Projekt uchwały rowerowej dla Ochoty
Uchwała
Nr … Rady Dzielnicy Warszawa-Ochota z dnia … w sprawie tworzenia warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej w Dzielnicy Warszawa-Ochota [projekt]
1.
Uznaje się za niezbędne podejmowanie działań na rzecz tworzenia
dogodnych warunków dla komunikacji rowerowej i jej popularyzacji na
terenie Dzielnicy.
2.
Ustala się program budowy dróg rowerowych na terenie Dzielnicy na
lata 2004-2006 określony harmonogramem stanowiącym załącznik nr 1 do Uchwały.
3.
Dla realizowanych przez Dzielnice dróg rowerowych przyjmuje się Standardy
Projektowe w brzmieniu załącznika nr 2 do Uchwały.
4.
Zobowiązuje się Zarząd Dzielnicy do tworzenia w szkołach i
obiektach sportowych warunków do bezpiecznego przechowywania rowerów.
5.
Zobowiązuje się Zarząd Dzielnicy do nawiązania współpracy z Policją
i Strażą Miejską w celu utworzenia rowerowych patrolów na trasach
rowerowych oraz w parkach i osiedlach mieszkaniowych.
6.
Zobowiązuje się Zarząd Dzielnicy do uwzględniania w miejscowych
planach zagospodarowania przestrzennego dróg dla rowerów, a także
uzupełnienia planów nie zapewniających warunków dla ruchu rowerowego.
7.
Realizacja zadań, określonych w par. 1-6, powinna się odbywać w
konsultacji z przedstawicielami środowisk promujących ruch rowerowy.
8.
Protokół imiennego głosowania stanowi załącznik Nr 3 do Uchwały.
9.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Dzielnicy.
10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik nr 1
do uchwały Rady Dzielnicy Warszawa-Ochota nr … z dnia …
HARMONOGRAM BUDOWY SIECI TRAS ROWEROWYCH W DZIELNICY
WARSZAWA-OCHOTA na lata 2004-2006
I. Elementy tras rowerowych
Wyróżnia się poniższe elementy tras rowerowych o następujących
szacunkowych kosztach jednostkowych:
– budowa wydzielonej drogi dla rowerów zgodnie ze standardami
określonymi w załączniku nr 2: 200,000 – 250,000 zł/km;
– adaptacja istniejącego chodnika lub alei parkowej poprzez
wydzielenie ścieżki lub oznakowanie jako ciągu pieszo-rowerowego,
obniżenie krawężników, wyznaczenie przejazdów przez skrzyżowania,
podniesienie przejazdów przez ulice lokalne do poziomu chodnika:
20,000 – 50,000 zł/km;
– uspokojenie ruchu na ulicy lokalnej w sposób przyjazny dla ruchu
rowerów: 20,000 – 30,000 zł/km.
II. Strefy ograniczonej prędkości
Strefy ograniczonej prędkości („tempo 30 km/h”) stanowią integralną
część projektu układu tras rowerowych i będą tworzone równolegle z
budową wydzielonych dróg rowerowych.
– W strefach ograniczonej prędkości komunikacja rowerowa jest
traktowana w sposób równoprawny lub uprzywilejowany na jezdniach.
– Na ulicach jednokierunkowych w strefach ograniczonej prędkości
dopuszcza się stosowanie tzw. kontrapasów do ruchu rowerów pod prąd.
– Strefy ograniczonej prędkości będą projektowane i finansowane ze
środków Dzielnicy przeznaczonych na budowę i remonty dróg.
III. Przebieg i sposób realizacji tras
Trasa 1. Żwirki i Wigury – Uniwersytecka – Pl. Narutowicza
a. budowa wydzielonej drogi dla rowerów po stronie zachodniej
ul. Żwirki i Wigury od granicy dzielnicy do ul. Miecznikowej;
b. uspokojenie ruchu na ul. Uniwersyteckiej i Akademickiej.
Trasa 2. Wawelska – Grzymały
a. adaptacja chodników po północnej stronie ul. Wawelskiej i Grzymały
od Al. Niepodległości do Al. Jerozolimskich, budowa wydzielonej
ścieżki w rejonie Hali Kopińskiej;
b. adaptacja chodników po południowej stronie ul. Wawelskiej od
Al. Niepodległości do Żwirki i Wigury;
c. adaptacja chodnika po południowej stronie ul. Wawelskiej na
odcinku od ul. Pasteura do Grójeckiej.
Trasa 3. Grójecka
a. uwzględnienie wydzielonych dróg dla rowerów po obu stronach
ul. Grójeckiej w projektach modernizacji tej ulicy, remontów
chodników;
b. tymczasowa adaptacja chodnika po stronie wschodniej na odcinku od
pl. Narutowicza do pl. Zawiszy;
c. tymczasowa adaptacja chodnika po stronie zachodniej na odcinku od
ul. Opaczewskiej do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.;
d. uspokojenie ruchu na ul. Pasteura.
Trasa 4. Pole Mokotowskie – Banacha – Bitwy Warszawskiej
a. oznakowanie głównej alei Pola Mokotowskiego od kładki nad
al. Niepodległości do istniejącej ścieżki rowerowej jako ciągu
pieszo-rowerowego;
b. budowa wydzielonej drogi dla rowerów w ciągu ul. Banacha – Bitwy
Warszawskiej 1920 r.;
c. przebudowa przejścia podziemnego pod Rondem Zesłańców Syberyjskich;
d. adaptacja podjazdu pod Dworzec Zachodni i koło torów kolejowych.
Trasa 5. Al. Jerozolimskie – Pl. Zawiszy – Nowogrodzka
a. budowa wydzielonych dróg dla rowerów po obu stronach
Al. Jerozolimskich w ramach modernizacji tej ulicy;
b. uspokojenie ruchu na ul. Nowogrodzkiej.
Trasa 6. Nowickiego – Dickensa – Drawska / Bohaterów Września
a. budowa ścieżki w parku wzdłuż ul. Nowickiego, z częściowym
wykorzystaniem istniejących alejek oraz ewentualnie jezdni
ul. Wiślickiej;
b. budowa wydzielonej drogi dla rowerów po północnej stronie
ul. Dickensa i dalej do alei w Parku Szczęśliwickim;
c. oznakowanie wybranych alei w Parku Szczęśliwickim;
d. adaptacja drogi pożarowej na przedłużeniu ul. Bohaterów Września;
e. uspokojenie ruchu na ul. Bohaterów Września.
Trasa 7. Al. Niepodległości
a. budowa wydzielonej drogi dla rowerów w parku Pole Mokotowskie
równolegle do Al. Niepodległości od ul. Wawelskiej do ul. Banacha;
Trasa 8. Miecznikowa – Winnicka – Częstochowska – Szujskiego –
Dworzec Zachodni
a. uspokojenie ruchu na ul. Miecznikowej, Winnickiej, Częstochowskiej
i Szujskiego;
b. budowa krótkiego łącznika ścieżki w parku przy ul. Miecznikowej;
c. adaptacja chodnika i oznakowanie przejazdu przy przystanku ZTM
kino Ochota;
d. poszerzenie chodnika w parku od ul. Szujskiego do Dworca
Zachodniego;
e. przebudowa wyjść z przejścia podziemnego pod Al. Jerozolimskimi
k. Dworca Zachodniego.
f. opcjonalnie: przywrócenie dwukierunkowej organizacji ruchu lub
wytyczenie kontrapasu na ul. Częstochowskiej między Szczęśliwicką a
Białobrzeską.
IV. Harmonogram budowy z podziałem na lata
ulica | trasa | odcinek | inwestycja | dług. w m |
---|---|---|---|---|
ROK 2004 | 7700 | |||
Żwirki i Wigury | 1 | wiadukt nad torami kol. – Miecznikowa | budowa ścieżki | 2200 |
Uniwersytecka – Akademicka | 1 | Wawelska – pl. Narutowicza | uspokojenie ruchu | 400 |
Grójecka | 3 | pl. Narutowicza – pl. Zawiszy | adaptacja chodnika | 700 |
Wawelska – N | 2 | Al. Niepodległości – Grójecka | adaptacja chodnika | 1600 |
Wawelska – S | 2 | Al. Niepodległości – Żwirki i Wigury | adaptacja chodnika | 1100 |
Grzymały | 2 | Grójecka – Al. Jerozolimskie | adaptacja chodnika | 700 |
Pole Mokotowskie | 4 | Al. Niepodległości – Żwirki i Wigury | oznakowanie alei | 1000 |
ROK 2005 | 4500 | |||
Banacha – Bitwy Warszawskiej | 4 | Żwirki i Wigury – rondo Zesłańców | budowa ścieżki | 2000 |
rondo Zesłanców | 4 | przejście podziemne | przebudowa wyjścia | 50 |
Pasteura | 3 | Banacha – Grójecka | uspokojenie ruchu | 600 |
Miecznikowa – Winnicka – Częstochowska – Szujskiego | 8 | Żwirki i Wigury – Dworzec Zachodni | uspokojenie ruchu / adaptacja / budowa | 1800 |
Dworzec Zachodni | 8 | przejście podziemne | przebudowa wyjść | 50 |
ROK 2006 | 5200 | |||
Nowickiego – Dickensa | 6 | Żwirki i Wigury – Park Szczęśliwicki | budowa ścieżki | 1700 |
Park Szczęśliwicki | 6 | Dickensa – Włodarzewska | oznakowanie alei | 1000 |
Bohaterów Września | 6 | Park Szczęśliwicki – Al. Jerozolimskie | uspokojenie ruchu / adaptacja d. poż. | 900 |
Al. Niepodległości | 7 | Wawelska – Batorego | budowa ścieżki | 700 |
Nowogrodzka | 5 | Pl. Zawiszy – Al. Niepodległości | uspokojenie ruchu | 900 |
RAZEM 2004-2006 | 17400 |