Słupy zapobiegające wygodnemu wysiadaniu
ZM/08/0436/14/US
Do: Zarząd Dróg Miejskich.
Dotyczy: nieprawidłowo ustawionych słupów latarni ulicznych na przystankach Podzamcze 01 i 02.
Latarnie na ww. przystankach ustawione zostały w sposób potencjalnie utrudniający wymianę pasażerów.
Słup latarni ustawiono ok. 20 cm od krawędzi jezdni.
W przypadku zatrzymania się drzwi autobusu na wprost takiego słupa, zamyślony pasażer może na niego wpaść i zabrudzić odzież lub doznać obrażeń ciała, w tym głowy.
W przypadku osób na wózkach lub z wózkami dziecięcymi zajęcie w takim przypadku miejsca w autobusie lub jego opuszczenie może być niemożliwe. Trudno sobie wyobrazić, jak np. ma zostać wyłożona rampa umożliwiająca wjazd osoby na wózku, jeżeli drzwi wypadną naprzeciwko tak usytuowanej latarni.
Należy zauważyć, że trudno znaleźć jakiekolwiek argumenty za ustawieniem tego słupa bez zachowania przepisowej skrajni.
Należy przy tym przypomnieć, że zgodnie z § 43.6 Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, „urządzenia na chodniku, w szczególności podpory znaków drogowych, słupy oświetleniowe należy tak usytuować, aby nie utrudniały użytkowania chodnika, w tym przez osoby niepełnosprawne.”
W przypadku przystanków, gdzie podstawowy ruch odbywa się przy krawędzi jezdni, należy przez to rozumieć zachowanie minimalnej szerokości chodnika (1,5m) wolnej od przeszkód. Potwierdza to obowiązek ustawiania wiat w odległości min. 1,5m od krawędzi zatoki (§ 119.10 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.).
Niezależnie od wygody pasażerów, z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego słup ten jest również nieprawidłowo ustawiony, gdyż znajduje się w skrajni drogi (min. 0,5 m) i zagraża zewnętrznym elementom pojazdów, na przykład lusterkom i tylnemu słupkowi autobusów członowych i wielkogabarytowych, które w naturalny sposób zachodzą przy skręcie. Z tych samych powodów pieszy lub wózek, który znajdzie się przypadkowo między słupem i odjeżdżającym autobusem może doznać obrażeń.
Tym samym wnioskujemy o skorygowanie położenia ww. słupów oraz przedstawienie planu działań, jakie zarządca drogi podejmie dla uniknięcia podobnych błędów w przyszłości. W szczególności należy uświadomić projektantom i wykonawcom konieczność uwzględniania ruchu pieszego i wymiany pasażerów przy projektowaniu ustawienia słupów oświetleniowych na przystankach.
Do wiadomości: Zarząd Transportu Miejskiego.