Kontraruch rowerowy na Rakowcu
Na terenie Ochoty od dawna funkcjonuje już kontraruch rowerowy [zobacz >>>], ale na obszar Rakowca dotarł on dopiero w tym tygodniu.
Prorowerowe zmiany zaszły na ulicach Okińskiego, Sąchockiej, Gorlickiej, Jankowskiej i Baleya.
Przywracamy, a nie wprowadzamy
Można mówić o przywróceniu dwukierunkowego ruchu rowerowego, gdyż jeszcze kilka lat temu te uliczki były dwukierunkowe dla wszystkich pojazdów. Na zdjęciu widok z Google Street View z 2014 roku.
Ruch jednokierunkowy został wprowadzony ze względu na problem przy wymijaniu się samochodów przy obustronnym parkowaniu. Możliwość wygodnego parkowania wygrała z wygodą jeżdżenia. Niepotrzebnie ofiarą tej decyzji padły rowery, które ze względu na mniejszy rozmiar nie mają problemu z wymijaniem się z samochodami. Część oponentów, fałszywie troszcząc się o rowerzystów, sugeruje, że rower i samochód się nie wyminą. Warto w takim razie się zastanowić, jak mijały się dwa samochody, gdy ulica była dwukierunkowa. Kierowca, widząc że nie wyminie się z jadącym z naprzeciwka, zatrzymywał się w miejscu o wystarczającej szerokości i przepuszczał samochód jadący z naprzeciwka. W przypadku rowerów, miejsc gdzie nie zmieści się rower obok samochody praktycznie nie ma. Z kolei miejsc, gdzie w razie potrzeby można przepuścić jadącego z naprzeciwka, jest mnóstwo.
Zyski liczone kilometrami.
Kontraruch rowerowy to realne polepszenie warunków jazdy rowerem. W przypadku omawianych ulic najlepszym przykładem jest dojazd z Mołdawskiej do bloku przy ul. Baleya 14. Do tej pory należało skręcić w lewo w Gorlicką, a następnie jechać Jankowską i Baleya. W sumie prawie 800m. To dużo więcej niż obecne 50m z wykorzystaniem kontraruchu. Osoba jeżdżąca rowerem codziennie do pracy przejedzie rocznie 168 km mniej i zaoszczędzi 7,5 godziny.
Realizacja, jak to zazwyczaj bywa w przypadku kontraruchu, jest efektem projektu do Budżetu Partycypacyjnego Rakowiec przyjazny dla wszystkich! (w tym pieszych i rowerzystów) wybranego przez mieszkańców w 2017 roku.
Dokumentacja zdjęciowa
Łuk, po którym mogą jeździć tylko rowerzyści, ma zmniejszony promień za pomocą pola wyłączenia z ruchu (P-21). Ten sposób ograniczania prędkości ma sens w przypadku samochodów, o ile jest wykonany za pomocą prefabrykatów lub krawężników. W przypadku lekkich i nie rozwijających dużych prędkości rowerów takie utrudnienia są zbędne. W przypadku poprzestania na samym oznakowaniu poziomym, są one także nieskuteczne.
Mołdawska x Baleya. Zmieścił się azyl separujący samochody od rowerów jadących kontraruchem. Azyl poprawia także bezpieczeństwo pieszych.
Okińskiego.
Jezdnia dwukierunkowa przechodzi w jednokierunkową. Dla rowerzystów jezdnie są takie same – można nimi jeździć w obu kierunkach.