Obwodnica Augustowa w tunelu?
2 marca br., w Ministerstwie Środowiska odbyła się konferencja prasowa prof. Jana Szyszko, ministra środowiska, podczas której minister przedstawił stanowisko w sprawie budowy obwodnicy Augustowa.
Zdaniem prof. Szyszko, aby skutecznie chronić faunę i florę Doliny Rospudy, a jednocześnie zachować ustalony w planach miejscowych przebieg obwodnicy, należy przeanalizować inne warianty, w tym trasę tunelem drogowym pod w/w Doliną. Takie rozwiązanie nie opóźni budowy obwodnicy Augustowa, przyczyni się natomiast do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców i zapewni efektywną ochronę tego obszaru przyrodniczego.
– Przebieg obwodnicy jest zgodny z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Jednak trasa w ustalonym przebiegu przecina niezwykłe cenne obszary, które są włączone do sieci Natura 2000. Są to obszary o niezwykle ważnym znaczeniu, z punktu widzenia zasobów przyrodniczych. Cały rejon Augustowa i Puszczy Augustowskiej jest unikalny w skali europejskiej
– powiedział prof. Szyszko.
– Konieczne jest uzupełnienie przedłożonej do uzgodnienia dokumentacji w sprawie budowy obwodnicy o analizę innego rozwiązania realizacyjnego, np. tunelu drogowego
– dodał minister.
Z nieoficjalnych rozmów i pytań na konferencji prasowej wynika co
następuje:
– tunel miałby mieć 1300 metrów długości i być zlokalizowany na
głębokości 16 metrów pod ziemią;
– koszt tunelu szacuje się na 500 mln zł;
– Transprojekt Warszawa wykonał już wstępną koncepcję tunelu;
– dyr. Tadeusz Topczewski z GDDKiA o/Białystok powiedział, że nie
opóźni to inwestycji, gdyż wpierw GDDKiA weźmie się za budowę dróg
dojazdowych do tunelu, a z budową tegoż poczeka aż będzie gotowy
projekt budowlano-wykonawczy;
– dyr. Tadeusz Topczewski powiedział, że szybkośc budowy tunelu
wyniesie 300 metrów miesiecznie;
– oczywiście cała inwestycja (obwodnica Augustowa wraz z tunelem)
będzie w tym przypadku mogła być zrealizowana przy wsparciu
funduszy UE;
– tunel posadowiony na głebokości 16 metrów nie zakłóci stosunków
wodnych;
– dyrektor Topczewski powiedział, że planowana estakada przez
dolinę Rospudy miała kosztować 50 mln, a więc tunel byłby 10 razy
droższy.
Przedstawicieli organizacji ekologicznych niepokoją słowa o wcześniejszej budowie dojazdów do tunelu, a dopiero później samego tunelu. Oczywistym jest, że budowa tunelu jest bardziej skomplikowana i długotrwała i dlatego to od niej powinno się zacząć, by wszystkie elementy inwestycji zakończyć równocześnie. Zapowiedż rozpoczęcia inwestycji od dróg doprowadzających do tunelu rodzi obawy, czy władze w ogóle mają zamiar go budować. Kiedy okaże się, że na tunel nie będzie pieniędzy a drogi będą już gotowe, może nastąpić nacisk na budowanie jednak estakad.
Kontrowersje budzi też długość tunelu. Tunel o długości 1300 m (jak we wstępnej koncepcji) ochroni tylko samą dolinę Rospudy o szerokości 700 m, natomiast pozostała część Ostoi Augustowskiej o szerokości 3 km zostanie wycięta – i to w pierwszej kolejności.