Coup de grâce dla kostki betonowej
Warszawa, dnia 3 kwietnia 2007 roku
Skarżący: Stowarzyszenie „Zielone Mazowsze”.
Do:
1) Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy
Urząd M. St. Warszawy
oraz
2) Pełnomocnika Prezydenta M. St. Warszawy ds. Rozwoju Transportu Rowerowego
Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu M. St. Warszawy
sygnatura: BD/SP/0561-02/07
Pismo
Ustosunkowując się do pisma Pełnomocnika Prezydenta M. St. Warszawy ds. Rozwoju Transportu Rowerowego (dalej: „Pełnomocnika”) z dnia 19 marca br. [zobacz >>>], zawierającego odpowiedź na skargę z dnia 5 lutego br. [zobacz >>>], Skarżący podtrzymuje wniosek o wydanie polecenia – a nie zalecenia
– dokonania zmian w opracowywanej i gotowej już dokumentacji projektowej dotyczącej dróg rowerowych na terenie Miasta Stołecznego Warszawy, w szczególności zlokalizowanych w następujących miejscach:
1. ul. Jagiellońska i Solidarności;
2. Aleje Ujazdowskie;
3. al. Wilanowska;
4. ul. Kleszczowa;
5. ul. Sobieskiego Bis;
6. ul. Nowozabraniecka;
7. ul. Broniewskiego;
8. ul. Modlińska;
9. ul. Marymoncka i Ogólna;
poprzez jednoznaczne wskazanie w tej dokumentacji, że wybudowane w oparciu o nią drogi rowerowe będą wykonane z asfaltu, a nie kostki betonowej.
Uzasadnienie
Skarżący nie podziela stanowiska Pełnomocnika, iż wybrany przez Skarżącego tryb interwencji w sprawie nieprawidłowości przy budowie i projektowaniu dróg rowerowych (skarga) jest nieuzasadniony
. Wszak zgodnie z treścią przepisu art. 227 kodeksu postępowania administracyjnego, przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. W kontekście zarzutów podniesionych w skardze, środek prawny zastosowany w sprawie jest więc całkowicie uzasadniony.
Jednocześnie Skarżący pragnie zaznaczyć, że jest dla niego kwestią całkowicie drugorzędną i marginalną ustalenie, która jednostka organizacyjna jest odpowiedzialna za obecny – wysoce niekorzystny z punktu widzenia perspektyw rozwoju transportu rowerowego w Warszawie – stan faktyczny. Celem Skarżącego jest bowiem wyłącznie osiągnięcie sytuacji, w której infrastruktura rowerowa w mieście będzie projektowana i budowana z uwzględnieniem zasad wiedzy technicznej i najlepszych praktyk w tym zakresie.
W tym kontekście Skarżący jako niewystarczającą uznaje odpowiedź na skargę w zakresie jej punktu 2. W punkcie 2 skargi zawarty został wniosek o wydanie polecenia służbowego natychmiastowego zaprzestania stosowania tego rodzaju nawierzchni przy budowie dróg rowerowych oraz dokonania stosownych zmian w obecnie opracowywanych projektach dróg rowerowych.
Jak wynika natomiast z odpowiedzi Pełnomocnika, jednostkom tym zostało wydane w tym zakresie wyłącznie zalecenie
. Po kilku latach współpracy z podmiotami odpowiedzialnymi w Warszawie za projektowanie, budowę i utrzymanie infrastruktury drogowej, Skarżący wie, że ewentualne zalecenie
stosowania nawierzchni asfaltowych zostanie zignorowane, a kostka betonowa będzie nadal powszechnie stosowana przy budowie dróg rowerowych.
Skarżący w dalszym ciągu podtrzymuje więc wniosek o wydanie przez Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy polecenia (a nie zalecenia
), o treści wskazanej w skardze z dnia 5 lutego br.
Skarżący zwraca również uwagę na pilną potrzebę wydania polecenia dokonania zmian w obecnie przygotowywanych projektach dróg rowerowych, wymienionych w skardze oraz w petitum niniejszego pisma. Fakt, że część z obecnie przygotowywanych projektów dróg rowerowych, mimo wydanego przez Prezydenta Miasta Stołecznego zalecenia
, przewiduje zastosowanie przy ich budowie kostki betonowej, pokazuje stosunek podległych Prezydentowi Miasta Stołecznego Warszawy jednostek do wydawanych przez niego zaleceń
.
W dalszym ciągu licząc, że kadencja obecnego Prezydenta M. St. Warszawy będzie przełomowa dla rozwoju transportu rowerowego w Warszawie, Skarżący wnosi jak dotychczas.