Propozycje inwestycji kolejowych do RPO pomorskiego
28 lutego 2006 r. odbyło się w Gdańsku spotkanie przedstawicieli samorządów Województwa Pomorskiego z reprezentantami Polskich Linii Kolejowych SA. Kolejarze przedstawili uzgodnione wcześniej z Marszałkiem Województwa projekty modernizacji kolei, do włączenia do przygotowywanego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-, w celu uzyskania finansowania z Funduszu Spójności. Zarządzająca liniami kolejowymi PKP PLK SA gotowa jest wyłożyć pieniądze na wkład własny do omawianych projektów (w wysokości 50% kosztów całkowitych), oczekując od samorządowców wprowadzenia ich do RPO. Na spotkaniu przedstawiono poniższą listę inwestycji odtworzeniowych.
I. Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port:
odcinek Lipowa Tucholska – Gdynia Główna: 74,6 km; koszt 63,2 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 26 min.
II. Gdańsk Główny – Starogard Szczeciński:
odcinek Gdynia Chylonia – Wejherowo: 25,3 km; koszt 38 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 15 min.
III. Tczew – Kostrzyn:
odcinek Tczew – Chojnice: 55,4 km; koszt 66,8 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 25 min.
IV. Malbork – Bralewo:
odcinek Malbork – Gronowo: 26,7 km; koszt 40,1 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 10 min.
V. Toruń Wschodni – Malbork:
odcinek Rogoźno st. – Gardeja: 2,5 km; koszt 3,0 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 5 min.
VI. Chojnice – Runowo Pomorskie:
odcinek Chojnice – Człuchów: 11,4 km; koszt 13,7 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 10 min.
VII. Chojnice – Kościerzyna:
odcinek Chojnice – Kościerzyna: 1 km; koszt 1,1 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 10 min.
VIII. Lipusz – Korzybie:
odcinek Lipusz – Bytów: 24 km; koszt 32 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 5 min.
IX. Reda – Hel:
odcinek Reda – Hel: 63,8 km; koszt 48 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 25 min.
X. Piła Główna – Ustka:
odcinek Miastko – Ustka: 19,1 km; koszt 38,2 mln zł; skrócenie czasu jazdy o 15 min.
W sumie do modernizacji zaproponowano 303,8 km linii kolejowych, przy koszcie 344 mln zł oraz skróceniu czasów przejazdu łącznie o 146 min.
Po przeliczeniu: koszt modernizacji 1 km = 1,13 mln zł, koszt skrócenia czasu jazdy o 1 min = 2,36 mln zł.