Propozycje inwestycji kolejowych do lubelskiego RPO
Dnia 20 lutego 2006 r. odbyło się w Lublinie spotkanie przedstawicieli samorządów Województwa Lubelskiego z reprezentantami Polskich Linii Kolejowych SA. Kolejarze zaproponowali kilka inwestycji do włączenia do przygotowywanego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-13, w celu uzyskania finansowania z Funduszu Spójności. Zarządzająca liniami kolejowymi PKP PLK SA gotowa jest wyłożyć pieniądze na wkład własny do omawianych projektów (w wysokości 25% kosztów całkowitych), oczekując od samorządowców wprowadzenia ich do RPO. Na spotkaniu przedstawiono poniższą listę proponowanych modernizacji.
I. Warszawa – Dorohusk:
odcinki Puławy – Lublin oraz Wólka Okopska – Granica Państwa: 56 km; koszt 87 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 90 min (po przeprowadzeniu modernizacji całej linii).
II. Łuków – Lublin wraz z elektryfikacją odcinka Lublin – Tarło i budową zelektryfikowanego odcinka linii kolejowej do portu lotniczego Niedźwiada: 39 km; koszt 202 mln zł.
III. kol. szerokotorowa Nr 6: odcinek Chełm – Granica Państwa: 25 km; koszt 45 mln zł.
IV. Lublin – Przeworsk:
odcinek Lublin – granica województwa lubelskiego: 78 km; koszt 146 mln zł.
V. stacja Lublin: koszt 40 mln zł.
W sumie zaproponowano zmodernizowanie 198 km linii kolejowych, przy łącznym koszcie 520 mln zł.
Po przeliczeniu: koszt modernizacji 1 km = 2,63 mln zł.