Narasta krytyka likwidacji InterRegio
Dochodzą coraz liczniejsze sygnały o narastającym sprzeciwie społecznym wobec likwidacji pociągów InterRegio – taniej marki połączeń między największymi miastami, dostępnych dla kieszeni przeciętnego Polaka.
Protest SRKGŚ
Najwcześniej – w czwartek, swój protest opublikowało Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska:
www.srkgs.rail.pl/?subaction=showfull&id=1272492480
Czytamy w nim mi.in: Coraz bardziej prawdziwe okazują się twierdzenia niektórych, że Ministerstwo Infrastruktury nie prezentuje interesów kolei lecz tylko interes spółek Grupy PKP. Według ministerstwa w przypadku przewozów dalekobieżnych jedynie słusznym przewoźnikiem jest PKP Intercity. Jednak czy pasażerowie podzielają opinię ministerstwa?
Zawiadomienie do prokuratury
W piątek stowarzyszenie Zielone Mazowsze skierowało do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa przez zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe SA
[zobacz >>>].
Dotyczy on min. zarzutu działania na szkodę spółki poprzez zmniejszenie części przychodów od przewoźników pasażerskich. Zarząd wyłącznie w wyniku własnej decyzji zmniejszy swoje wpływy od największych przewoźników pasażerskich w kraju o 13%, argumentując to brakiem płynności finansowej i zaległościami w płaceniu przez nich należności, a w tym samym momencie posiada 120 mln zł na wysokie podwyżki wynagrodzeń przerośniętej załogi, której nie potrafi efektywnie wykorzystać dla właściwego utrzymania majątku
.
Krytyka ekspertów
Rynek Kolejowy opublikował na stronie internetowej opinie ekspertów
Ryszard Węcławik
Ryszard Węcławik, ekspert ZDG TOR, były dyrektor Departamentu Regulacji Rynku Urzędu Transportu Kolejowego uważa , że PKP PLK S.A. ewidentnie złamało prawo dokonując zmian rozkładu jazdy w innym niż ustawowo wskazanym terminie i poza dyskusją jest przyczyna tych zmian, gdyż ustawa nie zawiera innych trybów postępowania.
(…)Nie może być racjonalna ekonomicznie decyzja o ograniczeniu sprzedaży jedynego produktu w sytuacji posiadania nadmiaru wolnej przepustowości i ponoszenia kosztów stałych w ciągu 24 godzin doby. Takie działanie jest nie tyle działaniem nieracjonalnym, co po prostu celowym działaniem na szkodę spółki. Ponieważ zarząd PLK sam w publikatorach pochwalił się takim działaniem, to prokuratura powinna z urzędu podjąć postępowanie w sprawie.
Warto zapoznać się z całością tego tekstu:
www.rynek-kolejowy.pl/15719/Weclawik_PKP_PLK_lamia_prawo.htm
Adrian Furgalski
I jeszcze wypowiedź Adriana Furgalskiego, dyrektora w Zespole Doradców Gospodarczych TOR: Jestem przekonany, że zarządca strzela sobie samobója tą decyzją, dlatego, że ograniczy sobie znacznie przychody, nawet jeśli faktury regulowane były nieterminowo, a w żaden sposób nie ogranicza własnych kosztów stałych. Skąd weźmie środki na funkcjonowanie aparatu 40 tys pracowników? Skąd weźmie środki na bieżące utrzymanie infrastruktury, skoro wczoraj sejmowa komisja pozbawiła PLK większości środków na ten cel, przekazując je na oddłużenie PKP? Ostatnie kilka miesięcy nieustannych sporów na rynku kolejowym pokazują, że Polska jest obecnie pozbawiona funkcji ministra infrastruktury, dlatego domagać należy się interwencji Premiera!
Będzie Strajk Generalny na kolei?
Być może najbardziej brzemienna w skutki będzie postawa związkowców. Już w czwartek list do Premiera rządu wysłali szefowie Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.
Brak natychmiastowej reakcji ze strony Rządu RP mającej na celu powstrzymanie decyzji i działań destrukcyjnych dla polskich spółek kolejowych spowoduje podjęcie przez KKZZ bezterminowego strajku generalnego na obszarze sieci PKP.
www.rynek-kolejowy.pl/15718/Bedzie_strajk_generalny.htm
Demonstracja w poniedziałek
Tymczasem zaczynają spontanicznie organizować się pasażerowie. Na Facebooku powstała grupa pod hasłem Łapy precz od Interregio
, do której mimo długiego weekendu przyłączyło się już prawie 200 osób.
www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=123043277709032
Zapowiadają demonstrację w Warszawie ostatniego dnia kursowania pociągów IR – to jest w poniedziałek 4 maja po południu. Szczegóły jeszcze są uzgadniane. Jak tylko przekażą informację o dokładnym czasie i miejscu akcji, niezwłocznie o tym powiadomimy. Dlatego prosimy śledzić naszą stronę. Apelujemy o liczny udział w tym proteście. Tylko masowy protest może przestraszyć polityków konsekwencjami takich działań w roku podwójnych wyborów i spowodować anulowanie decyzji.
Wyślij maila do Premiera
Póki co apelujemy o wysyłanie indywidualnych protestów na skrzynkę mailowa premiera RP:
kontakt@kprm.gov.pl
Zasypmy go mailami. Można nawet codziennie wysyłać tego samego maila.
Oto przykładowa treść:
Panie Premierze,
Jestem głęboko zawiedziony tym, że pozwala Pan na zlikwidowanie tanich pociągów InterRegio, które umożliwiały mi podróżowanie koleją po kraju. Mnie, tak samo jak milionów innych, przeciętnie zarabiających Polaków, nie stać na bilet za ponad 100 zł.
Jeżeli Pana rząd przedkłada interesy państwowych spółek żądających monopolu, nad potrzeby i interesy milionów Polaków, to ja takiego rządu nie popieram i wyrażę to w nadchodzących wyborach.
Dodatkowo oburza mnie, że decyzja zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA została podjęta w warunkach przestępstwa, będąc działaniem na szkodę tej spółki, gdyż spowoduje zmniejszenie jej przychodu o ponad 100 mln zł rocznie, bez perspektywy spowodowania analogicznego zmniejszenia kosztów (koszty w tej spółce są praktycznie stałe, bez względu na liczbę kursujących pociągów). Rząd nie powinien tolerować takich działań i osób tak sprawujących kierownicze funkcje w państwowych spółkach. Powstaje pytanie: czy w Polsce istnieje Ministerstwo Infrastruktury?
Platforma Obywatelska zawsze kojarzyła mi się z propagowaniem wolnego rynku, wolnej konkurencji, demonopolizacją, zmniejszaniem roli firm państwowych. Działania Pana ludzi w sektorze kolejnictwa są całkowicie odwrotne. Głośno domagają się oni, i czynnie prowadzą do zaistnienia zabronionej w systemie wolnorynkowym zmowy między przewoźnikami polegającej na podziale rynku. Dążą do zagwarantowania państwowej spółce PKP Intercity monopolu na przewozy dalekobieżne i czynnie faworyzują tego przewoźnika (np. skandaliczny list wiceministra Engelhardta z sierpnia ub.r. do Marszałków Województw domagający się likwidacji połączeń InterRegio, zawierające wiele kłamstw i przekłamań). Dziś już nikt nie będzie chciał głosować na PO – bez względu na to, czy popiera jej hasła czy nie, gdyż i tak PO realizuje coś wręcz przeciwnego.
Dodatkowo zaskakuje przeprowadzanie takich działań, uderzających w miliony ludzi na 2 miesiące przed wyborami prezydenckimi i na 5 miesięcy przed wyborami samorządowymi. Świadczy to z jednej strony o ogromnej arogancji władzy Pana ludzi, a z drugiej o utracie instynktu samozachowawczego. Bo nikt nie zagłosuje na polityków, którzy pokazują, że abstrahując już od kwalifikacji do sprawowania władzy, nie wiedzą nawet jakie działania zapewniają im poparcie przed wyborami, a jakie je niszczą. Czyli, że są nieudolni i niekompetentni w swoim zawodzie. W ręce takich ludzi nikt po prostu nie będzie chciał powierzyć władzy, a więc głos na nich oddany byłby zmarnowany.
Jednocześnie wyrażam oburzenie z związku z dochodzącymi informacjami, że w dniu 5 maja zostanie odwołany prezes Przewozów Regionalnych, Tomasz Moraczeski, który wyprowadził tę firmę na prostą, zamykając rok 2009 stratą na poziomie ok. 250 mln zł zamiast 600-700 mln jakich można się było spodziewać przy kontynuacji wyników z I kwartału, kiedy władzę sprawował poprzedni prezes z nadania PKP.
W związku z powyższym domagam się:
1. Natychmiastowego anulowania decyzji PKP PLK o likwidacji pociągów InterRegio.
2. Odwołania zarządu PLK, który podjął przestępcze i godzące w interes spółki decyzji.
3. Dymisji wiceministra Engelhardta, który uporczywie niszczy zalążki wolnego rynku i konkurencji w kolejach pasażerskich, z ewidentną szkodą dla klientów.
Z poważaniem