Kandydaci do II etapu Konkursu na Dobre Praktyki
Skład kapituły
W poniedziałek 21 lipca zebrała się kapituła oceniająca zgłoszenia przysłane do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne [zobacz >>>] w składzie:
– dr inż. Andrzej Brzeziński, adiunkt w Instytucie Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej i partner w biurze projektowym TransEko. Współautor polityki transportowej m.st. Warszawy i licznych projektów wspierających rozwój
transportu zbiorowego i rowerowego;
– mgr Aleksander Buczyński, główny projektant koncepcji sieci tras rowerowych dla dzielnic Ursus i Ursynów; reprezentant organizacji ekologicznych w Warszawskim Okrągłym Stole Transportowym; współautor nagrodzonego projektu Trasy Rowerowej Polski Egzotycznej, konsultant międzynarodowy UNDP;
– mgr Ilona Buttler, psycholog Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego; członek PIN Panel – grupy ekspertów z 27 krajów Unii Europejskiej, Szwajcarii i Norwegii bezpośrednio zaangażowanych w tworzenie międzynarodowych porównań dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego;
– dr inż. Tadeusz Kopta: planista transportowy zatrudniony w Departamencie Studiów GDDKiA w Krakowie; autor wielu publikacji na temat zrównoważonego transportu oraz dwóch podręczników projektowania podsystemu rowerowego;
– mgr Stanisław Plewako, specjalista z dziedziny transportu, w latach 2003-2008 pracownik Urzędu m.st. Warszawy, 2006-2007 Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds Rozwoju Transportu Rowerowego; ekspert Komisji Europejskiej (Dyrekcja Transport i Energia) dla oceny projektów aplikacji i monitorowania Siódmego Ramowego Programu UE.
Zgłoszenia
W terminie wpłynęło ponad 60 zgłoszeń, rozłożonych w miarę równomiernie pomiędzy wszystkie kategorie (ruch pieszy, ruch rowerowy, transport zbiorowy). Warunki formalne spełniało około 50 i właśnie nad nimi dyskutowała kapituła. Niektóre rozwiązania przechodziły jednogłośnie, inne wymagały dłuższej dyskusji, a jedno ostatecznie postanowiono przekwalifikować do innej kategorii.
Wybrane
Zgłoszenia, które zostały zakwalifikowane do II etapu konkursu, czyli plebiscytu, przedstawiamy poniżej w kolejności alfabetycznej zgłaszających:
Transport zbiorowy
Przedmiot zgłoszenia | Zgłaszający |
---|---|
Wspólny bilet ZTM-KM | Jakub Bartoszewicz |
Przewóz roweru w Kolejach Mazowieckich | Marcin Koper |
Linia autobusowa 179 | Wanda Obodowska-Zysk |
Wydzielony pas tramwajowy na trasie WZ | Jagoda Rodzoch |
Pas autobusowy w Al. Jerozolimskich | Paulina Wapińska |
Ruch rowerowy
Przedmiot zgłoszenia | Zgłaszający |
---|---|
Stojaki rowerowe w dzielnicy Śródmieście | Agnieszka Anioła |
Kontrapas rowerowy na ul. Oboźnej | Agnieszka Anioła |
Przewóz roweru w środkach transportu ZTM | Piotr Ciszecki |
Włączenie ścieżki w jezdnię ul. Puławskiej | Tomasz Opach |
Kładka dla pieszych przy Trasie AK | Marcin Zakrzewski |
Ruch pieszy
Przedmiot zgłoszenia | Zgłaszający |
---|---|
Wyniesione oznakowanie poziome przy przejściu dla pieszych | Agnieszka Anioła |
Krakowskie Przedmieście: warszawski trotuar | Piotr Ciszecki |
Strefa piesza: pasaż Wiecha, Chmielna, Nowy Świat | Katarzyna Nowicka |
Wyniesione tarcze skrzyżowań na ul. Rumiankowej | Joanna Supernak |
Wyniesione przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów | Anna Daria Wachowicz |
Wyróżnione
Przedmiot zgłoszenia | Zgłaszający |
---|---|
Wyniesione przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów | Anna Daria Wachowicz |
Uprzejmość pana Stanisława | Aleksandra Jarosiewicz |
Wydzielony pas tramwajowy na trasie WZ | Jagoda Rodzoch |
Asfaltowa ścieżka przy ul. Marymonckiej | Adriana Warchoł |
Wyróżnienie opisane w regulaminie otrzymała Anna Daria Wachowicz (po odbiór książki zapraszamy do biura) za zgłoszenie rozwiązania, które:
– nie tylko znacząco usprawniającego ruch pieszy i rowerowy dzięki zlikwidowaniu konieczności pokonywania różnicy wysokości chodnik/ulica,
– równocześnie drastycznie zmniejszając ryzyko poważnej kolizji samochód/pieszy lub samochód/rower poprzez wymuszanie ostrożności ze strony kierowcy,
– lecz również jest tanie we wdrażaniu i eksploatacji i tym samym umożliwia poprawę wygody i bezpieczeństwa niskimi nakładami finansowymi.
Pozostałe trzy zgłoszenia otrzymały honorowe wzmianki oraz prawo do pamiątkowej torby płóciennej za:
– Aleksandra Jarosiewicz — zgłoszenie bardzo wartościowej praktyki, czyli uprzejmości pracownika pętli autobusowej Szczęśliwice, która umożliwia przypinanie rowerów dojeżdżającym do pętli. Dzięki temu powstał nieoficjalny parking Bike&Ride, zachęcający do podróży autobusami i umożliwiający znacznie szybsze i wygodniejsze podróże od drzwi do drzwi;
– Jagoda Rodzoch — zgłoszenie rozwiązania, które drastycznie zwiększyło przepustowość transportu publicznego na jednym z warszawskich mostów i pokazało jak dużą skuteczność może mieć nadawanie priorytetu komunikacji publicznej. Zgłoszenie nie otrzymało jednak wyróżnienia z tej prostej racji, iż jego wartość wzorcowa w Warszawie jest ograniczona z prostego powodu: ograniczonej liczby mostów;
– Adriana Warchoł — przysłanie jedynego zgłoszenia pisanego wierszem.
Podziękowania
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w I etapie konkursu za zgłaszanie wartościowych inicjatyw i gratulujemy tym, których zgłoszenia przeszły do etapu III.
Dziękujemy też kapitule za podjęcie się zadania wyłonienia najlepszych spośród zgłoszonych pomysłów.
I co teraz?
[zobacz >>>] i zagłosuj na rozwiązania, które uważasz za najbardziej cenne, czyli takie, których chciałbyś widzieć w Warszawie i okolicach najwięcej. Przypominamy, że dla głosujących również przewidziano atrakcyjne nagrody