Wniosek o integrację taryfową KM-PR
ZM-10-0527-01-MS
Do: Marszałka Województwa Mazowieckiego.
Szanowny Panie Marszałku–
Województwo mazowieckie jest właścicielem jednej z najsprawniej działających spółek kolejowych, Kolei Mazowieckich, i równocześnie największym udziałowcem w spółce Przewozy Regionalne. Stwarza to możliwości zwiększenia atrakcyjności ofert obu spółek z korzyścią nie tylko dla pasażerów, lecz również województwa.
RegioKarta
Najprostszą drogą do zachęcenia podróżnych spoza Mazowsza do podróżowania Kolejami Mazowieckimi jest przystąpienie Kolei Mazowieckich do obszaru obowiązywania RegioKarty, tak jak zrobiły to już Koleje Dolnośląskie i Arriva PCC realizująca przewozy na zamówienie województwa kujawsko-pomorskiego. Takie działanie przyciągnęłoby nie tylko podróżujących spoza obszaru działania KM, lecz również zwiększyłoby liczbę podróżnych w obrębie województwa.
Bilety łączone
Drugą możliwością zdecydowanego uatrakcyjnienia oferty KM jest wprowadzenie biletów łączonych w obu spółkach kolejowych, w których udziałowcem jest województwo mazowieckie, czyli biletów, których cena obliczana byłaby na podstawie łącznej liczby kilometrów przebywanej pociągami obu spółek. Obecna praktyka, w której po zmianie przewoźnika z PR na KM liczba kilometrów liczona jest od zera skutkuje znacznie wyższymi cenami, co zniechęca wiele osób do korzystania z usług Kolei Mazowieckich, zwłaszcza na obszarach peryferyjnych województwa, gdzie odbywa się większa liczba podróży poza jego granice.
Wzajemne honorowanie biletów na odcinkach wspólnych
Wreszcie znacznym wzbogaceniem oferty byłoby wzajemne honorowanie biletów KM i PR na odcinkach, na których trasy pociągów obu spółek się pokrywają (np. na trasie Warszawa-Skierniewice). Dzięki temu pasażerowie mieliby szerszy wybór pociągów, co zachęciłoby kolejne osoby do korzystania z usług obu spółek.
Wprowadzenie powyższych zmian spowoduje nie tylko znaczne polepszenie warunków podróży w obu spółkach kolejowych województwa, lecz również poprawi ich sytuację finansową, przyciągając nowych klientów i zachęcając starych do częstszego korzystania z usług zarówno Przewozów Regionalnych jak i Kolei Mazowieckich. Lepsze wyniki finansowe spółek oznaczałyby z kolei możliwość ograniczenia dotacji dzięki pokryciu większej części kosztów z wpływów z biletów.