Porównanie kosztów nawierzchni dróg dla rowerów
Dane za roboczym kosztorysem budowy drogi rowerowej
w al. Hallera w Gdańsku (2001 r.) udostępnionym dzięki uprzejmości inż. Michała
Niwińskiego z Transprojektu Gdańskiego sp.z.o.o.
NAWIERZCHNIA ASFALTOWA | 31,92 zł/m2 |
---|---|
koryto o głębokości 10 cm wykonywane spycharką oraz walcem: | 1,44 zł/m2 |
podbudowa 10 cm z kruszywa łamanego wzmocnionego cementem, zagęszczanego mechanicznie (po zagęszczeniu grubość 8 cm): |
10,49 zł/m2 |
3 cm masy mineralno – asfaltowej z przywozem, rozścieleniem mechanicznym i walcowaniem: |
19,99 zł/m2 |
NAWIERZCHNIA Z KOSTKI BETONOWEJ | 54,95 zł/m2 |
kostka 6 cm układana na 5 cm podsypce cementowo – piaskowej uwaga: na nawierzchnie drogowe (w tym ścieżki rowerowe) powinna być kostka 8 cm, droższa o ok. 30% |
|
NAWIERZCHNIA Z PŁYT BETONOWYCH | 31,32 zł/m2 |
płyty 50×50 cm, grubości 7 cm, układane na 5 cm podsypce piaskowej |
Licząc skrajnie oszczędnie, najbardziej tandetna kostka 6 cm jest
blisko dwukrotnie droższa niz asfalt na podbudowie z bardzo dobrej
jakości kruszywa.
Asfalt wychodzi w podobnej cenie co zwykły chodnik z płyt betonowych
kładziony na 5 cm piachu.
Wynika to z tego, że asfalt jest prostą mieszaniną rozkładaną maszynowo,
a kostka to wyrób jednostkowy w technologii obwarowanej licznymi parametrami
i na dodatek układany ręcznie.