Inwestycje kolejowe do Regionalnego Planu Operacyjnego Mazowsza
Dzisiaj odbyło się spotkanie władz Polskich Linii Kolejowych SA z przedstawicielami samorządów województwa mazowieckiego, na którym kolejarze zaprezentowali swoje propozycje do włączenia do przygotowywanego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-13. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządzająca liniami kolejowymi, jest gotowa wyłożyć własne pieniądze na wkład własny do omawianych projektów. Od samorządowców oczekuje wprowadzenia ich do RPO. Na spotkaniu z udziałem wiceprezesa PKP PLK SA Zbigniewa Szafraskiego oraz Marszałka Województwa Mazowieckiego, Adama Struzika, przedstawiono listę potencjalnych inwestycji.
Polskie Linie Kolejowe zaproponowały włączenie do RPO projektów modernizacji następujących linii:
– Kutno – Płock: 29,4 km, 70 mln zł
– Warszawa Wileńska – Zielonka: 19,8 km, 33,5 mln zł
– Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki: 49,0 km, 78,5 mln zł
– Warszawa Zachodnia – Rembertów: 16,5 km, 28,0 mln zł
– Tłuszcz – Ostrołęka: 40,0 km, 70 mln zł
Razem: 280 mln zł.
Władzom Warszawy przedstawiono do uzgodnień propozycje następujących projektów aglomeracyjnych:
– Warszawa Zachodnia – Włochy: 6,6 km, 25 mln zł (wraz z budową przystanku Ursus Niedźwiadek i modernizacją torów stacji Pruszków);
– Warszawa Wschodnia – Otwock: 42,0 km, 200 mln zł (z przejazdami bezkolizyjnymi);
– Warszawa Gdańska – Warszawa Praga: 6,2 km, 15 mln zł (z modernizacją peronów);
Dodatkowo, ponieważ Koleje Mazowieckie wkrótce zamierzają uruchomić pociągi na trasie Legionowo – Zegrze i Legionowo – Wieliszew – Tłuszcz, istnieje możliwość modernizacji tych linii (koszt 8,3 mln zł).
Ponadto z funduszy unijnych na okres 2004-06 oraz z Programu Operacyjnego Środowisko na lata 2007-13 będą modernizowane linie:
– Warszawa – Łódź do 140-160 km/h oraz Warszawa – Gdynia do 160 – 200 km/h (obie inwestycje mają rozpocząć się w bieżącym roku)
– Warszawa – Radom do 160 km/h (z drugim torem pomiędzy Warką i Radomiem oraz odgałęzieniem do lotniska Okęcie)
– Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz
– być może też trasa do Lublina przez Mińsk Mazowiecki i Pilawę (z ominięciem Otwocka).
Marszałek województwa mazowieckiego, Adam Struzik zastrzegł, że projekty Polskich Linii Kolejowych będą konkurować z innymi i nie będą traktowane ulgowo. Jednocześnie Polskie Linie Kolejowe zapewniły, że są w stanie zapewnić wkład własny, a proszą samorządy nie o pieniądze, tylko o samo wpisanie zaproponowanych projektów do RPO.