Polski rząd wycofał się z przesunięcia środków z kolei na drogi
Według naszych nieoficjalnych informacji niewzruszone stanowisko organów wspólnotowych zmusiło polski rząd do wycofania wniosku o przesunięcie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 1,2 mld euro z sektora kolejowego na drogowy.
Choć decyzja nie została jeszcze publicznie ogłoszona, grupa Zielonych w Parlamencie Europejskim zamieściła już informację na swojej stronie:
www.greens-efa.eu/eu-cohesion-funds-back-on-track-4380.html
Mamy nadzieję, że pozostałe ponad trzy lata do końca okresu kwalifikowalności wydatków umożliwą zagospodarowanie tych środkow na nowe projekty. Powinny one mieć charakter rewitalizacji, co uprości czas przygotowania i realizacji, a także przyniesie szybko znaczące efekty w postaci skrócenia czasów jazdy. Naszym zdaniem w pierwszej kolejności należy rozważyć rewitalizacje linii:
– Głogów – Zielona Góra – Rzepin (tzw. Nadodrzanka),
– Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra,
– Koniecpol – Częstochowa – Lubliniec – Opole (skrócenie czasu jazdy Warszawa – Wrocław do poniżej 4 godzin)
– Starachowice – Sandomierz – Ocice (przywrócenie relacji Warszawa – Rzeszów z czasem jazdy ok. 4 godzin).
Informację o przesunięciu środków ogłosił premier Donald Tusk w styczniu biezacego roku jako już podjętą i przesądzoną. Jednak z przesłaniem wniosku o zgodę Komisji Europejskiej zwlekano niemal pół roku – aż do ostatnich dni czerwca. Prawdopodobnie czekano na objęcie przez Polskę prezydencji w Unii.
Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do tej decyzji, w szczególności:
– organizacjom, które poparły przygotowany przez Zielone Mazowsze apel do Komisji Europejskiej [zobacz >>>];
– Dr. Andrzejowi Kassenbergowi i dr. Grzegorzowi Kostrzewie-Zorbasowi za pomoc i cenne uwagi;
– Marcinowi Harembskiemu za tłumaczenie na angielski;
– Trevorowi Garrodovi, przewodniczącemu Europejskiej Federacji Pasażerów za nagłośnienie w Unii;
– Europosłowi Michaelowi Cramerowi i innym posłom frakcji Zielonych za podjęcie intensywnych i systematycznych działań;
– Brianowi Simpsonowi, przewodniczącemu Komisji Transportu i Turystyki PE, posłom Komisji oraz Siimowi Kallasowi, wiceprzewodniczącemu Komisji Europejskiej odpowiedzialnemu za transport – za zdecydowaną postawę na straży polityk UE.