Odpowiedź burmistrza Żoliborza w/s zabudowy nad Kanałkiem
Do: Pan Tadeusz Strulak
Przewodniczący Społecznego Komitetu Ochrony Przyrody
Mieszkańców Osiedla „RUDA”
Szanowni Państwo,
W odpowiedzi na Państwa pismo [zobacz >>>] przekazuję pełne informacje, dotyczące inwestycji w rejonie Kapy Potockiej, na Żoliborzu.
4 listopada 1992 r. Rada Dzielnicy – Gminy Żoliborz, po pozytywnej opinii Komisji merytorycznych, podjęła uchwałę nr 264/XIV/92 w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste gruntu o powierzchni 3,98 ha położonego przy ul. Gwiaździstej na Żoliborzu.
Organ nadzoru, w trybie art. 91 ustawy o samorządzie terytorialnym, nie stwierdził sprzeczności z prawem w/w uchwały oraz nie dopatrzył się żadnego naruszenia prawa. Uchwała stała się prawomocna. Grunt, o którym mowa przeznaczony został pod inwestycję zgodną z obowiązującym „Planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego Warszawy”, z zastrzeżeniem, że inwestycja winna spełniać wymagania z zakresu ochrony środowiska a inwestor zobowiązany będzie do urządzenia i usytuowania terenów zielonych znajdujących się w granicach działki.
Po uchwale Rady, Zarząd Dzielnicy zgodnie z art. 23 ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości podał do publicznej wiadomości Fakt przeznaczenia do oddania w użytkowanie wieczyste gruntu przy ul. Gwiaździstej. Ogłoszenie pozostawało na tablicach Urzędu Dzielnicy 6 tygodni od dnia 4 listopada 1992 r.
Na sesję w dniu 6.XII.1992 r. został wniesiony przez Komisję Skarbu i Działalności Gospodarczej projekt uchwały, zobowiązującej Zarząd do jak najpilniejszego zbycia działki. Komisja Skarbu i Działalności Gospodarczej wydelegowała ze swego grona obserwatora, śledzącego realizację uchwały Rady Dzielnicy z 4.XI.1992 r.
W dniach 7 i 8 grudnia 1992 r. ukazały się ogłoszenia prasowe informujące o nieograniczonym przetargu na oddanie W użytkowanie wieczyste nieruchomości.
Opracowany został regulamin przetargu, W którym określono warunki nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu. Zgodnie z art. 38 ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości geodeta uprawniony, z listy biegłych Wojewody Warszawskiego d/s szacowania gruntów określił wartość 2 1 m gruntu na kwotą 1.328.938,- zł. Zgodnie z art. 39 ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości minimalną ceną gruntu do przetargu oFert ustalono na 1,5 mln zł za 1 m2, co dawało łącznia 59.724 mln zł (wraz z powierzchnią zbiornika wodnego). Zgadnie z art. 41 ust. 1 ustawy przyjęto, że pierwsza opłatę roczna nie może być niższa ni 15% ceny gruntu, a kolejne opłaty roczne wynosić będą 3% wymienionej wyżej ceny (art. 40, ust. 3 ustawy o gospodarce gruntami). Cena gruntu może być aktualizowana na skutek zmiany jego wartości, w okresach nie krótszych niż 1 rok (art. 43 ustawy).
W związku z ogłoszonym przetargiem zostało przygotowane otwarte (bez konkretnego inwestora) wskazanie lokalizacyjne dla inwestycji przy ul. Gwiaździstej. Załącznikiem do tego wskazanie jest dokument pt. „Warunki wykorzystania terenu”.”Stwierdza się tam, między innymi, że zgodnie z planem ogólnego zagospodarowania przestrzennego Warszawy teren znajduje się w obrąbie strefy MU-32 o podstawowej Funkcji mieszkaniowo-usługowej. Dopuszcza się utrzymanie i lokalizowanie innych funkcji nie kolidujących z funkcjami preferowanymi.
W przypadku Kapy Potockiej, plan wprowadza dodatkowe ograniczenia określając minimalny udział terenów biologicznie czynnych w całej powierzchni na 80%. Ogranicza to kilkakrotnie faktycznie dostępną pod inwestycje powierzchnią i powoduje odwrotnie proporcjonalny wzrost ceny 1 m2.
Na inwestora nakłada się wymóg sfinansowania urządzeń towarzyszących, dle realizacji ogólnodostępnego programu sportowo-rekreacyjnego. Skala i charakter architektury muszą być podporządkowane wartościom krajobrazowym. Parkingi należy umieścić w kondygnacji podziemnej lub nadziemnej obiektu. Projekt zagospodarowania przestrzennego terenu wraz z częścią architektoniczną ma być uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Przyrody, Wydzieleni Ochrony Środowisko, Leśnictwa i Rolnictwa, Wydziałem Architektury Urzędu Dzielnicy oraz Architektem Warszawy.
Dokumentacja architektoniczna ma być rozszerzona o opracowanie architekta krajobrazu dla całości terenu i ekspertyzą ekologiczną upływu inwestycji na otaczający obszar.
W uzupełnieniu informacji pozwalam sobie przedstawić Państwu, jako świadomym mieszkańcom Żoliborza, szersze tło tej sprawy i wielu im podobnych. Budżet Dzielnicy wzrasta w stosunku da 1992 r. o 140 mld zł, czyli o 80%, Wynika to z konieczności zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców Żoliborza no. finansowania przedszkoli wymaga 67,7 mld zł, kultura i sztuka kosztują 13,2 mld zł, finansowanie żłobków 12,1 mld zł, opieka społeczna 25,7 mld zł, konserwacja zieleni 7 mld zł, oświetlenie ulic 5,8 mld zł. Dochody Dzielnicy mają przede wszystkim dwa źródła: dochody od osób prawnych i osób Fizycznych (175 mld zł) oraz dochody z gospodarki gruntami i nieruchomościami (126 mld zł), co stanowi 39% całych dochodów dzielnicy. Upływy z przekazania terenu na Kąpie Potockiej w 1993 r. wyniosą ok. 10 mld zł w następnych latach ok. 2 mld zł rocznie za wieczyste użytkowanie oraz podatek od nieruchomości. Stanowi to 10% dochodów z gospodarki gruntami w roku 1993.
Obecnie trwają przygotowania do kilku inwestycji na Żoliborzu, niemniej stosunkowo mała powierzchnia ogólna wolnych terenów (ok. 150 ha) oraz brak uregulowanego stanu formalno-prawnego do części tych gruntów znacząco ograniczają możliwości inwestycyjne.
W naszych planach wyłączamy na Żoliborzu inwestycje przemysłowe ograniczając sią do takich dziedzin jak mieszkalnictwo, hotelarstwo, obiekty handlowe, biurowe i sportowe. Całkowita rezygnacja z inwestycji kapitałowych oznacza jednak zastój gospodarczy i niemożność sfinansowania potrzeb mieszkańców Żoliborza.
Jaskrawym przykładem takiej sytuacji jest budowa szkoły podstawowej nr 37 w Państwa osiedlu „Ruda”.
W roku bieżącym, tak jak i w 1992 r. przewidzieliśmy dofinansowanie tej inwestycji, Kuratorium Oświaty, w związku z przepełnieniem szkoły nr 53 oraz przewidywaną likwidacją (niezależną od władz dzielnicy) filii szkoły przy ul. Smoleńskiego 31. W budżecie założyliśmy ogromną kwotą 13,5 mld zł na ten cel, chcąc zaspokoić bardzo ważną potrzebą Państwa osiedla, Przywiązujemy do tej inwestycji ogromną wagą, Jest to jedyny przykład takiego zaangażowania środków samorządu w nieobligatoryjne zadanie Gminy, jednak w sytuacji zmniejszenia dochodów Dzielnicy oczywiście konieczne jest zmniejszenie wydatków. Logiczne jest, że w takich przypadkach w największym stopniu zagrożone są zadania nie będące formalnie zadaniami własnymi Gminy, a takim jest ta inwestycja.
Sądzę również, że byłoby niesłuszne szukanie oszczędności w pozostałych rejonach Dzielnicy i wykreślenie zadań rzeczowych mających służyć innym mieszkańcom. Trzeba uznać za niesprawiedliwą sytuacją, w której kto inny ponosiłby konsekwencje protestu grupy mieszkańców osiedla Ruda.
Pisząc to wyjaśnienie chcą przedstawić Państwu zagadnienie W sposób obiektywny i realistyczny, tak aby istniała pełna świadomość zaistnienia możliwych zdarzeń.
Oczekiwałbym, aby Państwo prowadząc protest również przedstawiali całą złożoność sytuacji, a nie ograniczali się do jednostronnych relacji. Przy aktualnych, bardzo złych nastrojach społecznych, ciągłych protestach w całym kraju i nieskrępowanej, jak W przeszłości, swobodzie organizowania się i wyrażania każdych żądań, nie jest trudne zorganizowanie protestu, trzeba mieć jednak świadomość konsekwencji z tym związanych i odpowiedzialności.
Całość spraw Dzielnicy jest powiązana siecią zależności przyczynowo-skutkowych i ograniczenie się do prostej negacji, oznacza rezygnację z pogłębionej analizy i odejście od prawdopodobnej logiki zdarzeń.
Chciałbym przypomnieć, że oprócz bezpośrednich zysków finansowych dla Gminy pojawią się liczne korzyści pośrednie. W 1992 r. koszt utrzymania części Kępy Potockiej objętej przetargiem wyniósł ponad 120 mln zł. Obecnie obowiązek ten przejdzie na inwestora. W rejonie Kępy Potockiej w latach ubiegłych były przypadki zabójstw, ożywienie tych terenów i podniesienie ich standartu spowoduje poprawą bezpieczeństwa i eliminacje z tych miejsc osób z marginesu społecznego. Uprowadzenie proponowanej inwestycji umożliwi uzbrojenie terenu w sieci miejskie (kanalizacja ul. Gwiaździstej).
Przetarg wygrała firma polska dająca zatrudnienie kilkudziesięciu osobom w trakcie realizacji inwestycji oraz po jej zakończeniu, co jest istotne z punktu widzenia interesu społecznego.
Fakt, o którym Państwo piszecie, ubożenia części społeczeństwa dostrzegamy i znajduje to odzwierciedlenie w naszych decyzjach finansowych. Wydatki na opiekę społeczną ze środków finansowych Gminy wg uchwały budżetowej z 25.03.1992 r, wynosiły 7,9 mld zł, w listopadzie 1992 r. dokonaliśmy korekty zapisując sumę 10,05 mld zł, a w 1993 r. przeznaczyliśmy na te 2adanie 25,6 mld zł. Oznacza to konkretną pomoc dla kilkunastu tysięcy Żoliborzan, ale szczęśliwie Państwa osiedle nie może być zaliczane do najuboższych w dzielnicy. Budowane w końcu lat siedemdziesiątych i w latach osiemdziesiątych należy do nowszych zasobów mieszkaniowych. Wszystkie mieszkania mają status własnościowy, a średnia powierzchnia użytkowa wynosi ok. 60 m. Część mieszkań jest dwupoziomowa a na ogólną liczbę 3200 mieszkań, około 500 posiada telewizję satelitarną.
Zgadzam się z Państwem, że stan otoczenia Waszych budynków jest bardzo zły. Brak jest elementów struktury przestrzennej takich jak aleja zielona, plac zabaw, ulica handlowa, zieleń wewnątrzosiedlowa praktycznie nie istnieje.
Ogromne obszary osiedla zajęte są przez setki samochodów, w efekcie czego występują kłopoty komunikacyjne i brak jest miejsc do parkowania. Oczywiście poprawa stanu otoczenia Państwa budynków wymagałaby znacznych nakładów na zieleń i wybudowania trzech parkingów wielopoziomowych, co uwolniłoby część powierzchni zajętej przez pojazdy. Rozumiem, że jest to zadanie bardzo trudne, gdyż obecny wygląd Kępy Potockiej również nie jest rezultatem czynów społecznych, które nie są organizowane od lat a wynikiem wydatkowania ogólnospołecznych pieniędzy na utrzymanie tego terenu. Staramy się poprawić warunki życia na Państwa osiedlu. W 1992 r. ze środków społecznych przekazano na rzecz osiedla 500 mln zł na wykonanie odwiertu studni oligoceńskiej, 150 mln zł na wykonanie komory studni. W 1993 r. na wykonanie stacji uzdatniania wody i dwóch punktów czerpalnych zostanie przekazana kwota 150 mln zł. Podniesienie poziomu wody w zbiorniku na Kępie Potockiej wymaga około 500 mln zł.
Przykładem korzystnej współpracy było podpisanie porozumienia o utworzeniu w osiedlu Ruda drugiej na Żoliborzu placówki terenowej Dzielnicowego Oddziału Straży Miejskiej.
W Państwa wystąpieniu znajduje się również teza, że na Żoliborzu nie ma zbyt wiele parków. Na szczęście sytuacja jest inna, Żoliborz zaliczany jest do najbardziej zielonych obszarów Warszawy. W bliskim Państwa sąsiedztwie znajduje się rezerwat Bielański, a dalej teren AWF, ogródki działkowe, dalsza część Kępy Potockiej i obiekty Klubu Sportowego „Marymont”. Las i park młociński oraz las bielański wraz z terenami zieleni miejskiej i wypoczynkowej stanowią ponad 1/4 powierzchni dzielnicy. Paradoksem jest fakt, że kwestionowany obiekt o niewielkiej kubaturze i wysokości do 3 pięter ma być odległy od Lasu Bielańskiego o około 250 m podczas, gdy Państwa osiedle zlokalizowane jest w bezpośrednim sąsiedztwie granicy rezerwatu.
Z kolei naszą intencją jest, aby planowany hotel był maksymalnie odsunięty od Państwa osiedla, toteż został on zlokalizowany w bliskości Wisłostrady, jednej z największych arterii komunikacyjnych stolicy; Badania prowadzone przy takich trasach wskazują na zwielokrotnione stężenie szkodliwych związków emitowanych przez silniki pojazdów.
Szanowni Państwo, proszę wybaczyć mi tak obszerną, fragmentami polemiczną odpowiedź na Państwa pismo. Chciałem przedstawić wszystkie przesłanki i uwarunkowania decyzji Rady Gminy o przeznaczaniu tego terenu pod inwestycje.
Szanuję Państwa prawo do protestu i wyrażania swych obaw i postulatów. Praktyka wykazuje, że często decyzja podejmowane w szerszej skali naruszają interesy poszczególnych osób czy grup. Konieczne jest analiza argumentów za i przeciw.
Sądzę że w tym wypadku jednak przeważają racje za inwestycją o zminimalizowanych uciążliwościach, które niestety często towarzyszą działalności gospodarczej.
Chciałbym prosić, aby Państwo nie dali unieść się negatywnym emocjom i aby Państwa wystąpienie miało charakter konstruktywny, wyrażający się w chęci współpracy w sprawie inwestycji na części Kępy Potockiej.
Ze swej strony deklarują pełną jawność działania łącznie z prezentacją zainteresowanym projektu architektonicznego po zaakceptowaniu go przez kompetentne gremia oraz maksymalne zabezpieczenie spraw środowiska naturalnego 1 interesów mieszkańców osiedle Ruda.
Łączę wyrazy szacunku
Burmistrz Dzielnicy Żoliborz
mgr inż. Józef Menes
Do wiadomości:
1. Sz.Pani J. Jacyna,
2. Sz.Pani W. Skrońska,
3. Sz.Pani A. Janowska – Przewodnicząca Rady Dzielnicy – Gminy Żoliborz
4. Przewodniczący wszystkich Komisji Rady Dzielnicy
5. Wojewódzki Konserwator Przyrody Sz.Pan Cz. Łaszek
6. Naczelny Architekt m.st. Warszawy Sz.Pan H. Drzewiecki
7. Wiceprezydent m.st. Warszawy Sz.Pan O. Dziekoński
8. Zarząd Dzielnicy – Gminy Żoliborz
9. Rzecznik prasowy Zarządu Sz.Pani E. Lewandowska
10. Sz.Pan J. Kamiński, ul. Gdańska 20, W-wa
11. Sz.Pan A. Macierewicz, ul. Piękna 43, W-wa
[Skan kopii pisma
wrzutnia.fz.eco.pl/bielany/menes2skop_hotel_kanalek_041993.pdf
]
Więcej o tej sprawie i akcji społecznej [zobacz >>>]