Plebiscyt na projekty kolejowe – Kolej 2022
Centrum Zrównoważonego Transportu zaprasza do udziału w internetowym plebiscycie na projekty kolejowe do nowych Regionalnych Programów Operacyjnych 2014-20 w ramach projektu Kolej 2022.
Obecnie trwa negocjowanie z Komisją Europejską ostatecznego kształtu Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Większość województw uzyskało znacznie więcej środków niż w okresie 2007-13. Komisja Europejska zastrzegła, aby na kolej było aż o 80% więcej niż dotychczas. Zdaniem CZT należy rozpocząć publiczną dyskusję w regionach nad przeznaczeniem tych środków.
Dlatego też Centrum Zrównoważonego Transportu uruchomiło plebiscyt na projekty kolejowe do RPO poszczególnych województw. Celem jest wsparcie samorządów w zidentyfikowaniu możliwych do realizacji projektów kolejowych i wysondowaniu ich poparcia społecznego. Każdy może zgłosić własny projekt oraz wziąć udział w głosowaniu.
Efektem plebiscytu będą listy rankingowe dla każdego województwa, szeregujące proponowane projekty według liczby uzyskanych głosów. Mamy nadzieję, że będą one służyły pomocą władzom województw przy decydowaniu o przeznaczeniu środków z RPO.
Plebiscyt odbywa się w internecie, na stronie
www.kolej2022.pl
. Jeszcze dzisiaj można zgłaszać propozycje dodatkowych projektów do uwzględnienia w głosowaniu, a głosować będzie można w okresie od 5 do 20 listopada.
W witrynie Kolej2022 można także zapoznać się z dotychczasową korespondencją pomiędzy urzędami marszałkowskimi spółką PKP PLK na temat uzgodnienia projektów do realizacji z nowych RPO.
Plebiscyt jest elementem projektu Kolej 2022, realizowanym przez CZT z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Celem projektu jest odpowiedź na pytanie: jaka ma być kolej w Polsce w 2022 roku, kiedy zakończą się inwestycje z perspektywy unijnej 2014-2020? CZT chciałoby, aby dzięki funduszom unijnym stan kolei w Polsce poprawił się do poziomu innych krajów regionu. Celem powinien być wzrost udziału kolei w przewozach pasażerskich w Polsce z obecnych 4,8% do ok. 10% – średniej obecnego poziomu pozostałych krajów Europy Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry, Austria).