Stanowisko w sprawie planowanej przebudowy ul. Krakowskie Przedmieście
Do: Biuro Naczelnego Architekta Miasta
Uważamy, że Trakt Królewski, ze względu na swój historyczny charakter, zasługuje na szczególne rozwiązanie. Apelujemy o wykorzystanie planowanej przebudowy Krakowskiego Przedmieścia do odtworzenia tradycyjnego, kulturowego charakteru ulicy. Obecnie duże natężenie ruchu samochodowego i nadmierna ilość miejsc parkingowych ograniczają przestrzeń dostępną dla ludzi.
Sposób zagospodarowania ulicy powinien zostać określony w wyniku konkursu architektonicznego. Uważamy, że należy przyjąć następujące wytyczne:
1. Ujednolicenie przekroju jezdni do dwóch pasów ruchu (po jednym w każdą stronę). Pozostawienie 4 pasów ruchu nie poprawi znacząco przepustowości ulicy (ze względu na ograniczoną przepustowość wlotów, zarówno od strony Miodowej, jak i Nowego Światu), ograniczy natomiast zdecydowanie przestrzeń dostępną dla ludzi;
2. Wprowadzenie zakazu ruchu pojazdów samochodowych, nie dotyczącego komunikacji zbiorowej, taksówek, w określonych godzinach również zaopatrzenia;
3. Wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h oraz zakazu zatrzymywania i postoju. By ograniczenie to nie było fikcją, konieczne jest zastosowanie środków inżynieryjnych uniemożliwiających zachowania niezgodne z przepisami. Wśród takich środków należy rozważyć np. załamania osi jezdni lub różnicowanie jej poziomu (podnoszenie jezdni na przejściach dla pieszych do poziomu chodnika).
4. Zastosowanie nawierzchni o wysokim standardzie, zarówno na chodniki jak i jezdnię, najlepiej kostki lub płyt kamiennych. Zastosowanie asfaltu lub tandetnej kostki betonowej na ulicy o tej randze uważamy za niedopuszczalne i kompromitujące. Interesującym rozwiązaniem byłaby np. jednorodna nawierzchnia na całej szerokości ulicy, z wydzieleniem przestrzeni do ruchu pojazdów za pomocą niewysokich słupków, tak jak np. na Placu Vandome w Paryżu.
5. Utworzenie wydzielonych jednokierunkowych dróg dla rowerów po obu stronach ulicy na całym modernizowanym odcinku. Szczegóły techniczne projektu dróg dla rowerów powinny być zgodne z proponowanymi przez nasze Stowarzyszenie standardami technicznymi i wykonawczymi dla systemu rowerowego, podobnymi do tych obowiązujących w Gdańsku czy Krakowie;
6. Poszerzenie chodników;
7. Rozdzielenie chodników, ścieżek rowerowych i jezdni przez wprowadzenie elementów tzw. małej architektury – w tym stojaków dla rowerów, zgodnych z wymienionymi w p. 5 standardami;
8. Wprowadzenie organizacji ruchu uniemożliwiającej samochodom (taksówkom, zaopatrzeniu) tranzytowe korzystanie z Traktu Królewskiego (podobnie jak na ul. Piotrkowskiej w Łodzi);
Dodatkowo, celem zwiększenia dostępności rejonu Krakowskiego Przedmieścia dla ruchu rowerowego i stworzenia możliwości mniej uciążliwej i bardziej efektywnej obsługi komunikacyjnej tego obszaru, postulujemy:
9. Utworzenie kontrapasu do ruchu rowerów pod prąd na ulicy Podwale oraz dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów na ciągu ulic Freta – Zakroczymska;
10. Zamianę schodków na skwerze Hoovera naprzeciwko wylotu ul. Bednarskiej na łagodne pochylnie oraz wytyczenie kontrapasu dla ruchu rowerów pod prąd na ul. Bednarskiej;
11. Utworzenie kontrapasu do ruchu rowerów pod prąd na ulicy Oboźnej oraz dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów na ulicy Dynasy (bardzo istotne ze względu na połączenie wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego, a także dojazd do Podskarpowej Ścieżki Rowerowej, Bulwarowej Ścieżki Rowerowej oraz Mostu Świętokrzyskiego);
Celem zwiększenia atrakcyjności Krakowskiego Przedmieścia proponujemy również:
12. Uproszczenie procedury wydawania zezwoleń na organizację imprez (parad, festynów, zawodów sportowych, festynów…) na Krakowskim Przedmieściu oraz obniżenie związanych z nimi opłat administracyjnych.
13. Analogiczne posunięcie w stosunku do zezwoleń na rozstawianie letnich ogródków przez kawiarnie i restauracje;
14. Utworzenie publicznej wypożyczalni rowerów na placu Zamkowym, umożliwiającej turystom odwiedzającym Warszawę zwiedzenie Traktu Królewskiego (a także Starego i Nowego Miasta) w ten popularny w wielu innych krajach sposób.
Mamy nadzieję, iż szansa na stworzenie fragmentu prawdziwego centrum miasta, miejsca atrakcyjnego zarówno dla mieszkańców, jak i turystów, jaką daje modernizacja Krakowskiego Przedmieścia, nie zostanie zmarnowana.