecnie. Wynika to m.in. z planowanego wydzielenia buspasów w ciągu Alej Jerozolimskich na odcinku od placu Zawiszy do ronda de Gaulle’a, a także istniejących uwarunkowań: ograniczonej przepustowości ulicy Belwederskiej, wynikającej
z uwarunkowań sytuacyjno-wysokościowych (konieczność pokonania skarpy wiślanej, geometria na skrzyżowaniu z ulicą Bagatela), a także ograniczonej przepustowości alei
Szucha (wlot południowy na placu Na Rozdrożu o jednym pasie ruchu).
W przyszłości proponowane ograniczenie przekroju ulicy Nowy Świat może mieć swoją kontynuację w kierunku południowym, w ciągu Alej Ujazdowskich. Rozwiązanie to pozwoli podkreślić unikalny charakter Drogi Królewskiej i będzie stanowić element przejściowy pomiędzy wyłączonymi z komunikacji indywidualnej odcinkami ulic Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat, a przebudowanymi odcinkami ulic Belwederskiej i Jana III Sobieskiego.
Prezydium Komisji
Jan Jakiel
Maciej Sulmicki
Witold Weszczak