Nowe przystanki kolejowe – można taniej
Pierwsza w Polsce prywatna stacja kolejowa powstała właśnie w gminie Zabierzów. Od lutego pociągi mają się zatrzymywać przy parku biznesu pod Krakowem. Przystanek Business Park został już uwzględniony w nowym rozkładzie jazdy PKP.
Przystanek jest bardzo nowoczesny. Składa się z dwóch peronów bocznych, połączonych tunelem podziemnym pod torami, wyposażonym w windy dla niepełnosprawnych na każdy z peronów.
Wszystko to zbudowane zostało we współpracy z PKP PLK, ale za prywatne pieniądze. Inwestorem był Business Park, który wydał na realizację projektu około miliona złotych. Powstania przystanku zażądał Shell – jeden z kluczowych najemców powierzchni biurowej.
Tymczasem niemalże tyle samo kosztował pojedynczy peron, wybudowany w październiku we Włoszczowie w województwie świętokrzyskim, dzięki zabiegom posła Przemysława Gosiewskiego. Peron pozbawiony jest przejścia podziemnego czy wind, czyli de facto okazał się kilkukrotnie droższy. Łączny koszt stacji we Włoszczowie – z przebudową torów i parkingiem dla pasażerów, wyniósł aż 3 mln zł i pokryty został w większości z budżetu kolei.
Wychodzi na to, że można budować nowoczesną infrastrukturę kolejową dużo taniej niż dotychczas. Pod jednym wszakże warunkiem: że nie będą tego robić PKP Polskie Linie Kolejowe.