Z Komisją Europejską o bezpieczeństwie ruchu
13 października 2008 Zielone Mazowsze uczestniczyło w konferencji Road Safety Day zorganizowanej przez Komisję Europejską. Konferencja miała miejsce w nowym Łuku Triumfalnym w paryskiej dzielnicy La Defense.
Konferencję otworzyli komisarze europejscy – Antonio Tajani i Jacques Barrot oraz sekretarz Dominique Bussereau.
Antonio Tajani oznajmił, ze naszym wspólnym celem powinno być ocalenie jak największej liczby istot ludzkich oraz że każdy z nas, odchodząc na emeryturę powinien mieć świadomość, że jego działania ocaliły chociaż jedno życie ludzkie.
Jacques Barrot zaapelował do wszystkich instytucji, aby współpracowały z organizacjami pozarządowymi, gdyż umożliwia to znalezienie najlepszych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo.
Tajani zaznaczył, że docenia działania wielu krajów, które doprowadziły do znacznej redukcji liczby ofiar wypadków. Niestety jest bardzo zaniepokojony wynikami niektórych krajów, gdzie liczba wypadków wzrosła (Polska, Słowenia, Litwa, Słowacja, Rumunia). W związku z tym Komisja Europejska zapowiada zdecydowane działania. Jako główne spośród nich wymieniono obowiązkowe audyty bezpieczeństwa przed, w trakcie i po inwestycji (dyrektywa w tej sprawie znajduje się w trakcie legalizacji) oraz wprowadzenie planów działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego począwszy od 2011 roku.
Konsul Dominique Bussereau podkreśliła, że koszty wypadków drogowych wynoszą 2% PKB Unii Europejskiej.
Francja liderem
Nie przypadkowo Francja została wybrana na gospodarza konferencji. Jest ona europejskim liderem w ograniczeniu liczby wypadków. W latach 2001 – 2007 liczba ofiar spadła o 45%. Kwestią bezpieczeństwa drogowego we Francji zajmuje się bezpośrednio rząd oraz prezydent. Prezydent Sarkozy uczynił Michele Merci (dyrektor biura bezpieczeństwa drogowego we Francji) odpowiedzialną za realizację celu, jakim jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków do 2012 roku do poziomu poniżej 3000 ofiar śmiertelnych rocznie.
Michele Merci podkreśliła, że osiągniecie 45% zmniejszenia liczby ofiar nie byłoby możliwe bez współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Dokładne badania wykazały, że prawie 75% uratowanych istnień ludzkich jest zasługą innego podejścia do planowania infrastruktury. Pozostałe 25% to głównie zasługa masowej instalacji fotoradarów we Francji.
Michele Merci stwierdziła, że kluczowe jest odpowiednie projektowanie infrastruktury i odpowiednie przemyślenie kwestii projektu. Przykładowo to, że na skrzyżowaniu znajdują się światła dla pieszych wcale nie gwarantuje pełni bezpieczeństwa, gdyż osoba może się zagapić i wejść na czerwonym świetle. Szczególnie dotyczy to osób starszych i dzieci.
We Francji głównym rozwiązaniem przyczyniającym się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków są obecnie strefy ruchu uspokojonego do 30 km/h. Docelowo zakłada się redukcję liczby wypadków prawie do zera dzięki tzw. strefom spotkań. Strefy ruchu uspokojonego oraz strefy spotkań zostaną zapisane w centralnym akcie prawnym, aby mogły być łatwiej wdrażane przez francuskie samorządy.
Strefy spotkań
Obok dobrze już znanych w Europie stref ruchu uspokojonego 30 km/h (których elementem są np. wyniesione przejścia dla pieszych [zobacz >>>]), na konferencji zaprezentowano „strefy spotkań” z dopuszczalną maksymalną prędkością poruszania się 20 km/h. Strefy spotkań to „niesegregowane” strefy miejskie, w których we wspólnej przestrzeni odbywa się ruch pieszych, samochodów i rowerzystów.
Strefy spotkań są nową koncepcją miejską, której założeniem jest brak rozdzielenia jezdni od chodnika (100% pasa drogowego jest z tej samej nawierzchni – brak wizualnego oddzielenia!) połączony z dopuszczeniem pieszych do poruszania się po całym obszarze razem z samochodami (brak jakiejkolwiek segregacji). W strefach zakazane jest stosowanie jakichkolwiek pionowych bądź poziomych znaków drogowych, poza oznaczeniem strefy oraz poziomym znakiem ograniczenia szybkości do 20 km/h. W strefach tych stosuje się zieleń oraz małą architekturę uliczną (np. ławki, słupki), aby uniemożliwić parkowanie samochodów np. przy budynkach.
Zgodnie z założeniami francuskiej polityki, strefy spotkań są kluczowym punktem w Strategii Zero, która zakłada, że nie będzie już śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Rozwiązania, jakimi są strefy ruchu uspokojonego oraz strefy wspólne mają zostać zastosowane na wszystkich ulicach obszarów mieszkalnych.
Pascale Buch z Francji przedstawiła eksperymentalne strefy tego typu, które powstały w latach 90-tych we Francji. Ich wprowadzenie umożliwiło ograniczenie liczby wypadków do zera.
Ten fakt potwierdzili również przedstawiciele miast Goeteborg i Bohmte (w mieście Bohmte taka strefa została zastosowana na ulicy, którą przemieszcza się 12 tysięcy samochodów dziennie).
Warto również podkreślić, że projektowanie stref wspólnych i uspokojonego ruchu zwiększa estetykę ulic oraz, co zadziwiające, często upłynnia ruch.
Burmistrz Bohmte podkreślił, że koncepcja wspólnej przestrzeni jest tak naprawdę powrotem do przeszłości, kiedy to ulice były przeznaczone dla wszystkich i nie było żadnej segregacji, ani wydzielonego chodnika.
Niepełnosprawni
Michele Merci stwierdziła, że chaotyczne parkowanie na ulicach negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. Dodatkowo Jill Allen-King reprezentująca osoby niepełnosprawne zwróciła uwagę, że przykładowo w Wielkiej Brytanii jest aż 31000 osób niemych i naszym celem powinno być umożliwienie również im możliwości swobodnego poruszania się. Przedstawiła przykład osoby niewidomej, która zginęła po wpadnięciu na samochód zaparkowany na chodniku.
Zwrócono uwagę na fakt, że duża liczba osób niepełnosprawnych ginie lub odnosi obrażenia w wypadkach na drodze bez udziału pojazdu, który znajduje się w ruchu. Tego rodzaju zdarzenia nie są ujmowane w statystykach bezpieczeństwa.
Rowerzyści
Sekretarz ECF – Bernhard Ensink zwrócił uwagę na fakt, że istnieje wyraźna korelacja pomiędzy liczbą osób poruszających się rowerem, a liczbą osób, które giną w wypadkach drogowych. W krajach, w których poruszanie się rowerem jest powszechne, takich jak Dania lub Holandia, poziom liczby wypadków należy do najniższych w Europie.
Nowe wyzwania
Podczas konferencji zwrócono również uwagę na nowe wyzwania stojące przed miastami, czyli:
– gwałtowny wzrost liczby osób poruszających się na rolkach;
– masowe wprowadzenie samochodów elektrycznych, które przez to, że są bardzo ciche, nie są zauważalne przez innych uczestników ruchu i powodują większą liczbę wypadków.
Burmistrz Kopenhagi wygłosił również apel do Komisji Europejskiej, aby zatamowała wjeżdżanie do miast europejskich ponad 40 tonowych ciężarówek.
Praktyka
W Paryżu, na każdym kroku widać efekty nowej polityki…
..podwyższone przejścia dla pieszych…
..uporządkowane parkowanie….
…oraz dopuszczenie jazdy rowerów pod prąd na prawie wszystkich ulicach jednokierunkowych, nawet na takich gdzie jest bardzo mało miejsca.
Eko-powrót
Mało kto wie jak z Paryża do Warszawy przejechać tanio i zarazem ekologicznie w ciągu jednego dnia. Stało się to możliwe dzięki uruchomieniu kolejnych odcinków linii wielkich prędkości. Podróż przebiega następująco: wyjazd rano z Paryża pociągiem ICE, przesiadka w Manheim lub Frankfurcie do zsynchronizowanego pociągu ICE do Berlina,gdzie mamy godzinę na rozejrzenie się po okolicy przed odjazdem popołudniowego Berlin-Warszawa Express.
Bilet Paryż – Berlin możemy kupić online na stronie bahn.de w cenie od 29 euro (od 49 euro w I klasie). Bilet Berlin-Warszawa kupujemy w kasie PKP (cena od 19 euro). Podane ceny dotyczą promocji i aby z nich skorzystać bilet należy kupić 1 do 2 miesięcy przed podróżą.