Uwagi do Koncepcji rozwiązania ruchu rowerowego i pieszego w Dzielnicy Żoliborz
Uwagi do Koncepcji rozwiązania ruchu rowerowego i pieszego w Dzielnicy Żoliborz
przesłane do Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy 19 lutego 2016 r.
Uwagi ogólne
Nawiązując do informacji o konsultacjach projektu: Koncepcja rozwiązania ruchu rowerowego i pieszego w Dzielnicy Żoliborz w związku z projektami zgłoszonymi do budżetu partycypacyjnego wraz z analizą ruchu
, cieszę się, że taka koncepcja powstała. Równocześnie mam nadzieję, że będzie ona realizowana efektywniej niż wcześniejsze koncepcja dla Śródmieścia czy Pragi. Podstawowym postulatem względem opracowania jest zatem uzupełnienie go o harmonogram realizacji.
Wbrew tytułowi, w koncepcji brakuje również rozwinięcia tematu ruchu pieszego. W obecnej formie temat ten traktowany jest pobieżnie, jako miejscowe uzupełnienie kwestii związanych z ruchem rowerowym. W opracowaniu brak szerszego audytu infrastruktury pieszej, np. mapy jakości stanów chodników, występowania przedeptów itp. Brakuje też bardziej szczegółowych rekomendacji, w tym mapy proponowanych rozwiązań dla ruchu pieszego – z uwzględnieniem ciągów/tras pieszych, niekoniecznie tożsamych z ulicami, jak też sposobów poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.
Koncepcja powinna przewidywać dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na wszystkich ulicach jednokierunkowych objętych opracowaniem. Ewentualny brak takiego rozwiązania na poszczególnych ulicach powinien być szczegółowo uzasadniony (takim uzasadnieniem nie jest brak potrzeby dostosowania ulicy do potrzeb ruchu rowerowego
).
Ulice o charakterze osiedlowym, gdzie brakuje miejsca na zapewnienie miejsc do parkowania i chodników o adekwatnych parametrach, powinny być przekształcane w strefy zamieszkania. W strefach zamieszkania, wszyscy uczestnicy ruchu powinni mieć możliwość wygodnego korzystania z tej samej przestrzeni, przy zastosowaniu rozwiązań zapewniających nierozwijanie nadmiernych prędkości przez użytkowników samochodów. Takie rozwiązanie są obecnie wdrażane np. w Łodzi w ramach różnych wariantów „woonerfów”, opisanych w publikacji Zielonego Mazowsza pt. Bezpieczna i zrównoważona mobilność. Sposoby na usprawnienie ruchu w mieście [zobacz >>>].
Należy uszczegółowić proponowane rozwiązania w zakresie uporządkowania parkowania. Szczególny nacisk należy przy tym położyć na eliminowanie parkowania na chodnikach – przez przenoszenie go na jezdnię lub tworzenie stref zamieszkania. Dodatkowe miejsce na jezdni może zostać wygospodarowane poprzez przekształcenie ulic dwukierunkowych w jednokierunkowych (z dwukierunkowym ruchem rowerowym).
Poniżej przesyłam uwagi szczegółowe do projektu koncepcji. W załączeniu przesyłam ich uzupełnienie oraz ilustrację w formie graficznej.
Uwagi szczegółowe
Ad 1.2 Przegląd dokumentów strategicznych i wytycznych
a) Projekty zgłoszone w ramach budżetu partycypacyjnego w latach 2014, 2015 i 2016 dotyczące analizowanego obszaru
Pominięto projekty: Likwidacja zatok autobusowych w ul. Mickiewicza…
oraz Dostosowanie przystanków przy przychodni na Szajnochy dla niepełnosprawnych i wózków przez zabudowę nieprzepisowo krótkich zatok
poprawiające warunki ruchu pieszego na ul. Mickiewicza. Brak też jakichkolwiek projektów zgłoszonych w 2016 r., choć są dalej wymienione w części 2.4.
Ad 1.3 Inwentaryzacja.
Rys. 4. Klasyfikacja dróg w dzielnicy Żoliborz
powołuje się na SUiKZP m. st. Warszawy, ale jest z nim sprzeczny:
– ul. Mickiewicza została przedstawiona jako droga klasy G, podczas gdy wg SUiKZP ma klasę Z;
– ul. Słowackiego na odc. plac Wilsona – Popiełuszki: została przedstawiona jako droga klasy G, podczas gdy wg SUiKZP ma klasę L;
– ul. Gdańska została przedstawiona jako droga klasy Z, podczas gdy wg SUiKZP ma klasę L.
Błędne przypisanie klas dróg powtarza się później w części 2 opracowania.
Rys. 6. Kwalifikacja odcinków ulic w dzielnicy Żoliborz
– błędnie zakwalifikowano np. ul. Tołwińskiego brak konieczności przystosowania na potrzeby ruchu rowerowego
– występuje potrzeba wprowadzenia kontraruchu rowerowego, na co wskazywano w jednym ze zgłoszonych i wyżej wymienionych projektów.
Ad 2.1. Sieć podstawowa
Rys. 15 – proponuję:
– przeniesienie ul. Potockiej z sieci podstawowej do uzupełniającej ze względu na wąski pas drogowy, a w konsekwencji połączenie korytarzy IV i IX w jeden (Żelazowska – Włościańska – Słowackiego);
– korektę korytarzy XIa i XIb (patrz niżej).
Ad 2.1.2 Korytarz II – Broniewskiego – Jana Pawła II
Konieczne wykonanie przejazdów dla rowerzystów na skrzyżowaniu z ul. Elbląską w celu powiązania z istniejącą drogą dla rowerów w ul. Elbląskiej. Docelowo droga dla rowerów wzdłuż ul. Broniewskiego powinna zostać wykonana także po południowej stronie ulicy na całej jej długości.
Brakuje również przejścia dla pieszych przez ulicę Broniewskiego przy posesji nr 21.
Ad 2.1.3 Korytarz III – Kolektorska – Popiełuszki
W obrębie Parku Kaskada występują nienormatywne spadki i szerokości pochylni obok schodów, co wymaga przebudowy. Na ulicy Popiełuszki wskazane byłoby wyznaczenie pasów rowerowych zamiast likwidacji zieleni na rzecz drogi dla rowerów (tym bardziej, że w niektórych częściach ulicy brakuje miejsca na wydzieloną DDR).
Ad 2.1.4.1 Słowackiego
Niedopuszczalne jest prowadzenie pasa rowerowego bezpośrednio przy pasie postojowym o szerokości 2,0 m – we wszystkich wariantach należy przewidzieć opaskę bezpieczeństwa.
Ad 2.1.5.1.2 Mickiewicza odc. Potocka – plac Wilsona
Błędnie podano szerokość każdej z jezdni jako 6,4 m – wynosi ona ok. 7 m, tylko w rejonie przystanków tramwajowych występuje przewężenie w związku z szerokością peronów przystankowych.
Warunki ruchu pieszego powinny zostać poprawione przez likwidację zatok i zwężenie jezdni przy przejściach dla pieszych.
Ad 2.1.5.1.3 i 2.1.5.1.4 Mickiewicza odc. Plac Wilsona – plac Inwalidów oraz plac Inwalidów – Zajączka
Na jakiej podstawie stwierdzono, że odcinek jest w standardzie drogi klasy G
? Podstawowym parametrem klasy funkcjonalnej drogi jest gęstość skrzyżowań, a ul. Mickiewicza z trudem spełnia standardy klasy Z w tym zakresie.
O ile budowa wydzielonej drogi dla rowerów rozwiązuje problem ruchu rowerowego wzdłuż korytarza ul. Mickiewicza, to założeniem konsultowanego dokumentu jest również poprawa warunków ruchu pieszego. Na ww. odcinku dwa z istniejących przejść dla pieszych (przy Mierosławskiego i Zajączka) nie spełniają obowiązujących warunków technicznych dla dróg publicznych (brak azylu na przejściu przez 4 pasy ruchu). Ma to znaczenie także dla poprzecznych połączeń rowerowych. Wprowadzenie azylów na przejściach będzie konieczne także w wariancie budowy drogi dla rowerów. Wiąże się z tym ograniczenie liczby pasów ruchu, ale z drugiej strony możliwość wprowadzenia pasów postojowych na odcinkach między skrzyżowaniami.
Ad 2.1.5.1.5 Plac Inwalidów
Pasy rowerowe na owalnej jezdni wokół placu nie powinny być rozwiązaniem rekomendowanym ze względu na możliwość schowania się rowerzysty w martwym polu pojazdu skręcającego w prawo (w szczególności większych pojazdów – po jezdni zachodniej kursuje autobus linii 205). Lepszym rozwiązaniem byłoby przeniesienie parkowania w maksymalnym stopniu na jezdnię i wykonanie sierżantów rowerowych (znak P-27) w osi pasa ruchu.
Wskazane jest utworzenie nowego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez ul. Mickiewicza w osi al. Wojska Polskiego. Pozwoliłoby to na wytworzenie ciągu spacerowego w pasie dzielącym al. WP oraz skrócenie drogi pieszych i rowerzystów poruszających się wzdłuż al. WP o ok. 100 m.
Ad 2.1.6.1 Gwiaździsta
Pasy rowerowe w ciągu ul. Gwiaździstej nie są konieczne. Lepszym sposobem zagospodarowania przewymiarowanej jezdni byłoby uporządkowanie parkowania poprzez wyznaczenie odcinków pasów postojowych (obecnie parkowanie odbywa się chaotycznie, częściowo na jezdni, częściowo w zatokach, częściowo na przyległych trawnikach). Wprowadzenie pasów postojowych na jezdni częściowo uspokoi ruch i pozwoli rowerzystom poruszać się bezpiecznie na zasadach ogólnych. Osoby mniej pewnie czujące się na jezdni i tak będą korzystać z równoległej drogi dla rowerów wzdłuż Wisłostrady lub alejek w parku Kępa Potocka.
Proponowane uzupełnienia: wykonanie brakującego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu z ul. Promyka oraz korekta niefunkcjonalnego układu dróg rowerowych w rejonie tego skrzyżowania (włączenie drogi dla rowerów jako dodatkowy wlot skrzyżowania zamiast prowadzenia przez 2 przejazdy, wyprostowanie przebiegu między Promyka a Krasińskiego).
Ad 2.1.7 Korytarz VII – Wybrzeże Gdyńskie
Wydzielone drogi dla rowerów powinny znaleźć się po obu stronach Wisłostrady z uwagi na nieliczne możliwości jej wygodnego przekroczenia.
Ad 2.1.9.1 Włościańska
Na mapie (rys. 6) oznaczona całą ulice Włościańską jako objętą analizą, jednak w części 2 opracowano jedynie odcinek od Żelazowskiej do Słowackiego.
Konieczna korekta niefunkcjonalnego podłączenia trasy z kładki nad trasą AK w ul. Braci Załuskich (np. wyznaczenie dodatkowego przejazdu lub przebudowa na 4. wlot skrzyżowania).
Ad 2.1.9.3.1 Potocka odc. Słowackiego – Mickiewicza
Na rysunku pokazano pasy ruchu dla rowerów o szerokości 1,25 m, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami i niebezpieczne. Proponowane pasy rowerowe kosztem przeniesienia parkowania na zieleniec nie są konieczne – przy jeździe w dół rowery rozwijają na ul. Potockiej prędkości porównywalnej z samochodami, przy jeździe w górę można rozważyć alternatywę ul. Bieniewicką (mniejsze pochylenie podłużne). Na ul. Potockiej można dodatkowo zastosować uspokojenie ruchu.
Ad 2.1.9.3.2 Potocka odc. Mickiewicza – Gwiaździsta
Zamiast poszerzenia jezdni na potrzeby pasów rowerowych, powinna zostać wybudowana droga dla rowerów po stronie północnej jezdni, z dodatkowym wlotem na wysokości basenu.
Ad 2.1.12 Korytarz XIa – Rydygiera – Wojska Polskiego
Proponuję wydłużenie korytarza rowerowego do Wisłostrady w następujący sposób:
– plac Inwalidów – preferowany przejazd przez środek jak w 2.1.5.1.5
– al. WP, odc. plac Inwalidów – Mierosławskiego – ruch na zasadach ogólnych jezdnią, włączenie tego odcinka al. WP do strefy Tempo 30;
– park Fosa Cytadeli od al. WP do ul. Jeziorańskiego – poszerzenie alejki na górnej krawędzi fosy do parametrów ciągu pieszo-rowerowego, wyniesienie przejścia i przejazdu przez ul. Dymińską, utwardzenie odcinka obecnie błotnistego;
– ul. Jeziorańskiego – ruch na zasadach ogólnych jezdnią, połączenie z korytarzem XIb.
Ad 2.1.13 Korytarz XIb – Rydygiera – Kokarda – Zajączka – Krajewskiego
Proponowana korekta przebiegu korytarza: Rydygiera – pętla pod wiaduktem Mickiewicza – prowizoryczne dowiązanie do ulicy Dymińskiej (docelowo bezpośrednio wzdłuż torów) – Krajewskiego. Umożliwi to bezkolizyjny przejazd pod wiaduktem ul. Mickiewicza i podniesie standard korytarza (zgodnie z pkt 2.1.13.2.1 ze względu na ograniczoną przestrzeń brak możliwości spójnego rozwiązania ruchu rowerowego, problematyczne będzie też rozwiązanie skrzyżowania ul. Zajączka i Mickiewicza). W wariancie prowizorycznym konieczna jest tylko budowa ok. 80 mb łącznika rowerowego od zawrotki ul. Rydygiera pod wiaduktem ul. Mickiewicza do ślepego zakończenia ul. Dymińskiej.
Ad 2.1.13.1 ul. Krajewskiego, odcinek Dymińska – Jeziorańskiego
Zamiast poszerzania jezdni/przestrzeni przeznaczonej dla samochodów, należy rozważyć przeznaczenie dla rowerzystów pasów równej nawierzchni w ramach pasa ruchu ogólnego, z zachowaniem parkowania na jezdni.
Ad 2.1.14 plac Wilsona
Nieuwzględnienie w koncepcji rozwiązań dotyczących placu Wilsona oznaczać będzie przyjęcie jako założenie pozostawienie dziury w środku planowanej sieci.
Ad 2.2 Sieć uzupełniająca
Ad 2.2.5 Braci Załuskich
Konieczna korekta niefunkcjonalnych połączeń z wydzielonym drogami dla rowerów: zjazd z kładki nad trasą AK i w parku Sady Żoliborskie.
Ad 2.2.13 Jaśkiewicza
Należy przywrócić chodnika po zachodniej stronie ulicy pieszym. Obecnie jest zajęty przez wyznaczone niezgodnie z przepisami miejsca postojowe.
Załącznik graficzny
Proponowane zmiany w Koncepcji rozwiązania ruchu rowerowego i pieszego w Dzielnicy Żoliborz przedstawionej do konsultacji społecznych.
Zobacz także
Informacja o konsultacjach i treść konsultowanego dokumentu:
konsultacje.um.warszawa.pl/konsultacja/rowerem-i-pieszo-po-zoliborzu