Raport z konsultacji społecznych modernizacji ronda Starzyńskiego
Modernizacja ronda im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie.
Konsultacje społeczne realizowane przez Ubik Business Consulting z siedzibą w Warszawie na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie na podstawie umowy zlecenia nr 5/Z/06/05 z dnia 29.06.2005.
Inwestycja realizowana przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, ul. Chmielna 120.
Raport końcowy
Autor: Krzysztof Kowalczyk
Ubik Business Consulting
Raport końcowy z konsultacji społecznych przeprowadzonych w okresie 30. czerwca – 31. sierpnia 2005.
Wstęp
Ubik Business Consulting (zwany w dalszej części dokumentu Wykonawcą), działając na podstawie umowy numer 5/Z/06/05 z dnia 29.06.2005 zawartej z Zarządem Dróg Miejskich m.st. Warszawy przeprowadził konsultacje społeczne w zakresie modernizacji ronda im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie.
Materiały informacyjne dotyczące planowanej inwestycji zostały opracowane przez Wykonawcę na podstawie danych dostarczonych przez Zamawiającego.1 Zawierały one ogólne i szczegółowe informacje o projekcie, w tym informacje o wpływie planowanej inwestycji na środowisko. Materiały informacyjne dystrybuowane były wśród społeczności lokalnej, właściwych jednostek administracji i organizacji pozarządowych, w szczególności organizacji ekologicznych i organizacji niepełnosprawnych.
Zadania wykonane w ramach konsultacji
W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych zbierano opinie dotyczące planowanej inwestycji wśród społeczności lokalnej. W wytyczonym obszarze pozostającym w bezpośrednim wpływie inwestycji zbierano opinie w postaci ankiet prowadzonych wśród społeczeństwa, rozklejano plakaty informacyjne projektu i dystrybuowano materiały informacyjne w postaci ulotek.
Przeprowadzono dwa spotkania ze społecznością lokalną, na której zaproszeni przez Zamawiającego eksperci mieli za zadanie zaprezentować planowaną inwestycję mieszkańcom i odpowiadać na ich pytania.
Ponadto, w oparciu o doświadczenie Zamawiającego, opracowano portal internetowy zawierający multimedialne informacje o inwestycji i służący jako platforma wymiany informacji z internautami. Szczególnie istotne było uwzględnianie informacji z przeprowadzonych konsultacji w trakcie ich trwania, oraz moduł forum dyskusyjnego, na którym internauci mieli możliwość zamieszczania postów (komentarzy) dotyczących inwestycji.
Informacje o planowanej inwestycji i spotkaniach z mieszkańcami rozdystrybuowano wśród:
1. mediów, z uwzględnieniem mediów lokalnych;
2. lokalnych jednostek administracji samorządowej;
3. pozarządowych organizacji ekologicznych, urbanistycznych i zrzeszających osoby niepełnosprawne;
4. przedsiębiorców i społeczności lokalnej.
Odbyły się dwa spotkania ze społecznością lokalną, na które zaproszono:
1. mieszkańców
2. prasę, z uwzględnieniem prasy lokalnej
3. przedstawicieli pozarządowych organizacji ekologicznych i osób niepełnosprawnych,
4. przedstawicieli jednostek administracji lokalnej.
W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele Zamawiającego, w tym eksperci posiadający wiedzę w zakresie prezentowanego projektu, których zadaniem było odpowiadanie na pytania i wątpliwości uczestników spotkań.
W wyniku przeprowadzonej kampanii informacyjnej pojawiły się informacje w prasie oraz na forach internetowych.
W wyniku przeprowadzonej sondy zebrano 64 ankiety, zawierające opinie społeczności lokalnej na temat projektu.
Wnioski
Konsultacje społeczne dotyczące modernizacji Ronda Starzyńskiego wzbudziły zainteresowanie przede wszystkim wśród społeczności lokalnej i pozarządowych organizacji ekologicznych.
Wpływ prowadzenia samej inwestycji obejmuje bowiem przede wszystkim bezpośrednie jej sąsiedztwo, na niewielkim stosunkowo obszarze. W skali makro (w kontekście sieci drogowej miasta) wpływ modernizacji Ronda jest dużo większy, gdyż w jej wyniku powstanie bezkolizyjne połączenie w relacji wschód-zachód, łącznik stanowiący istotny element obwodnicy etapowej Śródmieścia.
Społeczność lokalna uczestnicząca w konsultacjach najliczniej, nie będzie bezpośrednim beneficjentem inwestycji w tym zakresie; uczestnicy konsultacji skupiali się na uciążliwościach związanych z prowadzonymi pracami budowlanymi. Jedyną grupą społeczną, która projekt analizowała z perspektywy całokształtu infrastruktury miejskiej, byli uczestniczący w spotkaniach przedstawiciele organizacji pozarządowych. Oni jednak z kolei skupiali się na wymiarze ekologicznym inwestycji, konkretnie – przebiegu i jakości ścieżek rowerowych, jakie mają powstać w związku z modernizacją Ronda.
Mieszkańcy uczestniczący w konsultacjach skupiali się ponadto na aspekcie bezpieczeństwa. Wiele kontrowersji wzbudziły przejścia dla pieszych, które – jak postulowano – koniecznie winny być wyposażone w sygnalizację świetlną, względnie winny być poprowadzone w sposób bezkolizyjny.
Kolejnym istotnym aspektem powtarzającym się wśród uczestników spotkań było zapewnienie bezkolizyjnego przejazdu przez węzeł w relacji zachód-północ, to jest przy zjeździe z kierunku Mostu Gdańskiego w kierunku ul. Modlińskiej. Mieszkańcy podważali wyniki przeprowadzonych badań natężenia ruchu na Rondzie, twierdząc, że znaczna część potoków pojazdów porusza się właśnie w tej relacji, a nie – jak wskazał Zamawiający w dostarczonych materiałach – w relacji wschód-zachód (Most Gdański-ul. Starzyńskiego).
W ramach przeprowadzonych konsultacji najczęściej poruszane tematy dotyczyły:
1. bezpieczeństwa uczestników ruchu na Rondzie i w jego okolicach,
2. budowy ścieżek rowerowych o racjonalnym przebiegu,
3. wymiany okien w przylegających do inwestycji budynkach.
Akceptacja raportu
W imieniu Wykonawcy | W imieniu Zamawiającego |
---|---|
Krzysztof Kowalczyk | Barbara Laszczkowska |
Data: 31.08.2005 | Data: 31.08.2005 |
Załącznik nr 1 – Wyniki ankiet
Na badania ankietowe odpowiedziały 64 osoby. Ankiety zbierane były wśród społeczności lokalnej, która przychodziła na spotkania konsultacyjne oraz w Urzędach Miasta, m.in. w Zarządzie Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120.
Pytania zamknięte
Ankieta składała się z siedmiu pytań zamkniętych z pięciostopniową gradacją odpowiedzi (Zdecydowanie tak, Raczej tak, Trudno powiedzieć, Raczej nie, Zdecydowanie nie). Pytanie ostatnie, ósme, było pytaniem otwartym umożliwiającym ankietowanym na swobodne wypowiedzenie się odnośnie planowanej inwestycji. Dla poszczególnych pytań rozkład odpowiedzi kształtował się następująco:
1. Czy Pani/Pana zdaniem modernizacja Ronda Starzyńskiego jest konieczna?
Ponad 95% ankietowanych osób odpowiedziało twierdząco na tak zadane pytanie, przy czym 57,8% „Zdecydowanie TAK” natomiast 37,5% udzieliło odpowiedzi „Raczej TAK”. Pozostałe 4,7% osób pozostało niezdecydowanych wypowiadając się „Trudno powiedzieć”
2. Czy Pani/Pana zdaniem modernizacja Ronda Starzyńskiego przyczyni się do poprawy warunków ruchu w mieście?
Zdecydowana większość ankietowanych (84,4%) stwierdziła że modernizacja Ronda przyczyni się do poprawy warunków ruchu w mieści, z czego 43,8% wypowiedziało się „Zdecydowanie TAK” i 40,6% „Raczej TAK”. 7,8% odpowiedzi stanowiły osoby, którym trudno było zając stanowisko i udzieliły odpowiedzi „Trudno powiedzieć”. Osób, które nie zgodziły się ze stwierdzeniem zadanym w pytaniu było 7,8% ze wskazaniem na „Raczej NIE” -3,1%, natomiast „Zdecydowanie NIE” 4,7%. .^ .
3. Czy Pani/Pana zdaniem brak modernizacji Ronda Starzyńskiego wpływałby na dalsze pogarszanie warunków ruchu w mieście i w okolicach Ronda?
87,5% ankietowanych zgodziło się z tą tezą, przy czym 50% z nich udzieliło odpowiedzi „Zdecydowanie TAK” a 37,5% „Raczej TAK”. 9,4% osób były neutralne w swojej wypowiedzi mówiąc „Trudno powiedzieć”. Osób negatywnie ustosunkowanych do tej kwestii było 3,1% ankietowanych, przy czym ich odpowiedzi mieściły się w zakresie „Raczej NIE”.
4. Czy Pani/Pana zdaniem modernizacja Ronda Starzyńskiego wpłynie na poprawę komunikacji pomiędzy prawo- a lewobrzeżną częścią Warszawy?
Zdecydowana większość osób (43,8%) wypowiedziała się „Raczej TAK”. W sumie pozytywną opinię wyraziło 73,4% ankietowanych, przy czym odpowiedzi „Zdecydowanie TAK” udzieliło 29,7%. W miarę równomiernie rozłożyły się odpowiedzi osób, które wypowiedziały się negatywnie (14,1%) oraz tych, które nie zajęły stanowiska w tej kwestii – „Trudno powiedzieć” 12,5%. Wśród wyników negatywnych rozkład kształtował się następująco: „Raczej NIE” – 7,8% oraz „Zdecydowanie NIE” 6,3%
5. Czy planowana inwestycja przyczyni się do zachowania, poprawy warunków przyrodniczych w obrębie Ronda Starzyńskiego?
Większość ankietowanych (67,2%) było zdania, że warunki przyrodnicze w obrębie Ronda Starzyńskiego zostaną zachowane, z czego 26,6% odpowiedzi stanowiły „Zdecydowanie TAK”, przy czym 40,6% odpowiedzi to „Raczej NIE”, ł 8,8% ankietowanych jest zdania, że warunki przyrodnicze nie zostaną, zachowane. Rozkład głosów pomiędzy „Raczej NIE” a „zdecydowanie NIE” był odpowiedni 12,5% względem 6,3%. Znaczącą wielkość głosów stanowiły również osoby, które udzieliły odpowiedzi „Trudno powiedzieć” -14,1%
6. Czy planowana inwestycja zwiększy atrakcyjność administracyjną i gospodarczą okolicznych terenów?
Osób, które udzieliły odpowiedzi twierdzących było 70,3%, z czego „Zdecydowanie TAK” 26,6% i „Raczej TAK”43,8%. Dość dużą grupę (20,3%) wśród ankietowanych stanowią osoby, które udzieliły odpowiedzi neutralnych – „Trudno odpowiedzieć”. Osób wypowiadających się w tej kwestii negatywnie było tylko 9,4% ankietowanych, przy czym 7,8% stanowiły osoby z odpowiedziami „Raczej NIE” i 1,6% „Zdecydowanie NIE”.
7. Czy przebudowa drogi spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa podróży oraz zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń związanych z zatorami komunikacyjnymi?
Prawie 1/3 ankietowanych (29,7%) udzieliło odpowiedzi „Trudno powiedzieć”. Odpowiedzi pozytywne stanowiły 59,4% z czego „Zdecydowanie TAK” było 18,8% a „Raczej TAK” 40,6%. Niecałe 11% ankietowanych (10,9%) uważa, że przebudowa drogi nie przyczyni się do zmniejszenia poziomu zanieczyszczeń komunikacyjnych, ani nie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa podróży. Odpowiedzi „Zdecydowanie TAK” udzieliło 6,3% ankietowanych, podczas gdy 4,7% „Raczej NIE”
Pytanie otwarte
Możliwość wypowiedzi (pytanie otwarte) zostało potraktowane przez ankietowanych jako miejsce do składania zapytań, żalów oraz uwag, które w głównej mierze skoncentrowane były na ścieżkach rowerowych oraz na ruchu pieszym. Szczególnym zainteresowaniem wykazali się użytkownicy ścieżek rowerowych, którzy główny nacisk położyli na sposób budowy ścieżek oraz na materiał z którego zostaną one wykonane. Dodatkowo, rowerzyści powoływali się na wcześniejsze, bo z roku 2004, spotkanie z przedstawicielami ZDM, na którym rzekomo obiecano, że od 2005 roku do budowy ścieżek rowerowych zostanie użyty inny materiał niż kostki Bauma. Odnośnie samej inwestycji wypowiadano się pozytywnie. Poniżej przedstawiamy listę zebranych wypowiedzi, zachowując – w miarę możliwości – oryginalną ich pisownię:
1. Inwestycja oderwana od rzeczywistości. Nie bierze pod uwagę zachowań i przyzwyczajeń uczestników ruchu (szczególnie rowerzystów). Nawierzchnia ścieżki rowerowej jest nie do przyjęcia. Powinien być asfalt.
2. Proponowana przebudowa Ronda Starzyńskiego zgodnie z obecnym projektem to marnowanie pieniędzy.
a. Zmodernizowane Rondo nie zapewnia bezpieczeństwa (brak sygnalizacji świetlnej) zwłaszcza, że jest tam ruch pieszych i tramwajów
b. Rondo nie rozwiązuje problemów z wjazdem na Rondo z ul. Jagiellońskiej (zwłaszcza od strony północnej)
c. Zbyt wąskie wloty na Rondo (zwłaszcza od strony Mostu Gdańskiego)
d. Generalnie zła organizacja ruchu (na końcu jezdni dwupasmowych kończy się pas prawy – powinien lewy). Zła organizacja ruchu na samym Rondzie 9możliwość jazd dookoła wyspy prawym pasem ruchu)
e. Brak ścieżki rowerowej dookoła Ronda
f. Brak nawierzchni bitumicznej na ścieżkach rowerowych
g. Główny objazd Ronda od strony mostu powinien być poprowadzony ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Jagiellońskiej. Konieczne byłoby poszerzenie wlotu Wybrzeża Szczecińskiego w ul. Jagiellońską do czterech pasów ruchu (3 pasy w lewo w stronę Białołęki, l pas w prawo w stronę Ronda Starzyńskiego)
3. W tej formie projekt odpowiada potrzebom prezentowanym przez projektantów nie znających tego rejonu. Nie odpowiada użytkownikom tego Ronda
4. W zeszłym roku w imieniu ZDM pani Nelken obiecała warszawskim rowerzystom, że wszystkie ścieżki rowerowe od 2005 roku miały być z asfaltu! Dlaczego nie są? Dlaczego większość ścieżek (wszystkie poza starymi z płyt (krzywych) chodnikowych). Dlaczego są budowane z kostki Bauma w dodatku fazowanej?!? Kto zapłaci mi za moją krzywą obręcz i scentrowane koło?!?
5. W 2004 roku przedstawicie ZDM, p. Nelken obiecał rowerzystom budowę WSZYSTKICH nowych ścieżek rowerowych asfaltu, a nie z kostki brukowej.
6.
a. Brak ścieżki przez wjazdy na most Gdański
b. Brak ścieżki przeżuł. Jagiellońską po płn. stronie skrzyżowania
c. Brak uwzględnienia wyników warsztatów nt. infrastruktury rowerowej, na której ZDM i BAKS był zaproszony
d. Brak przedstawiciela firmy BAKS na konsultacji czyni z niej mało poważne spotkanie!
e. Obiecana przez ZDM i p. Nelken nawierzchnia ścieżek rowerowych to asfalt, a tymczasem projekt przewiduje kostkę Bauma jako nawierzchnię.
7. W zeszłym roku w imieniu ZDM i p. Nelken obiecała warszawskim rowerzystom, że w Warszawie WSZYSTKIE ścieżki od 2005 r. będą z asfaltu. Dlaczego kolejny raz wygrała kostka Bauma? Kiedy przestaniecie kłaść kostkę na ścieżkach rowerowych?! W całej Unii Europejskiej ścieżki są z asfaltu. Jestem zawodowym kolarzem szosowym, jeżdżę na szytkach 15 bar i każdy wertep powyżej 2 milimetrów przyczynia się do pogorszenia trakcji roweru oraz szybszego zużywania się sprzętu.
8. Brak uwzględnienia ruchu pieszych na Rondzie (przejścia dwupoziomowe, sygnalizacja świetlna)
9. Konieczne przejścia dla pieszych:
a. Jagiellońska do strony północ
b. Starzyńskiego od strony zachodniej, od strony Wisły
10. Prosimy o jak najszybsze rozpoczęcie i zakończenie tej tak potrzebnej inwestycji
11. Projekt nie uwzględnia tańszej nawierzchni bitumicznej (asfalt, asfaltobeton) na odcinkach budowanej/przebudowywanej ścieżki rowerowej. Pomimo obietnic ZDM o budowaniu wszystkich nowych ścieżek z asfaltu
12.
a. dlaczego w projekcie nie uwzględniono potrzeb rowerzystów?
b. Brak łączności pomiędzy ścieżkami
c. Nawierzchnia ma być wykonana z kostki brukowej zamiast z asfaltu (ok. 20% tańszy) d. Dlaczego wnioski mieszkańców są lekceważone? (w większości spraw odpowiedź brzmi: „tak jest w projekcie”, co oznacza minimalny wpływ na realizację) Paweł Kosmowski
13. Jako rowerzysta widzę fatalną, godną idioty – manię powtarzania – błędów w projektowaniu przyszłej nawierzchni. Dlaczego nie ma asfaltu? Dlaczego krawężniki są wyniesione ponad 5,6 centymetrów przy przejazdach przez jezdnię? Dlaczego nieustannie kostka Bauma ma być na ścieżkach? ZDM- Pani Nelken – osobiście obiecała nam ścieżki z asfaltu w 2005. Pozdrawiam, zrozpaczony Marcin.
14. Nie uwzględniono potrzeby rowerzystów. Dlaczego ścieżka rowerowa znowu z kostki???
15. Proszę budować
16. Popieram zdecydowanie budowę
17. nie mam zdania
18. zdecydowanie polecam budowę
19. Trzeba jak najwcześniej zająć się budową
20. Popieram budowę
21. Trzeba ją zacząć jak najwcześniej
22. Ma duże szansę powodzenia
23. Kosztowna inwestycja, która zaowocuje w przyszłości
Załącznik nr 2 – Protokoły ze spotkań
Protokół ze spotkania ze społecznością lokalną odbytego w dniu 22. lipca
Spotkanie zostało zorganizowane w Zespole Szkół nr 14, przy ul. Szanajcy 5, w bezpośredniej
bliskości miejsca planowanej inwestycji.
Spotkanie rozpoczęto o godz. 17:30, zakończono o godz. 19:10 W spotkaniu uczestniczyli:
– Przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich: Barbara Laszczkowska i Elżbieta Kończykowska
– Przedstawiciel projektanta – Biuro Usług Konsultingowych BAKS Sp. z o.o. – Anna Rodak
– Przedstawiciele Ubik BC zajmującej się organizacją konsultacji, ratownicy medyczni, obsługa techniczna
Spotkanie otworzył moderator, zapewniony przez Wykonawcę.
Następnie ekspert ze strony projektanta dokonał wprowadzenia, wraz z opisem i prezentacją multimedialną projektu inwestycyjnego. Zaprezentowane zostały również plany techniczne dotyczące modernizacji Ronda
Po prezentacji mieszkańcy przybyli na spotkanie zadawali pytania związane z inwestycją. Podnoszone kwestie (pytania i postulaty) obejmowały:
1. Niską przepustowość Ronda na osi północ-południe po realizacji inwestycji.
2. Kwestie związane z przenoszeniem linii tramwajowych.
3. Kwestię lewoskrętu w ul. Namysłowską.
4. Kwestie związane z poprawą bezpieczeństwa na Rondzie w wyniku inwestycji:
a. profilowanie zakrętów – narożniki: zjazd w ul. Starzyńskiego w kierunku wschodnim, zjazd w ul. Jagiellońską w obu kierunkach,
b. kwestie związane z przejściami dla pieszych, zwłaszcza przez ul. Jagiellońską w kierunku południowym – postulaty: przeniesienia przejścia dalej od ronda, budowy kładki dla pieszych,
c. postulat instalacji sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych,
d. uniemożliwienie parkowania samochodów na zewnętrznej ronda.
5. Pytania związane z etapowością prac: wybrany wykonawca, oczekiwanie na decyzję prezesa UZP – sierpień/wrzesień rozpoczną się roboty.
6. Pytania dotyczące ekranów dźwiękochłonnych.
7. Kwestii związanych z wymianą okien i pomiarami natężenia dźwięków po realizacji inwestycji.
8. Pytania dotyczące harmonogramu robót: na ile będą uciążliwe, na ile będą prowadzone w nocy.
Wyjaśnienia ZDM, że pomiary zmiany natężenia hałasu powinny być prowadzone po inwestycji.
W spotkaniu uczestniczyło ok. 20 mieszkańców. Przebieg spotkania był rejestrowany, jego zapis dźwiękowy został włączony do dokumentacji konsultacji społecznych.
Protokół ze spotkania ze społecznością lokalną odbytego w dniu 12. sierpnia
Spotkanie zostało zorganizowane w Zespole Szkół nr 14, przy ul. Szanajcy 5, w bezpośredniej bliskości miejsca planowanej inwestycji.
Spotkanie rozpoczęto o godz. 17:25, zakończono o godz. 19:40 W spotkaniu uczestniczyli:
– Przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich: Barbara Laszczkowska i Tomasz Smoleń.
– Przedstawiciel wykonawcy – Strabag Polska sp. z o.o. – Marek Sellin.
– Przedstawiciele Ubik BC zajmującej się organizacją konsultacji, ratownicy medyczni, obsługa techniczna.
Spotkanie otworzył moderator, zapewniony przez Wykonawcę.
Następnie ekspert ze strony projektanta dokonał wprowadzenia, wraz z opisem i prezentacją multimedialną projektu inwestycyjnego. Zaprezentowane zostały również plany techniczne dotyczące modernizacji Ronda
Po prezentacji mieszkańcy przybyli na spotkanie zadawali pytania związane z inwestycją. Podnoszone kwestie (pytania i postulaty) obejmowały:
1. Postulat wymiany okien w sąsiadujących z planowaną inwestycją budynkach przed rozpoczęciem robót budowlanych,
2. Postulat przewidzenia nawierzchni bitumicznej na planowanych ścieżek rowerowych,
3. Postulat poprowadzenia ścieżki rowerowej wokół całego ronda,
4. Zapewnienie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w okolicach Ronda,
5. Uwzględnienie bezkolizyjnego skrętu z ul. Jagiellońskiej w ul. Starzyńskiego,
6. Jak najsprawniejszego i jak najmniej uciążliwego prowadzenia robót modernizacyjnych,
7. Poprowadzenia pochylni dla niepełnosprawnych i rowerzystów do stacji PKP Warszawa Zoo.
W spotkaniu uczestniczyło ok. 45 mieszkańców. Przebieg spotkania był rejestrowany, jego zapis dźwiękowy został włączony do dokumentacji konsultacji społecznych.