Dodatkowe informacje o projektach tramwajowych
Szanowni Państwo,
Z przyjemnością przyjęliśmy fakt umieszczenia na Państwa stronach
internetowych informacji o naszych projektach oraz o konsultacjach
społecznych. Myślę – zresztą podobnie jak Państwo, iż takie konsultacje są
niezbędne, gdyż informowanie o tak ważnych pracach opinii społecznej jest
niezbędne. Dlatego serdecznie dziękuję za pomoc w tym względzie.
W związku z przeprowadzonymi rozmowami telefonicznymi z członkami
Stowarzyszenia Zielone Mazowsze w dniu 19 lipca 2005 r. pozwalam sobie
przesłać kilka dodatkowych informacji na temat projektów.
Bemowo – Młociny
Jeśli chodzi o projekt „Bemowo – Młociny” to pierwszy tramwaj pojechać ma tą trasą już 20 grudnia br! Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. robią w tym zakresie wszystko, aby być może jeszcze wcześniej oddać tak niezbędną nową linię tramwajową. Po tym terminie prace się jednak nie
zakończą. Pozostanie sprawa, która Państwa żywotnie interesuje, a mianowicie zasiana zostanie specjalna trawa na torowisku tak, aby jak najbardziej wyciszyć szum dobiegający spod kół tramwajów. Naturalnie to nie wszystko.
Chcemy dodatkowo zasadzić krzewy i drzewa tak, aby Nowe Bemowo nie stało
się
betonowo-żelazną pustynią, a zyskał charakter bardziej zielonego zakątka
naszej strolicy. Niestety – prace te są nie możliwe podczas zimy, więc
dlatego najpierw oddajemy linię (bo szkoda zatrzymywać gotowe już
torowisko), a na wiosnę rozpoczniemy prace przy zieleni. To tyle
komentarza, jeśli chodzi o ten projekt.
Banacha – Gocławek
Drugi nasz projekt to: „Modernizacja trasy tramwajowej w Al.
Jerozolimskich odcinek Pętla Banacha – Pętla Gocławek”. I jakie remonty
chcemy tam przeprowadzać? Na zmodernizowanej Pętli Banacha na torowisku
zostanie wykonana konstrukcja podsypkowa, a także zostaną wymienione
kable
trakcyjne (od Pętli Banacha aż do Pl. Narutowicza). Zmodernizowane zostaną
(podobnie jak na całej trasie) wszystkie przystanki tramwajowe. Na odcinku
od Pl. Narutowicza do Pl. Zawiszy nastąpi wymiana sieci trakcyjnej na
półskompensowaną. Dodatkowo na Pl. Zawiszy torowisko zostanie ułożone na
konstrukcji bezpodsypkowej (na podbudowie betonowej). Na odcinku od ul.
Żelaznej do Emilii Plater oraz od ul. Marszałkowskiej do Al.
Poniatowskiego
prócz modernizacji wysepek tramwajowych torowisko zostanie ułożone na
konstrukcji bezpodsypkowej (na podbudowie betonowej). Na całej długości
Al. Poniatowskiego oraz Moście Poniatowskiego zostanie wykonana konstrukcja
bezpodsypkowa – szyna pływająca. Dodatkowo torowisko zostanie obniżone,
aby
była możliwość jazdy po nim dla samochodów uprzywilejowanych. Od ul.
Waszyngtona do ul. Kinowa zostaną wymieniona kable trakcyjne. Na Rondzie
Wiatraczna zostaną wymienione kable trakcyjne oraz zostanie wymieniona
również sieć trakcyjna na półskompensowaną. Zmodernizowaną trasą pierwszy
tramwaj pojedzie już w 2007 roku.
Jednak to nie wszystko co będziemy robić w ramach tego projektu.
Mianowicie planujemy zakup 15 niskopodłogowych tramwajów – tak, aby jak
najbardziej usprawnić poruszanie się tym środkiem lokomocji osobom
niepełnosprawnym.
Niska podłoga
Niska podłoga to taka, która na całej swojej długości
jest płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość, a ponadto
spełnia warunek nie przekraczania wysokości liczonej od płaszczyzny główki
szyny, określonej dla stref drzwiowych na 350 mm. Proponuje się w
kryteriach
wyboru oferty preferować tramwaje z całkowicie niską podłogą przy czym
minimalny udział niskiej podłogi wynosi 60%.
Platforma dla inwalidy
Przy jednych drzwiach dwuskrzydłowych w
części niskopodłogowej tramwaj musi posiadać rozkładaną ręcznie lub
wysuwaną
przy pomocy własnego napędu platformę dla inwalidy. Pożądane jest
umieszenie
jej w części niskopodłogowej przy drzwiach najbliższych kabiny
motorniczego
umożliwiającej wsiadanie i wysiadanie inwalidów na wózku inwalidzkim z
poziomu wysepki przystankowej lub z poziomu płaszczyzny główki szyny.
Proponuje się w kryteriach wyboru preferować platformę wysuwaną przy
pomocy własnego napędu.
Miejsce dla wózków inwalidzkich
W tramwaju będzie wolna
przestrzeń dla wózków inwalidzkich z możliwością mocowania ich tak, aby
wózek
przewożony był tyłem do kierunku jazdy. Na powierzchni zlokalizowanej
przed
tym stanowiskiem, o długości liczonej wzdłuż ściany wagonu, nie mniejszej
niż 1500 mm , nie będą znajdować się siedzenia lub inna zabudowa, a dostęp
do niej od drzwi tramwaju będzie swobodny, tzn. bez żadnych przeszkód.
Przy
stanowisku do mocowania wózka inwalidzkiego oraz przy sąsiadujących z nim
drzwiach na zewnątrz i wewnątrz tramwaju umieszczone zostaną przyciski
sygnalizacyjne służące do powiadamiania motorniczego o wsiadaniu lub
wysiadaniu osoby niepełnosprawnej.
System informacji pasażerskiej w tramwaju
Wewnątrz tramwaju
umieszczone zostaną elektroniczne tablice informacyjne, przeznaczone do
bieżącej informacji pasażerów o tym; gdzie obecnie znajduje się tramwaj, o
lokalizacji następnych ośmiu przystanków, o przystanku początkowym, o
przystanku końcowym oraz aktualny czas i numer linii (dla osób
niesłyszących). Zainstalowane tablice informacyjne charakteryzować się
będą
wysoką czytelnością przy każdym rodzaju oświetlenia. Treść wyświetlanych
komunikatów (aktualny i następny przystanek) podawana będzie również w
postaci informacji głosowej (dla osób niewidzących lub słabo widzących).
Tramwaj posiadać będzie głośnik zewnętrzny pozwalający na informowanie
pasażerów niewidzących, oczekujących na przystanku o numerze linii i
kierunku jazdy.
System informacji pasażerskiej poza tramwajem
System ten w
swoim
założeniu powinien być w pełni przygotowany do integracji wszystkich
elementów informacji pasażerskiej dla niepełnosprawnych i powinien
zapewnić: informację głosową i wizualną we wnętrzu pojazdu, wywołanie systemu za
pomocą pilota na zewnątrz pojazdu i uzyskanie przez niepełnosprawnego
informacji audio w bezpośredniej bliskości pojazdu. Przewiduje się, że dla
pełnego zaspokojenia potrzeb dla terenu Warszawy potrzebne będzie około
12.000 szt. systemowych pilotów. W systemie SIP powinna być realizowana
zasada możliwości sterowania przy pomocy jednego pilota typu skrzynkowego
lub w postaci rozkładanej laski, wszystkimi rodzajami i możliwościami
otrzymania informacji od pojazdu na przystanku. W przypadku obecności na
przystanku niepełnosprawnego, motorniczy powinien uzyskać informację
głosową
z odpowiedniego głośnika. Przewiduje się również, że SIP na poziomie
dyspozytorskim będzie współpracował z Systemem Nadzoru Ruchu Tramwajów
(SNRT 2000), korzystając z danych gromadzonych w jego serwerze.
Podwyższenie wysepek
Dodatkowo chcemy również podwyższyć wysepki tramwajowe tak, aby do
tramwaju wchodzić niejako bezpośrednio z przystanku (co ułatwi poruszanie
się osobom na wózkach inwalidzkich oraz starszym). Nie zapominamy również,
że jeśli podwyższymy wysepki musimy gruntowanie przebudować wjazdy i
zjazdy
z nich (pochylnie).
Troska o środowisko
Jak widać, żadne z tych prac nie będzie zagrażało przyrodzie czy też
środowisku naturalnemu. Pragnę również zaznaczyć, iż Tramwaje
Warszawskie –
w trosce o środowisko (mimo, iż przepisy tego nie wymagały) – uzyskały
pozytywną ocenę (zawartą w Raporcie o oddziaływaniu na środowisko dla
projektu, a także w Uzupełnieniu ww. Raportu o aspekty wpływu na obszary
Natura 2000). Raport i Uzupełnienie można ściągnąć z naszych stron
internetowych:
www.tramwaje-warszawskie.pol.pl
z zakładki „Konsultacje Społeczne”.
Na stronach tych znajdują się również pytania i odpowiedzi
różnych grup społecznych biorących udział w Konsultacjach oraz zapoznać
się
z etapami prac czy artykułami prasowymi na temat obu projektów.
Licząc na dalszą współpracę pozostaję z wyrazami szacunku,
Wojciech Andrzej Szydłowski
Rzecznik Prasowy Tramwajów Warszawskich