Ul. Nadarzyńska
Budowa drogi rowerowej po północno-zachodniej stronie ulicy, w ramach planowanej modernizacji drogi wojewódzkiej nr 634. Wskazane byłoby wprowadzenie następujących zmian w projekcie firmy CGM Projekt:
– Na skrzyżowaniu z ul. Hallera dodanie łącznika rowerowego pomiędzy jezdnią główną a serwisową i osygnalizowanie go jako czwarty wlot skrzyżowania (wg projektu rowerzysta wyjeżdżający z Turowa w kierunku Warszawy musiałby jechać ok. 700 m jezdnią główną, zanim pojawi sie możliwość zjechania na drogę serwisową).
– Rezygnacja z prowadzenia drogi rowerowej wzdłuż jezdni serwisowej (odcinek od km 25+855 do km 26+560); zamiast tego lepiej wprowadzić elementy uspokojenia ruchu na ww. jezdni.
– Wprowadzenie przejazdu dla rowerów przez ul. Nadarzyńską na skrzyżowaniu z ul. Orląt Lwowskich i doprowadzenie drogi rowerowej do jezdni serwisowej po południowej stronie jezdni (wzdłuż ul. Orląt Lwowskich planowana jest droga rowerowa; z kolei doprowadzenie drogi rowerowej do drogi serwisowej umożliwi legalny dojazd rowerem do celów podróży również po drugiej stronie jezdni).
– Wprowadzenie przejazdu dla rowerów przez ul. Nadarzyńską również po południowej stronie skrzyżowania z ulicami Nadarzyn i Orzeszkowej (wydaje się, że w ul. Orzeszkowej kontynuacja drogi po stronie południowej, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, będzie znacznie łatwiejsza do zrealizowania) oraz powiązanie przejazdu ze zaślepianym zakończeniem ul. Wyspiańskiego.
– Wprowadzenie przejazdów dla rowerów przez ul. Nadarzyńską na skrzyżowaniu z ul. Orszagha / Bohaterów Ossowa; odsunięcie chodnika i drogi rowerowej od jezdni na wlocie ul. Orszagha z zapewnieniem miejsc akumulacji dla pieszych przed przejściami (wg projektu piesi oczekujący na przejście — zarówno przez ul. Orszagha jak i Nadarzyńską — blokowaliby drogę rowerową).
– Powiązanie drogi rowerowej wzdłuż ul. Nadarzyńskiej ze ślepymi zakończeniami ul. Nałkowskiego i ul. Asnyka w rejonie skrzyżowania z ul. Leśną.
– Zachowanie ciągłości nawierzchni i poziomu niwelety drogi rowerowej na zjazdach bramowych (zgodnie z art. 27 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym rowerzyści mają pierwszeństwo przed pojazdami przecinającymi ścieżkę poza jezdnią, a więc np. wyjeżdżającymi z posesji; przerywanie ciągłości nawierzchni drogi rowerowej na wjazdach stanowi sprzeczność pomiędzy rozwiązaniami geometrycznymi a organizacją ruchu, prowokując nieprzepisowe zachowania i powodując zagrożenie dla użytkowników drogi).
– Odsunięcie drogi rowerowej od wiat przystankowych, tak by zachować jej skrajnie.
Wprowadzenie tych zmian do projektu pozwoliłoby nie tylko na poprawę jakości trasy rowerowej w ul. Nadarzyńskiej, ale także znaczne obniżenie kosztów budowy całego systemu tras rowerowych na terenie gminy. W szczególności uwzględnienie w projekcie przejazdów dla rowerów przez ulicę Nadarzyńską (nawet z pewnym nadmiarem) byłoby znacznie tańsze niż późniejsza kosztowna przebudowa sygnalizacji świetlnych.