Trasa Chełmońskiego – Konińska – Opieńskiego
Wstęp
Niniejsza trasa została opracowana jako odpowiedź na powtarzające się postulaty budowy drogi dla rowerów w ul. Bohaterów Warszawy, która to droga według naszej oceny byłaby bardziej niebezpieczna niż ruch na zasadach ogólnych w jezdni.
Trasa, o długości ok. 1100 m integruje krótkimi odcinkami wydzielonych ścieżek (w sumie ok. 450 m) trzy ulice o małym lub bardzo małym natężeniu ruchu. Łączy nowe osiedla na Skoroszach z okolicami dworca kolejowego. Przeznaczona jest dla rowerzystów mniej asertywnych, którzy nie czują się bezpiecznie na jezdni ul. Bohaterów Warszawy.
Warunki terenowe pozwalają na przeprowadzenie trasy, ale do sprawdzenia pozostaje własność gruntów, przez które przechodzą łączniki trasy – mogą to być tereny spółdzielni.
Przebieg
Czerwonym kolorem oznaczono odcinki wydzielonej drogi dla rowerów, niebieskim – odcinki gdzie ruch rowerów powinien odbywać się na zasadach ogólnych jezdnią.
1. Na ul. Chełmońskiego (Skoroszewska – Tomcia Palucha) ruch na zasadach ogólnych w jezdni.
2. Na przedłużeniu ul. Chełmońskiego, pomiędzy ul. Tomcia Palucha a Sławka, wydzieloną drogą dla rowerów, za wyjątkiem przejścia na zasadach ogólnych przez parking przy ul. Szancera.
3. Na ul. Konińskiej wydzielona dwukierunkowa droga dla rowerów po północnej stronie jezdni. Rozważane były też warianty wykorzystania jezdni dla ruchu rowerów, ale jest ona za wąska, by wytyczyć w niej kontrapas, a z kolei oszczędność związana z budową drogi jednokierunkowej nie jest chyba warta dodatkowej komplikacji projektu na skrzyżowaniach.
4. Pomiędzy ul. Konińską a Opieńskiego dwukierunkowa droga dla rowerów lub ciąg pieszo-rowerowy „na ukos” skweru.
5. Na ul. Opieńskiego od Rakietników do Kościuszki ruch na zasadach ogólnych w jezdni. Na skrzyżowaniach z ul. Rakietników i Kościuszki zmiana organizacji ruchu na skrzyżowanie równorzędne.
6. Na ul. Opieńskiego od Kościuszki do Wiosny Ludów wydzielenie kontrapasu z jezdni, w przeciwnym kierunku ruch na zasadach ogólnych.
Osoby udające się na dworzec kolejowy mogą jechać ul. Opieńskiego do ul. Wiosny Ludów, natomiast te podróżujące do północnej części dzielnicy, skręcić wcześniej w ul. Kościuszki lub Plutonu Torpedy (a następnie skorzystać z kontrapasa w ul. Cierlickiej).
Kwestia etapowania
Specyfikacja zadania, które otrzymaliśmy od Urzędu Dzielnicy, mówi że przy opracowaniu etapowania koncepcji, I etap powinien pozwolić na połączenie istniejących dróg dla rowerów. W związku z tym, trasa ulicą Konińską – jako jedyna łącząca istniejące drogi w ul. Przy Forcie oraz Sławka z centrum dzielnicy – powinna zostać zaliczona do pierwszego etapu. Z drugiej jednak strony wydaje nam się, że istnieją znacznie pilniejsze inwestycje, a w pierwszym etapie ruch rowerowy ze Skoroszy może spokojnie korzystać na zasadach ogólnych z jezdni ul. Bohaterów Warszawy.
Prośba o opinie
Rowerzystów poruszających się w tych okolicach prosimy o opinie:
(a) Czy taka trasa jest w ogóle potrzebna?
(b) Czy powinna być zrealizowana w I etapie jako jedna z tras priorytetowych?